اضطراب سلامتی؛ علائم، عوارض و روش های درمان آن چطور؟


تصور کنید علائم یک بیماری جزئی را در خود مشاهده می کنید و نگران به پزشک مراجعه می کنید، اما پس از معاینه کامل پزشکی مشخص می شود که کاملا سالم هستید. با این حال، ممکن است همچنان فکر کنید که خوب نیستید و علائم شما ممکن است ادامه داشته باشد. این وضعیت اختلال اضطراب سلامت یا هیپوکندری نامیده می شود. یعنی در حالی که سالم هستید، اضطراب شدید، اسپاسم عضلانی، خستگی یا علائم بیماری خاصی را تجربه می کنید. یک اختلال اضطراب سلامتی بدون اینکه واقعاً بیماری داشته باشید، زندگی شما را مختل می کند. در این مقاله به تشریح اضطراب سلامتی، علائم، علل، عوارض و روش های درمانی موثر می پردازیم.

بی نظمیلاماتی چیست؟

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، اضطراب سلامت «هیپوکندری» یا «هیپوکندری» نامیده می شود. تعریف ساده و کوتاه اضطراب سلامت، نگرانی وسواسی و غیرمنطقی افراد از داشتن یک بیماری خاص است. افرادی که از اضطراب سلامتی رنج می برند به وضعیت بیماری و علائم جسمی در بدن خود توجه غیرعادی دارند و دائماً معاینات پزشکی انجام می دهند.

تفاوت بین نگرانی منطقی و اضطراب سلامتی

وقتی افراد متوجه علائم بیماری در بدن خود می شوند، نگرانی آنها طبیعی است و اولین کار منطقی مراجعه به پزشک متخصص است. وقتی معاینات پزشکی انجام شد و نتایج نشان داد که فرد کاملاً سالم است، جای نگرانی نیست. اما افراد مبتلا به اضطراب بیماری متقاعد و مطمئن نیستند که بیمار و علائم بیماری هستند. و احساس ناراحتی می کنند. این وضعیت برای افراد سالم بیش از نگرانی عادی است. اضطراب سلامتی می تواند به راحتی زندگی افراد را مختل کند.

علائم اضطراب سلامتی

اولین علامت اضطراب بیماری، وسواس شدید در مورد سلامت بدن است و شاید کوچکترین علائم جسمی برای فرد بزرگ و هشدار دهنده به نظر برسد. اما این تنها نشانه اضطراب سلامتی نیست و محققان با بررسی این افراد طیفی از علائم را شناسایی کرده اند که در زیر فهرست کرده ایم.

  • نگرانی در مورد داشتن علائم و رنج از یک بیماری خاص؛
  • نگرانی از اینکه علائم جزئی ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد.
  • سردرگمی زیاد با تغییر در سلامت بدن؛
  • بی اعتمادی به پزشک و نتیجه آزمایش منفی؛
  • نگرانی بیش از حد در مورد ابتلا به بیماری خاصی که سابقه ابتلا به آن در خانواده فرد را دارد.
  • عدم تمرکز در زندگی روزمره به دلیل اضطراب شدید در مورد ابتلا به بیماری؛
  • معاینه مکرر بدن برای علائم بیماری؛
  • مراجعه مکرر به پزشک برای اطمینان؛
  • عدم مراجعه به پزشک از ترس تشخیص بیماری جدی و خاص؛
  • اجتناب از افراد، مکان ها یا فعالیت های گروهی به دلیل ترس از بیمار شدن؛
  • به طور مداوم در مورد وضعیت سلامتی و بیماری های احتمالی خود صحبت کنید.
  • جستجوی مکرر در اینترنت برای علل و علائم بیماری های احتمالی؛
  • انجام رفتاری مشابه رفتار برخی بیماری ها؛
  • پایش مداوم ضربان قلب، فشار خون و سایر علائم حیاتی.

علل اضطراب بیمارگونه

علت دقیق اختلال اضطراب مشخص نیست، اما در زیر عواملی را که احتمالاً در شکل گیری یا تشدید آن نقش دارند، نوشته ایم.

1. خانواده

اولیناین یک عامل موثر در اضطراب سلامت خانواده است. اگر والدینی دارید که بیش از حد نگران سلامتی شما یا خود هستند، ممکن است مستعد ابتلا به این اختلال باشید.

2. تجربه قبلی

البته گذشته می تواند نقش بسزایی در ایجاد اضطراب داشته باشد. اگر در دوران کودکی بیماری خاص و شدیدی داشتید، ظاهر شدن کوچکترین علائم ممکن است ترسناک به نظر برسد و منجر به وسواس نسبت به این بیماری شود.

3. اضطراب بیماری ناشی از تشخیص اشتباه

شما اطلاعات کافی در مورد بیماری ها و علائم دقیق آنها ندارید. ممکن است با دیدن علائمی مشابه علائم بیماری های جدی، به اشتباه تشخیص داده شود. افراد حساس و نگران اطراف شما نقش مهمی در تشخیص اشتباه دارند. قبل از مشورت با اطرافیان خود، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

نگرانی برای سلامت مردم

عوامل تشدید کننده اضطراب سلامتی

اضطراب سلامت اغلب در میانسالی ظاهر می شود و با افزایش سن بدتر می شود. افراد مسن بیشتر در معرض مشکلات حافظه و تمرکز هستند. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری نیز در بدتر شدن این بیماری نقش دارند، از جمله:

  • استرس و اضطراب شدید؛
  • تشخیص نادرست و اعلام بیماری های خطرناک (حتی پس از بررسی مجدد و رد تشخیص).
  • سوء استفاده در دوران کودکی؛
  • بیماری شدید در دوران کودکی یا والدین مبتلا به بیماری شدید؛
  • داشتن برخی از ویژگی های شخصیتی مانند شخصیت مضطرب؛
  • بررسی بیش از حد علائم و وضعیت سلامتی شما در اینترنت؛
  • یک رویداد یا موقعیت استرس زا سلامتی.

عوارض اضطراب سلامتی

اختلال اضطراب مزمن می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی برای فرد داشته باشد، از جمله:

  • نگرانی بیش از حد باعث ایجاد مشکل در ارتباط با جامعه و اعضای خانواده می شود.
  • بهره وری فرد در محل کار کاهش می یابد و ممکن است مجبور شود برای مدت طولانی غیبت کند.
  • زندگی روزمره خوب پیش نمی رود و گاهی اوقات فرد در انجام وظایف روزمره خود کوتاهی می کند.
  • مراجعه بیش از حد به پزشک و انجام آزمایشات مختلف برای فرد مشکلات مالی ایجاد می کند.
  • فرد ممکن است از اختلالات دیگری مانند علائم جسمی، افسردگی و اختلال شخصیت رنج ببرد.

آاگر متوجه اضطراب سالم در خود شدید، بهتر است به مشاوران حرفه ای مراجعه کنید و از آنها کمک بگیرید. با کمک یک مشاور و روانشناس مجرب می توانید کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید و از آن لذت ببرید. یاد بگیرید که به طور منظم از تکنیک های کنترل استرس و آرامش استفاده کنید. یک برنامه درمانی برای جلوگیری از بدتر شدن علائم و عوارض داشته باشید.

روش های درمان اضطراب سلامتی

1. درمان اضطراب سلامتی با خوددرمانی

هیچکس بهتر از شما نمی تواند به شما در رفع اضطراب سلامتی شما کمک کند. با انجام چند کار ساده می توانید این اضطراب را مهار کرده و به موقع بهبود پیدا کنید.

1. یک دفتر خاطرات داشته باشید

به مواقعی که مضطرب هستید توجه کنید و برای اطمینان از دیگران کمک بگیرید. پس از نوشتن فراوانی نگرانی های خود، سعی کنید آنها را کاهش دهید.

2. افکار خود را به چالش بکشید

یک جدول با 2 ستون رسم کنید. نگرانی های سلامتی را در ستون اول و افکار متعادل را در ستون دوم بنویسید. برای مثال در ستون اول بنویسید «من نگران سردردم هستم“و در ستون دوم بنویسید «سردرد اغلب نشانه اضطراب است».

3. لذت ببرید

وقتی ذهن شما مشغول بررسی علائم بیماری است، با بهترین دوست یا افرادی که به شما آرامش می دهند تماس بگیرید. شما همچنین می توانید یک پیاده روی طولانی در خیابان داشته باشید، ورزش کنید یا فعالیت های سرگرم کننده را سازماندهی کنید.

2. درمان اضطراب سلامت با روان درمانی

رایج ترین درمان برای اضطراب سلامت روان درمانی، به ویژه درمان شناختی رفتاری است. درمان شناختی رفتاری در بهبود اضطراب سالم بسیار موثر است زیرا مهارت های کنترل اضطراب را به شما می آموزد. می توانید از این درمان به صورت فردی یا گروهی استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید، از جمله:

  • شناسایی نگرانی ها و باورهای اضطراب بیماری؛
  • یادگیری روش های مختلف برای تغییر نگرش نسبت به بدن و سلامت جسمانی؛
  • افزایش آگاهی از تأثیر اضطراب بر رفتار و زندگی؛
  • یادگیری واکنش متفاوت به علائم بدن؛
  • ترفندهای یادگیری برای کنترل اضطراب؛
  • اجتناب از معاینه مداوم بدنتشخیص علائم بیماری؛
  • بهبود زندگی روزمره در محیط های اجتماعی مانند محل کار یا مدرسه؛
  • سایر اختلالات روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی را بررسی کنید.

روان درمانی به شما کمک می کند تا با نگرانی های خود کنار بیایید. ممکن است یک روان درمانگر به شما استفاده از داروهای موثر را پیشنهاد دهد که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

3. درمان اضطراب سلامت با دارودرمانی

اگرچه اضطراب سلامتی برخی از افراد تنها با روان درمانی بهبود می یابد، اما روان درمانی برای همه کارساز نیست. طبق تشخیص پزشک داروهایی را به مردم توصیه می کند. داروهای ضد افسردگی به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین «SSRI ها» آنها اغلب برای درمان این بیماری استفاده می شوند. اگر علاوه بر اضطراب، اختلال خلقی هم دارید، داروهایی برای شما تجویز می شود که در بهبود هر دو مشکل مفید هستند.

توجه داشته باشید که برخی از داروها عوارض جانبی جدی برای بدن و ذهن دارند. بنابراین بدون مشورت با پزشک متخصص هیچ دارویی مصرف نکنید.

حالت اضطراب بیماری در طول زمان

اضطراب سلامت یک وضعیت روانی طولانی مدت است و مدت زمان درگیری و درمان بسته به شدت آن متفاوت است. افزایش سن یا استرس اضطراب سلامتی را برای بسیاری از افراد بدتر می کند. با پایبندی به برنامه درمانی خود، می توانید علائم اضطراب سلامتی خود را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

اضطراب در مورد سلامتی ممکن است سایر اعضای خانواده را نگران کند، اما همراهی دوستان و خانواده نقش مهمی در مقابله با اضطراب بیماری دارد.

برامون بنویس

لطفا تجربه ی خود را با ما به اشتراک بگذارید. با به اشتراک گذاشتن این تجربیات، می توانید به دیگران کمک کنید تا درمان را پیدا کنند و سریعتر بهبود یابند.


فروشگاه - مجموعه صوتی چگونه شادتر زندگی کنیم؟

فرمول شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید




توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مشاوره با پزشک یا متخصص الزامی است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید