با 11 روش ساده و کاربردی ریه ها را تمیز کنید


اگر سال ها در معرض دود سیگار، آلودگی، ویروس ها و سایر سموم قرار گرفته اید، ایده پاکسازی ریه هایتان بسیار جذاب به نظر می رسد. البته اگر وسوسه شده اید که برای پاکسازی ریه خود به ویتامین ها، چای ها و روغن های مختلف روی بیاورید، بهتر است خودداری کنید و پول خود را هدر ندهید، زیرا هیچ مقاله علمی از نقش این مواد در پاکسازی بدن شما حمایت نمی کند. ریه ها. ریه ها. با این حال، تمرینات تنفسی و تغییر شیوه زندگی می‌تواند مخاط اضافی را از ریه‌ها حذف کرده و تنفس را بهبود بخشد. اگر تا پایان مقاله همراه ما باشید، با 11 روش ساده برای پاکسازی ریه آشنا خواهید شد.

خود تمیز کردن ریه ها

اگر از بیماری های حاد مانند ذات الریه یا برونشیت حاد رنج می برید، معمولاً ریه ها درگیر می شوند و تمیز کردن کامل انجام می شود. اما آسیب های مزمن، مانند آسیب های ناشی از سال ها سیگار کشیدن، باعث می شود ریه ها نتوانند کارهای زیادی برای خود انجام دهند.

سیگار کشیدن باعث 2 نوع آسیب طولانی مدت ریه می شود. آمفیزم و برونشیت مزمن. این دو بیماری با هم بیماری انسدادی مزمن ریه نامیده می شوند. آمفیزم کیسه های هوایی کوچک مسئول تبادل اکسیژن را از بین می برد و بیماری انسدادی راه های هوایی را ملتهب می کند. اگرچه گاهی اوقات تورم و التهاب از بین می رود، آسیب ساختاری باقی می ماند.

روش های پاکسازی ریه ها

شما نمی توانید آسیب های ناشی از سال ها سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض آلودگی را ترمیم کنید، اما می توانید با تمیز کردن ریه های خود از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. در زیر به 11 اقدام مفید برای تمیز کردن ریه ها خواهیم پرداخت.

1. از دود سیگار دوری کنید

اگرچه سیگار نکشیدن مهمترین کاری است که می توانید برای سلامت ریه انجام دهید، اما همچنین نباید خود را در معرض دود سیگار دیگران قرار دهید. دودی که از دهان فرد سیگاری خارج می شود همچنین حاوی صدها ماده شیمیایی سمی است. استنشاق این مواد می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از سرطان ریه تا سکته شود.

2. از بخور استفاده کنید

پاکسازی ریه ها - با کمک بخور

بخار درمانی شامل استنشاق بخار برای باز کردن راه های هوایی است و می تواند به کاهش مخاط کمک کند. افراد مبتلا به بیماری ریوی ممکن است در هوای سرد یا خشک علائم بدتری داشته باشند. این شرایط آب و هوایی پوشش مجرای تنفسی را خشک می کند و جریان خون را محدود می کند. برعکس، بخور هوا را گرم و مرطوب می کند، که می تواند تنفس را بهبود بخشد و به نرم شدن مخاط در راه های هوایی و ریه ها کمک کند. اگرچه برخی بخار آب را بهترین دود برای پاکسازی ریه می دانند، اما تنفس آن مسکن فوری است و به شما کمک می کند راحت تر نفس بکشید. همچنین برای تسکین گلودرد پس از قرار گرفتن در هوای آلوده مفید است.

اگرچه بخور یک درمان موقت موثر است، اما باید تحقیقات بیشتری در مورد فواید آن برای ریه ها انجام شود. بر اساس برخی مطالعات، بخار زیاد راه های هوایی را تمیز نمی کند و باعث عفونت می شود. پس حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

3. سرفه کنترل شده

سرفه روش طبیعی بدن برای خلاص شدن از شر سمومی است که در مخاط به دام افتاده اند. سرفه کنترل شده باعث شل شدن و دفع مخاط اضافی ریه می شود. پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه از سرفه های کنترل شده برای پاکسازی ریه ها استفاده کنند. این تمرین چندین مرحله دارد:

  • روی یک صندلی با شانه های آرام بنشینید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
  • دست های خود را روی شکم خود جمع کنید؛
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید؛
  • در حالی که به جلو خم می شوید به آرامی بازدم کنید و با دستان خود به شکم خود فشار وارد کنید.
  • هنگام بازدم، دهان خود را کمی باز نگه دارید و 2-3 بار سرفه کنید.
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید؛
  • استراحت کنید و در صورت لزوم تکرار کنید.

4. واکسیناسیون

با واکسن آنفولانزا و ذات الریه از عفونت ریه جلوگیری کنید. دست های خود را مرتب بشویید و از تماس با افرادی که آبریزش بینی یا بیماری دارند خودداری کنید.

5. تخلیه مخاط ریه

درناژ وضعیتی شامل دراز کشیدن در موقعیت های مختلف برای خارج کردن مخاط از ریه با استفاده از جاذبه است. این تمرین تنفس را بهبود می بخشد و به درمان یا بهبود عفونت ریه کمک می کند. تکنیک های تخلیه بسته به موقعیت متفاوت است.

1. ترشح در حالت خوابیده به پشت

  • روی زمین یا تخت دراز بکشید؛
  • یک بالش زیر لگن قرار دهید تا قفسه سینه پایین تر از لگن باشد.
  • به آرامی از طریق بینی دم و از طریق دهان بازدم کنید.
  • هر بازدم باید دوبرابر دم طول بکشد که به آن تنفس یک به دو می گویند.
  • این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید.

2. در حالی که به پهلو دراز کشیده اید رها کنید

  • به یک طرف دراز بکشید و سر خود را روی بازو یا بالش خود قرار دهید.
  • بالش را زیر لگن قرار دهید؛
  • الگوی تنفس را یکی یکی انجام دهید.
  • این کار را چند دقیقه ادامه دهید؛
  • این کار را با طرف دیگر بدن تکرار کنید.

3. خالی کردن در حالت دراز کشیدن روی شکم

  • چند بالش روی زمین قرار دهید؛
  • روی شکم روی بالش دراز بکشید (ران ها بالاتر از سینه)؛
  • دست خود را زیر سر خود برای حمایت قرار دهید.
  • الگوی تنفس را یکی یکی انجام دهید.
  • این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید.

6. ورزش کنید

پاکسازی ریه ها - تمرینات

ورزش منظم علاوه بر بهبود سلامت جسمی و روحی، خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد و به حفظ سلامت ریه کمک می کند. ورزش ماهیچه ها را مجبور می کند سخت تر کار کنند و در نتیجه سرعت تنفس بالاتر و اکسیژن بیشتری به عضلات می رسد. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و دی اکسید کربن اضافی ناشی از ورزش بهتر از بدن خارج می شود. بدن با نیازهای ورزش منظم سازگار می شود. ماهیچه ها یاد می گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

اگرچه ورزش برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی دشوارتر است، اما این افراد هنوز هم می توانند از مزایای ورزش منظم بهره ببرند. البته افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه و آسم بهتر است قبل از انجام هر ورزش جدیدی با پزشک مشورت کنند.

همچنین می توانید تمرینات تنفسی مانند تنفس شکمی یا تنفس دیافراگمی را انجام دهید. ورزش هوازی می تواند به افزایش ظرفیت ریه کمک کند و بسیار مفید است. برخی از این ورزش ها عبارتند از:

7. نوشیدن چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب ریه کمک می کند. این ترکیبات حتی تا حدی از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود سیگار محافظت می کنند. بر اساس مطالعه‌ای در کره، عملکرد ریه افرادی که روزانه ۲ فنجان چای سبز می‌نوشیدند بهتر از افرادی بود که این چای را نمی‌نوشیدند.

8. مصرف غذاهای ضد التهاب

التهاب راه های هوایی می تواند باعث مشکل در تنفس و احساس سنگینی و سفتی در قفسه سینه شود. خوردن غذاهای ضد التهاب می تواند التهاب را کاهش دهد و این علائم را تسکین دهد. انواع غذاها با التهاب مبارزه می کنند، از جمله:

علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از ویتامین D باعث بهبود سلامت ریه می شود. طبق یک مطالعه علمی، افراد مبتلا به آسم که مقدار مناسب ویتامین D دریافت می کنند، حملات آسم کمتری دارند. بهترین منابع غذایی ویتامین D محصولات حیوانی مانند سالمون، ساردین و تخم مرغ است.

9. ضربه به سینه

دمیدن راه دیگری برای از بین بردن مخاط اضافی از ریه است. متخصص مرتباً با مشت به دیواره قفسه سینه ضربه می زند و مخاط باقی مانده را بیرون می زند. ترکیب فشرده سازی قفسه سینه با تکنیک های تخلیه مخاط ریه می تواند به پاکسازی ریه ها از مخاط اضافی کمک کند.

10. از محیط آلوده دوری کنید

اگر به بیماری مزمن ریوی مبتلا هستید، بهتر است زمان زیادی را بیرون از خانه نگذرانید و فضای داخل خانه را تا حد امکان تمیز نگه دارید. از طرفی سعی کنید زمان زیادی را در محیطی تمیز بگذرانید و هوای تازه تنفس کنید. به یاد داشته باشید که در محیط های آلوده از ماسک فیلتر استفاده کنید.

11. استفاده از عطرهای مصنوعی را کاهش دهید

ممکن است فکر کند با کمک اسپری خوشبوکننده و شمع های معطر، هوا را خوشبو و سالم می کنید. با این حال، این عطرها حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می توانند ریه های شما را تحریک کنند. سعی کنید این مواد را با محصولات طبیعی جایگزین کنید.

چند نکته مهم

هیچ درمان یا دارویی برای پاکسازی ریه ها وجود ندارد. در عوض به مردم توصیه می شود در محیط های آلوده قرار نگیرند. تغییرات سبک زندگی مانند ترک سیگار، رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می تواند به بهبود سلامت ریه کمک کند. افراد نباید از قرص ها یا روش هایی که پشتوانه علمی ندارند استفاده کنند.

افرادی که ریه‌های آسیب‌دیده دارند، برای پاکسازی مخاط از ریه‌های خود مشکل‌تر هستند. بیماری های مزمن مانند آسم، فیبروز کیستیک و بیماری انسدادی ریه باعث تولید مخاط اضافی یا مخاط غلیظ غیرطبیعی می شود که در ریه ها ایجاد می شود. استفاده از روش های پاکسازی ریه می تواند به پاکسازی راه های هوایی کمک کند.

تو گفتی

چقدر با روش های پاکسازی ریه آشنایی دارید؟ با توجه به سردی هوا و شیوع ویروس های مختلف، چگونه از ریه های خود محافظت می کنید، در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و این مطلب را برای دوستان خود در شبکه های اجتماعی ارسال کنید تا از سلامت آنها محافظت کنید. .

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید