برای تقویت حافظه کودکان چه بخوریم; از این 12 غذا غافل نشوید


تغذیه نقش اساسی در رشد مغز کودکان دارد. به همین دلیل، باید بدانید که برای بهبود حافظه کودکان چه چیزی بهتر است بخورند. دریافت مواد مغذی نقش مهمی در رشد اولیه، تمرکز و توانایی یادگیری دارد. در زیر نقش غذا در رشد مغز را توضیح می دهیم و شما را با غذاهای سالم برای کودکان آشنا می کنیم. با ما همراه باشید تا با وعده های غذایی، میان وعده ها و میان وعده های سالم برای تقویت حافظه خود آشنا شوید.

تغذیه چه نقشی در رشد مغز و بهبود حافظه دارد؟

بیشترین رشد مغز در چند سال اول زندگی کودک اتفاق می افتد. در واقع، مغز کودک تا سن 2 سالگی به 80 درصد وزن بالغ خود می رسد. همه مواد مغذی بر رشد و عملکرد مغز تأثیر می گذارند، اما طبق یک مطالعه در سال 2017، این مواد مغذی برای رشد اولیه مغز ضروری هستند:

3 سال اول زندگی کودک برای رشد مغز بسیار مهم است. اگر مغز در این دوره به مواد مغذی کافی دسترسی نداشته باشد و رشد کافی نداشته باشد، می تواند باعث اختلالات طولانی مدت در یادگیری، سلامت روان در بزرگسالی و کار شود.

تغذیه یکی از راه های مهم برای تقویت حافظه در مراحل اولیه رشد مغز است، اما حمایت اجتماعی و وابستگی و کاهش درد و التهاب نیز تا حدودی تاثیر دارد. البته رژیم غذایی نیز می تواند بر رفتار و تمرکز کودکان تاثیر بگذارد. طبق تحقیقات، رژیم غذایی سرشار از قندهای ساده و چربی اشباع شده ممکن است خطر ابتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) را افزایش دهد.

کودکان برای تقویت حافظه چه بخورند؟

1. یک تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مغذی ترین غذاها محسوب می شود که خوشبختانه غذای محبوب بسیاری از کودکان است. این غذا سرشار از مواد مغذی ضروری برای رشد مغز است، از جمله:

طبق تحقیقات، مصرف کولین در 1000 روز اول زندگی کودک می تواند به رشد مغز منجر شود و سلول های مغز را در برابر آسیب محافظت کند. نیاز بیشتر مردم به کولین با خوردن تخم مرغ تامین می شود. یک تخم مرغ بزرگ همراه با زرده حاوی 125 میلی گرم کولین است که نیمی از نیاز روزانه کودکان 4 تا 8 ساله را تامین می کند.

بهتر است کودک شما برای صبحانه یک تخم مرغ آب پز یا شام و ناهار یک املت با سبزیجات بخورد.

2. توت ها

خوردن توت فرنگی برای خاطره کودکان

این میوه دارای بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید به نام آنتوسیانین است. این ترکیب اثرات مفید مختلفی بر روی مغز دارد. استفاده از توت ها می تواند جریان خون به مغز را افزایش دهد، اثرات ضد التهابی داشته باشد و ساخت سلول های عصبی جدید و پروتئین های خاصی را که در یادگیری و حافظه نقش دارند، تقویت کند.

چندین مطالعه مختلف تاثیر مثبت توت بر عملکرد مغز کودکان را نشان داده است. به عنوان مثال، در یک مطالعه که شامل 14 کودک 7 تا 10 ساله بود، کودکانی که 200 گرم نوشیدنی زغال اخته یا تمشک آبی مصرف کردند، کلمات را به طور قابل توجهی بهتر به خاطر داشتند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که مصرف کم توت ها و سایر میوه ها و سبزیجات منجر به عملکرد ذهنی ضعیف در کودکان 6 تا 8 ساله می شود.

3. غذاهای دریایی

غذاهای دریایی منبع غنی از مواد مغذی هستند و دارای چربی های امگا 3، ید و روی هستند که برای عملکرد مغز بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، بدن برای تولید و توسعه سلول های عصبی به روی نیاز دارد و چربی های امگا 3 برای عملکرد طبیعی مغز ضروری هستند. علاوه بر این، بدن برای تولید هورمون های تیروئید که از عوامل مهم رشد مغز هستند، به ید نیاز دارد.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین مصرف غذاهای دریایی و عملکرد ذهنی بهتر در کودکان و نوجوانان را تایید می کنند. در واقع، خوردن ماهی منجر به نمره IQ بهتر و همچنین عملکرد بهتر مدرسه می شود. علاوه بر این، کمبود چربی های امگا 3 در خون می تواند اثرات منفی بر عملکرد ذهنی کودکان داشته باشد.

با توجه به آلاینده هایی مانند جیوه که در برخی از انواع غذاهای دریایی تجمع می یابد، خوردن بیش از حد ماهی می تواند بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل بهتر است از غذاهای دریایی با محتوای جیوه کم مانند صدف، میگو، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و شاه ماهی استفاده کنید.

می توانید از ماهی سالمون یا ماهی تن در انواع غذاها و ساندویچ ها استفاده کنید. کباب کردن ماهی نیز راه خوبی برای افزودن آن به رژیم غذایی کودکان است.

4. سبزیجات برگ سبز

متقاعد کردن فرزندتان به خوردن سبزیجات برگدار ممکن است آسان نباشد، اما ارزشش را دارد. این سبزیجات مغذی برای سلامت مغز کودک شما ضروری هستند. سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و کاهو حاوی ترکیباتی مانند فولات، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین‌های E و K1 هستند که از مغز محافظت می‌کنند.

طبق تحقیقات، کودکانی که اسید فولیک کافی مصرف می کنند، عملکرد ذهنی بهتری نسبت به کودکانی که فاقد اسید فولیک کافی هستند، دارند. علاوه بر بهبود عملکرد ذهنی، کاروتنوئید در شبکیه چشم تجمع می یابد و بینایی را بهبود می بخشد.

5. کاکائو

کاکائو و فرآورده های کاکائو یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند. این ترکیبات می توانند التهاب را کاهش داده و از مغز محافظت کنند و در نتیجه به سلامت مغز کمک کنند. کاکائو جریان خون به مغز را افزایش می دهد و پردازش بینایی را بهبود می بخشد. این ماده عملکرد ذهنی را در برخی از فعالیت ها حتی در بزرگسالان بهبود می بخشد.

6. نارنجی

پرتقال یکی از محبوب ترین مرکبات است و به دلیل طعم شیرینش یکی از میوه های مورد علاقه کودکان به حساب می آید. افزودن پرتقال به رژیم غذایی کودک نه تنها سلامت کلی او را بهبود می بخشد، بلکه در تقویت حافظه و سلامت روان او نیز نقش دارد.

طبق تحقیقات، پرتقال و آب پرتقال می توانند به فعالیت سلول های عصبی و افزایش جریان خون به مغز کمک کنند. پرتقال همچنین سرشار از ویتامین C است که نقش اساسی در رشد مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی دارد.

حتی بزرگسالانی که ویتامین C کافی دریافت می کنند می توانند در فعالیت هایی که نیاز به تمرکز، حافظه، توجه، تصمیم گیری سریع و قضاوت دارند، عملکرد بهتری داشته باشند.

7. ماست

تشویق کودکان به خوردن ماست در وعده صبحانه یا میان وعده راهی عالی برای تقویت حافظه آنهاست. محصولات لبنی مانند ماست منبع غنی ید هستند که بدن برای رشد مغز و عملکرد ذهنی خوب به آن نیاز دارد.

کودکانی که ید کافی دریافت نمی کنند بیشتر در معرض اختلالات روانی هستند. کمبود ید در زنان باردار و کودکان به ویژه در مناطق فقیرنشین بیشتر است. ماست علاوه بر تامین ید لازم، از منابع دیگری مانند پروتئین، روی، ویتامین B12 و سلنیوم نیز غنی است.

صبحانه نقش بسیار مهمی در فعالیت ذهنی کودکان دارد. مغز کودکان بیشتر از بزرگسالان به گلوکز نیاز دارد. به همین دلیل یک صبحانه سرشار از مواد مغزی مانند ماست با انواع توت ها، کاکائو، تخمه کدو تنبل، جو، آجیل و موز می تواند نقش مهمی در سلامت مغز کودک داشته باشد.

8. غذاهای غنی از آهن

کمبود آهن یکی از شایع ترین عوارض در جهان است که بیشتر در کودکان رخ می دهد. آهن کم در خون می تواند رشد ذهنی و یادگیری کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. کمبود آهن همچنین با اختلال کم توجهی بیش فعالی یا ADHD مرتبط است.

برای جلوگیری از کمبود آهن، باید غذاهای غنی از آهن را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. این غذاها عبارتند از:

  • گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی؛
  • انواع لوبیا؛
  • اسفناج

بدن آهن هِم موجود در غذاهای گوشتی را بهتر از آهن غیرهم موجود در غذاهای گیاهی جذب می کند.

کودک شما باید رژیم غذایی ترکیبی از منابع آهن و غیر آهن داشته باشد. افزودن ویتامین C به سایر غذاهای غنی از آهن نیز می تواند جذب آن را افزایش دهد. به عنوان مثال، می توانید آب لیمو را به سالاد اسفناج اضافه کنید.

9. آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها همچنین دارای مواد مغزی زیادی هستند و سرشار از مواد مغذی هستند که برای عملکرد مغز مفید هستند، از جمله:

  • ویتامین E؛
  • فلز روی؛
  • فولات؛
  • هستند؛
  • پروتئین.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مغزها چربی ها، پروتئین ها و فیبرهای سالم را به رژیم غذایی کودکان اضافه می کنند و کیفیت رژیم غذایی را بهبود می بخشند که ارتباط مهمی با یادگیری و تقویت حافظه دارد.

10. لوبیا و عدس

لوبیا و عدس حاوی روی هستند که نقش مهمی در رشد مغز و رشد طبیعی کودکان دارد. 1 فنجان عدس پخته حاوی 2.52 میلی گرم روی است که نیمی از نیاز روزانه کودکان 4 تا 8 ساله است. حبوبات را می توان در انواع سوپ، خورش و خورش استفاده کرد. نرمی لوبیا قرمز آن را برای کودکان کوچکتر ایده آل می کند.

11. دو فصل

حلیم‌فرنگی با جو یکی از غذاهای کم قند است که می‌تواند توانایی‌های ذهنی را بهبود بخشد. حلیم‌پرنگی که با جو دو سر سبوس‌دار با کره آجیل یا آجیل بو داده درست می‌شود، می‌تواند یک وعده غذایی متعادل برای کودکان باشد. کودکانی که به آجیل حساسیت دارند می توانند از تخم مرغ یا ماست به عنوان منبع پروتئین برای رسیدن به قند خون متعادل استفاده کنند.

یک صبحانه ایده آل برای کودکان پیش دبستانی

صبحانه برای تقویت حافظه کودکان

کودکان می توانند این تنقلات را قبل از رفتن به مدرسه برای حداکثر تمرکز و فعالیت ذهنی بخورند:

  • تخم مرغ آب پز یا نیم پز با نان سبوس دار؛
  • بلغور جو دوسر حلیم با کره آجیل یا انواع توت ها؛
  • اسفناج، ماست یونانی، زغال اخته و نوشیدنی سیب؛
  • نان سبوس دار با ماهی سالمون و آووکادو.

بهترین غذاها برای تقویت حافظه در حین مطالعه

خوردن میان وعده های متعادل هنگام مطالعه می تواند سطح قند خون را تنظیم کرده و تمرکز را بهبود بخشد. این میان وعده ها زمانی که بچه ها در حال یادگیری هستند عالی هستند:

  • هویج و هوموس (از نخود خرد شده)؛
  • آووکادو له شده با نان جو؛
  • یک صبحانه پروتئینی تهیه شده با جو، پودر کاکائو و کره آجیل؛
  • میان وعده ای متشکل از آجیل خام، دانه ها و نارگیل.

سوالات متداول

1. آیا تغذیه در تقویت حافظه کودکان موثر است؟

بله تحقیقات علمی این را ثابت کرده است. خوردن و تنقلات، به ویژه در 3 سال اول زندگی، نقش حیاتی در رشد مغز، تقویت هوش و توانایی یادگیری کودک دارد.

2. بهترین خوراکی ها برای تقویت هوش کودکان کدامند؟

تخم مرغ، انواع توت ها، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ سبز بهترین غذاها برای تقویت هوش و حافظه کودک شما هستند. بهتر است در رژیم غذایی خود پرتقال، ماست، لوبیا و عدس، غذاهای سرشار از آهن و کاکائو را بگنجانید.

آخرین کلمه

اگر می خواهید بدانید برای تقویت حافظه کودکان چه بخورید، باید از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی کنید تا سلامت و رشد ذهنی کودک ممکن شود. طبق تحقیقات انجام شده، غذاهای ذکر شده در این مقاله ممکن است نقش مهمی در عملکرد مغز و رشد ذهنی داشته باشند. استفاده از این مواد به جای تنقلات و غذاهای شیرین یا چرب تاثیرات مهم و طولانی مدتی بر ذهن کودک شما خواهد داشت.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - مجموعه صوتی برای بهبود یادگیری، هوش و حافظه

تکنیک های ذخیره سازی اطلاعات و بازیابی آنها در زمان مناسب




دیدگاهتان را بنویسید