آموزش ریکی؛ قوانین و اساس آن + روش خوددرمانی


یادگیری ریکی بسیار آسان است و هر فردی در هر سنی می تواند آن را یاد بگیرد. کودکان، سالمندان و افراد ناتوان نیز می توانند ریکی را یاد بگیرند. برای آموزش ریکی نیازی به تحصیلات یا مدرک خاصی ندارید. یکی از ویژگی های ریکی سادگی آن است به همین دلیل تنها با 10 ساعت آموزش حضوری می توان آن را یاد گرفت. در ادامه شما را با ریکی، مزایا و کاربردهای آن آشنا می کنیم. در نهایت تمرینات خوددرمانی با ریکی را در خانه شرح می دهیم.

ریکی چیست و چه فوایدی دارد؟

ریکی یک تکنیک ژاپنی است که هدف آن التیام آسیب های جسمی و روحی و کمک به تمرکز ذهنی و سلامت معنوی است. راهب بودایی میکائو اوسویی انرژی درمانی ریکی را در سال 1920 به ژاپن معرفی کرد. این روش درمانی در سال 1940 به آمریکا و در سال 1980 به اروپا معرفی شد. از اوایل دهه 1990، ریکی درمانی در محیط های درمانی رایج تر شده است. بیش از 900 بیمارستان و مرکز پزشکی در ایالات متحده از ریکی به عنوان یک درمان مکمل استفاده می کنند. ریکی به هیچ وجه برای بیماران مضر نیست و می توان از آن در کنار داروهای شیمی درمانی، رادیوتراپی و سرطان استفاده کرد.

در زبان ژاپنی، کلمه “ری” به معنای هوش بالاتری است که عملکرد ذاتی جهان را در همه موجودات زنده و غیر زنده هدایت می کند. کلمه “کی” نیز به معنای انرژی غیر فیزیکی است که در هر موجود زنده ای از جمله گیاهان، حیوانات و انسان ها جریان دارد. به همین دلیل به کی «انرژی نیروی حیات» نیز می گویند و «چی» نیز نامیده می شود.

هدف ریکی بهبود سلامت جسمی، روانی و عاطفی از طریق مدیتیشن، ذهن آگاهی، شفای عملی، هماهنگی و استفاده از نمادها و مانتراها است. خودمراقبتی روزانه ریکی تعادل را باز می‌گرداند، استرس را کاهش می‌دهد و حس خوبی را ایجاد می‌کند. تمرین ریکی در طول روز می تواند تمرکز را افزایش دهد، درد و اضطراب را تسکین دهد.

تمرین ریکی برای افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، آسم، افسردگی یا بیماری قلبی مفید است. زمانی که بیماری در خانواده وجود دارد و امکان خوددرمانی برای بیمار وجود ندارد، یک یا چند نفر از اعضای خانواده می توانند سطح یک ریکی (با دست) را یاد بگیرند و بیمار، سایر اعضای خانواده و خودشان را شفا دهند.

ریکی یک درمان مکمل است و هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی و دارو استفاده شود. ریکی از توانایی های شفابخش طبیعی بدن استفاده می کند.

قوانین ریکی

در سال 1922، زمانی که میکائو اوسویی تمرینات درمانی خود را به شاگردانش آموزش داد، 6 قانون یا اصل ریکی را به عنوان چارچوبی برای دستیابی به زندگی واقعی معرفی کرد:

  • فقط به امروز فکر کن؛
  • عصبانی نباش؛
  • نگران نباش؛
  • سپاسگزار باشید؛
  • تمرین سخت؛
  • با خود و دیگران مهربان باشید.

ریکی بر چه اساس است؟

برای استفاده از ریکی، فرد نیروی حیاتی شخص دیگری را از طریق دستان خود منتقل می کند تا به قسمت های آسیب دیده میدان انرژی آن فرد سرازیر شده و انرژی مثبت به او شارژ کند. این باعث افزایش آگاهی در درون و اطراف بدن فیزیکی می شود که در آن افکار و احساسات منفی وجود دارد و انرژی های منفی مانند استرس، اضطراب، درد فیزیکی، غم و سردرگمی چنگال آنها را سست می کند و به لمس شفابخش ریکی اجازه نفوذ و هدایت مسیرها را می دهد. روی انرژی

ریکی با سایر روش های درمانی متفاوت است. ریکی از طریق فرآیندی به نام فرآیند هماهنگی از معلم به دانش آموز منتقل می شود. این فرآیند چاکرای تاج، قلب و کف دست را باز می کند و پیوندی منحصر به فرد بین دانش آموز و معلم ایجاد می کند. هنگامی که شما یک تراز ریکی دریافت کردید، ریکی را برای مادام العمر خواهید داشت. ریکی از بین نمی رود و هرگز آن را از دست نمی دهید.

آموزش ریکی

برای یادگیری ریکی، باید آن را از یک معلم واجد شرایط یاد بگیرید. برای یافتن استاد ریکی می توانید به دوستانی که ریکی را یاد گرفته اند مراجعه کنید. معمولا ارائه دهندگان سایر درمان های مکمل مانند ماساژ یا شیاتسو، ارائه دهندگان درمان های مکمل را نیز می شناسند. راه دیگر این است که در باشگاه های یوگا به دنبال تبلا بگردید.

سه سطح آموزش ریکی

تمرین ریکی در 3 سطح انجام می شود، اما خوددرمانی روزانه با دست اساس همه این سطوح است.

سطح اول

معمولا از ساعت 8 صبح تا 12 شب تدریس می شود. در این سطح، دانش آموزان با ریکی خودمراقبتی را تمرین می کنند. این کلاس دانش آموزان را برای تمرین روزانه ریکی در طول زندگی خود آماده می کند. در مرحله اول آموزش ریکی دانش آموزان نحوه قرار دادن دست را یاد می گیرند.

اگرچه کلاس تجربی تر است، استاد ریکی همچنین مروری بر تاریخچه و اصول ریکی ارائه می دهد. اساس آموزش ریکی از چهار شروع تشکیل شده است. برای اکثر افرادی که می خواهند ریکی را برای خود و خانواده خود یاد بگیرند، سطح اول آموزش ریکی کافی است.

در سطح اول، برای فرد بسیار مهم است که کانال های انرژی خود را در سطح فیزیکی باز کند. با باز کردن کانال ها، او می تواند به انرژی نیروی حیات جهانی که از کیهان به تاج یا تاج سر و سپس قلب و دست ها جریان می یابد، متصل شود. به طور معمول، این تجربه باعث می‌شود که افراد پس از اولین هم‌ترازی، چیزهایی مانند سوزن سوزن شدن شدید، سرما، گرما یا فشار را در کف دست خود احساس کنند.

مرحله دوم

سطح دوم شامل آموزش از راه دور در ریکی است. دانش آموزان یاد می گیرند که ارتباط دست به بدن را با ارتباط ذهنی جایگزین کنند. این به آنها اجازه می دهد تا هدف را در مواقعی که لمس کردن غیرممکن یا نامناسب است، بهبود بخشند. به عنوان مثال، روان درمانگران سطح دوم می توانند یاد بگیرند که در جلسات درمانی خود بعد دیگری از شفا را به بیماران ارائه دهند. از تکنیک های سطح 2 نیز می توان برای تقویت درمان دستی استفاده کرد.

در سطح دوم می آموزیم که چگونه ریکی را فراتر از مرزهای زمان و مکان هدایت کنیم. از طریق تقدم زمان، می‌توانیم خود و دیگران را از هرگونه آسیب جسمی یا عاطفی که در مقطعی از زندگی (حتی دوران کودکی) رخ داده است رها کنیم. از طریق برتری موقعیت مکانی می توانیم از راه دور با عزیزان خود رفتار کنیم.

در این سطح شما همه چیز را در مورد نمادهای اساسی ریکی و همچنین نحوه ترسیم آنها یاد می گیرید. هر یک از این نمادهای مقدس با فرکانس درمانی خاصی مانند قدرت، سلامت عاطفی و تعادل همراه است. قبل از شروع جلسه شفا، نمادهایی در هوا ترسیم می‌شوند تا تمرین‌کنندگان بتوانند انرژی خود را روی مناسب‌ترین فرکانس برای فردی که روی آن تمرین می‌کنند متمرکز کنند. با ترسیم این نمادها، افراد ارتباط عمیق تری با انرژی جهانی برقرار می کنند.

سطح سوم

سطح سوم، سطح دستیابی به تسلط بر ریکی است. آموزش سطح استاد ریکی معمولاً فقط با دعوت است. این دعوت فقط برای دانش آموزانی است که کاملاً آموزش دیده اند و آماده اند تا زندگی خود را وقف آموزش ریکی به دیگران کنند. آموزش کارشناسی ارشد معمولا شامل یک دوره آموزشی نیست و از طریق یک دوره کارآموزی طولانی مدت با استاد ریکی انجام می شود.

چه بخواهید به تنهایی یا با دیگران تمرین کنید، باید بدانید که یادگیری ریکی یک تمرین فکری نیست. تسلط بر ریکی از طریق تمرین به دست می آید نه با حضور در کلاس.

خود درمانی با ریکی

ریکی یک تمرین مراقبه است که باعث آرامش می شود، استرس و اضطراب را کاهش می دهد و از طریق لمس آرام بدن، حالت مثبت ذهنی ایجاد می کند. خوددرمانی ریکی راهی برای بهره مندی از این روش درمانی در خانه است.

نکات مهم

  • به یاد داشته باشید که انرژی ریکی نیروی حیات جهانی است که در درون همه وجود دارد. انرژی ریکی توانایی های درمانی طبیعی بدن را افزایش می دهد.
  • هر روز زمان مشخصی را به تمرین ریکی اختصاص دهید. توصیه می شود با 2 جلسه 20 دقیقه ای صبح و در پایان روز شروع کنید. می توانید این زمان را به 30 یا 60 دقیقه افزایش دهید.
  • مکانی آرام و راحت برای تمرین در خانه پیدا کنید. سعی کنید همیشه از یک مکان استفاده کنید. می توانید تمرینات را به صورت نشسته روی یک صندلی یا دراز کشیدن به پشت روی مبل، تخت یا زمین انجام دهید.
  • تمرینات را به تنهایی انجام دهید مگر اینکه به فردی برای مراقبت از خود و ایمنی نیاز داشته باشید.
  • محیطی آرام و بدون صداهای مزاحم ایجاد کنید. برخی از بیماران گوش دادن به موسیقی آرامش بخش را در حین خوددرمانی مفید می دانند.
  • نفس های آرامش بخش در حین خود درمانی به تمرکز بر نفس و بدن در حین انجام موقعیت های مختلف دست کمک می کند.
  • یک ژست راحت پیدا کنید که ذهن و بدن شما را آرام کند. به عنوان مثال، می توانید روی بالشتک مدیتیشن چهار زانو بنشینید یا روی زمین دراز بکشید. اگر چهار زانو نشسته اید، برای راحتی بیشتر، باسن شما باید بالاتر از زانو باشد. اگر روی زمین دراز کشیده اید، بالش هایی را زیر زانو و گردن خود قرار دهید. همچنین می توانید روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را روی زمین بگذارید.
  • به نواحی از بدن که احساس تنش یا درد دارند توجه کنید. شانه ها را از گوش دور کنید تا مرکز قلب باز شود. عضلات صورت و فک ها را شل کنید.
  • کاوش بدن را تا زمانی که بتوانید کل بدن را تجسم کنید ادامه دهید. سپس در قسمت پایین شکم نفس بکشید. تنفس شکمی باعث آرامش ذهن و تقویت عصب واگ می شود.

حرکات خوددرمانی ریکی

حرکات را به ترتیب زیر انجام دهید. اگر تمرین شما ۲۰ دقیقه است، هر حرکت را ۲ دقیقه انجام دهید. نگران زمان دقیق حرکات نباشید. در صورت لزوم، چند حرکت را برای زمان بیشتری انجام دهید.

وضعیت 1

آموزش ریکی - وضعیت 1

دست ها را در وسط سینه و زیر چانه در حالت نماز قرار دهید.

وضعیت 2

آموزش ریکی - وضعیت 2

دستان خود را بالای سر خود قرار دهید. روی بازوهایتان در بالای سرتان تمرکز کنید. این وضعیت دست ماهیچه ها و پوست سر را شل می کند.

ایالت 3

آموزش ریکی - وضعیت 3

هر دو دست را روی چشمان خود قرار دهید. روی دست ها تمرکز کنید. برای تنفس راحت دست خود را روی بینی خود قرار ندهید. این وضعیت دست باید عضلات و پوست پیشانی، صورت و چشم ها را شل کند.

وضعیت 4

آموزش ریکی - وضعیت 4

دست راست را روی گلو و دست چپ را روی قلب قرار دهید. روی گلو و قلب خود تمرکز کنید. گلوی خود را زیاد فشار ندهید. این وضعیت باید عضلات گردن، گلو و بالای سینه را شل کند.

وضعیت 5

آموزش ریکی - وضعیت 5

دست ها را زیر خط سینه قرار دهید. انگشتان وسط باید یکدیگر را لمس کنند. روی ناحیه زیر سینه تمرکز کنید. این وضعیت دست باید عضلات مرکز سینه و دنده ها را شل کند.

وضعیت 6

آموزش ریکی - وضعیت 6

دست ها را به اندازه کف دست زیر خط سینه و بالای شکم، ناحیه شبکه خورشیدی قرار دهید. روی این ناحیه از بدن تمرکز کنید. این وضعیت باید عضلات این ناحیه را شل کند.

وضعیت 7

آموزش ریکی - وضعیت 7

دستان خود را روی شکم و ناف خود قرار دهید. روی این ناحیه از بدن تمرکز کنید. این وضعیت باید عضلات این ناحیه را شل کند.

وضعیت 8

آموزش ریکی - وضعیت 8

هر دو دست را روی عضلات شانه قرار دهید. روی این ناحیه از بدن تمرکز کنید. این وضعیت دست باعث شل شدن عضلات آن ناحیه می شود.

وضعیت 9

آموزش ریکی - وضعیت 9

دست ها را بالای کمر و روی کلیه ها قرار دهید. روی این ناحیه از بدن تمرکز کنید. این وضعیت دست باعث شل شدن عضلات آن ناحیه می شود.

وضعیت 10

آموزش ریکی - وضعیت 10

دستان خود را بالای پاها یا کف پاها قرار دهید. برای سهولت در این وضعیت، پای چپ خود را روی زانوی راست خود قرار دهید. برای انجام این حرکت روی پای راست، پای راست را روی زانوی چپ قرار دهید. زور نزن

هنگام انجام این حرکات بر دم و بازدم تمرکز کنید. برای افزایش آرامش بدن و ذهن خود به آرامی و عمیق نفس بکشید. می توانید دستان خود را روی نقاط دیگری از بدن خود قرار دهید که احساس می کنید به آرامش و بهبودی نیاز دارند. هنگام انجام تمرینات ریکی می توانید به موسیقی ملایم و آرامش بخش گوش دهید.

تو گفتی

آیا درمان یا درمان ریکی را تجربه کرده اید؟ آیا خودتان در این زمینه کار کرده اید؟ نظرات خود را در مورد این روش درمانی تکمیلی با ما و مخاطبان در میان بگذارید.

منابع دیگر: mindbodygreen

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید