بازار سهام در معضل تصمیم گیرندگان


اواخر سال گذشته فروش خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنعت مجلس تصویب شد و طرح ساماندهی صنعت خودرو به تصویب مجلس رسید.

بورس کلا در دوراهی دیکی سازانبورس کلا در دوراهی دیکی سازان

اواخر سال گذشته فروش خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد و طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس دهم به تصویب رسید.

چندی پیش طرح فروش خودرو در بورس بار دیگر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و جزئیات آن در کمیته صنعتی مجلس بررسی شد اما اجرای آن با اما و اگرهای زیادی همراه بود. این در حالی است که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران علاقه زیادی به اجرای این طرح دارند، بنابراین به گفته جهرمی، وعده وزیر اقتصاد برای حمایت از عرضه خودرو در بورس اجرایی شده است و به زودی علاوه بر تحویل فیزیکی خودرو، تامین مالی خودروسازان از طریق گواهینامه انجام می شود، سپرده گذاری سهام و پیش پرداخت های موازی استاندارد باید کارساز باشد اما برخی کارشناسان مخالف این طرح هستند. و معتقدند عرضه خودرو در بورس راه درستی برای افزایش شفافیت نیست و این روش تنها چالش های موجود در بازار خودرو را افزایش می دهد که یکی از آن چالش ها قیمت گذاری چند نرخی است. خودرو و قیمت گذاری اجباری خواهد بود و اساساً کالایی مانند خودرو شرایط عرضه در بورس را نخواهد داشت، زیرا کالایی در حال ورود به بورس است که تنوع خودرو را ندارد.

نظارت جنایی هنگام ورود خودرو به بورس کالا

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در خصوص ورود خودرو به بورس گفت: ساعتی پیش قول وزیر اقتصاد مبنی بر حمایت از عرضه خودرو به بورس داده شد. بورس محقق شد و به زودی علاوه بر تحویل فیزیکی خودرو، تامین مالی خودروسازان از طریق گواهی سپرده کالایی و پیش پرداخت های موازی به استاندارد عملیاتی تبدیل می شود، همچنین موضوع تحویل خودرو در بورس کالا نیز با آن مواجه شده است. چالش های هفته های اخیر یک بار در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس مطرح شد و امروز (دیروز) نیز در سالن شورا با حضور وزیر محترم اقتصاد، وزیر محترم ایمنی مطرح شد. ، رئیس سازمان بورس و سایر اعضاء مورد توجه و طی اطلاعیه ای از نظر وزارت ایمنی در خصوص تحویل خودرو در بورس کالا این طرح به تصویب اعضا رسید و در این راستا قطعا با وزارت ایمنی هماهنگی هایی صورت خواهد گرفت که تحویل خودرو در بورس کالا انجام می شود.

جهرمی ادامه داد: بحثی که وجود دارد این است که فرآیند عرضه از یک کلاس خودرو شروع شود و تمام خودروسازانی که آن صنف را تولید می کنند شروع به فروش خودرو در بورس کالا کنند و تمام محصولات خودروسازان آن صنف عرضه شود. در بورس این امر برخلاف تقاضا خواهد بود و عموماً وزارت ایمنی در زمینه عرضه و الزام به عرضه خودروسازان و محدودیت هایی که در سمت تقاضا اعمال خواهد شد، اختیاراتی دارد. این محدودیت ها شامل گواهی ها یا شماره های ثبت فعال است که در زمان ثبت سفارش بررسی می شود.

وی معتقد است: بحث ما در مورد تحویل خودرو فقط تحویل فیزیکی نیست، بلکه تامین مالی خودروسازان و گواهی سپرده و پیش پرداخت های استاندارد از جمله مواردی است که برای شرکت های خودروسازی در نظر گرفته شده است که طی هفته های آینده اطلاع رسانی خواهد شد و در ارتباطات بعدی اطلاع رسانی خواهد شد. ارائه شده توسط شرکت بورس کالای ایران، اطلاع رسانی کامل خواهد شد.

هنگام ورود خودرو به بورس هیچ اولویتی وجود نخواهد داشت

در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به آرمان ملی گفت: تحویل خودرو به بورس تاثیری بر قیمت نخواهد داشت و تنها یک فرآیند به خرید خودرو اضافه می شود. که غیرعادی است و مشکل این است که مردم عادی از این روند آگاه هستند.” آنها اینطور نیستند، بنابراین عرضه خودرو در بورس یک عملیات بیهوده خواهد بود. باید فرض کنیم که قیمت خودرو در بازار آزاد در این جریان است. محدودیت ها و از آنجایی که حاضر به پذیرش این واقعیت نیستیم، طرح های عجیبی ارائه می کنیم و می خواهیم بر این اساس بازار را اداره کنیم. این کارشناس خودرو اضافه کرد: عرضه خودرو در بورس یکی از طرح هایی است که ارائه شده و خواهد شد هیچ مزیتی برای ما ندارد، اما عرضه خودرو در بورس منجر به رسیدن به قیمت کارخانه نمی شود و تنها در این صورت است که مردم اعتماد خود را به بورس از دست می دهند، دستشان را می فشارند.

زاوه تصریح کرد: کجای دنیا برای شرکتی که در صورت های مالی ضرر می کند، اصرار به قیمت گذاری اجباری دارند؟ متاسفانه واقعیت این است که قیمت ها را هیات مدیره باید تعیین کند، اما ما لجبازی می کنیم و همیشه گفته ایم که از 50 سال پیش تاکنون تورم نداشته ایم، اما مردم هر روز بیشتر آن را احساس می کنند. آیا این اتفاق در صنعت خودرو نیز افتاده است؟ چه اصراری بر روش تنظیم قیمت کدام کالا در این چند سال ثابت مانده است و این نگاه به اقتصاد را باید کنار گذاشت. کسانی که معتقدند این مسیر به انحصار می انجامد باید مسیر واردات را باز کنند تا بازار خودرو رقابتی شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در ایران نزدیک به 30 شرکت لوازم خانگی داریم در حالی که کره جنوبی که قطب تولید لوازم خانگی است 2 کارخانه دارد یعنی 80 شرکت خودروسازی در کشور داریم در حالی که 80 شرکت تولید کننده لوازم خانگی داریم. تولید خودرو در تمام دنیا و اینکه ما هر کاری انجام می دهیم می دانیم که دیدگاه اشتباه است و چرا باید یک شرکت اقتصادی مجبور شود به قیمت اجباری بفروشد و اگر قیمت ها مناسب است چرا صنعت خودرو 90 هزار ضرر می کند. میلیارد تومان؟ و اگر چندین سال متوالی ضرر می کند چرا تعطیل نمی شود و چرا اصرار به عمومی شدن دارند اگر وزارت حراست و مجلس با علم به زیان دهی شرکت های خودروسازی همچنان بر ورود خودروسازان اصرار دارند. خودروسازان در بورس چرا قوانین را تغییر نمی دهند؟

زاوه فکر می کند: واقعیت تلخ این است که قیمت پژو 206 که 150 میلیون تومان است، دو برابر قیمت یعنی. 320 میلیون سازمان حمایت از مصرف کننده یک روز قیمت تولید کننده و روز دیگر قیمت مصرف کننده را اعلام می کند و همه اینها به دلیل عدم نگاه علمی است چرا که برخی نمی خواهند روش ناکارآمد مدیریت اقتصادی خود را تغییر دهند. همچنین محمدعلی دهگان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، خودرو را محصول مناسبی برای عرضه در بورس نمی داند و تاکید می کند که سازمان بورس با قیمت گذاری دستوری خودرو مخالف است و معتقد است محصولی مانند خودرو شرایط ارائه شده در بورس را ندارد. چون اساساً یک محصول وارد بازار می شود، مثل خودرو، تنوعی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید