برای تقویت هوش جنین چه بخوریم و چه کنیم؟


معمولا 28 روز پس از لقاح، مغز جنین شروع به تشکیل می کند. در این دوران بسیار مهم است که مادر به اندازه کافی مواد مغذی مصرف کند، زیرا این مواد بر مغز و هوش جنین تأثیر می گذارد. آیا می دانید برای هوشیاری جنین چه بخوریم؟ در این مقاله به این سوال پاسخ داده ایم.

مواد مغذی ضروری برای بهبود هوش جنین

بهترین مواد مغذی برای رشد مغز و تقویت هوش جنین در دوران بارداری عبارتند از:

فولات و کولین از نقص احتمالی لوله عصبی جلوگیری می کنند.

این سوال که برای افزایش هوش جنین در دوران بارداری چه بخوریم شما را نیز نگران کرده است؟ در زیر مواد غذایی حاوی مواد مغذی لازم برای مغز جنین را فهرست کرده ایم.

برای هوش جنین چه بخوریم؟

1. یک تخم مرغ

مصرف تخم مرغ در دوران بارداری به رشد مغز کمک می کند و جنین را باهوش تر می کند. طبق تحقیقات، تخم مرغ حاوی مواد مغذی است که به راحتی توسط بدن جذب می شود. تخم مرغ سرشار از کولین (ویتامین B4)، اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و ترکیبات زیست فعال است که در رشد مغز جنین نقش دارند. زنان باردار می توانند روزی 2 تخم مرغ آب پز بخورند.

2. گوشت

خوردن گوشت در دوران بارداری رشد مغز نوزادان را نیز تقویت می کند. گوشت سرشار از آهن، روی و ویتامین B12 است که برای رشد مغز ضروری است. ماده معدنی روی بخشی از DNA جنین است و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند. کمبود این ماده مهم منجر به نقص در حافظه نوزاد می شود. ویتامین B12 برای سلامت روان نوزادان مفید است. در ضمن گوشت حاوی نیاسین (ویتامین B3) است که عملکرد شناختی جنین را بهبود می بخشد.

3. موز

موز سرشار از اسید فولیک است که مهمترین ماده مغذی برای رشد مغز جنین در دوران بارداری است.

4. لبنیات

شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر از مواد غذایی مهم در دوران بارداری هستند. شیر و فرآورده های آن سرشار از ید و منابع ضروری پروتئین برای رشد مغز جنین هستند. شیر همچنین حاوی کولین است که کودک را باهوش تر می کند.

طبق تحقیقات، کمبود ید در دوران بارداری به مغز جنین آسیب می رساند. کودکان مادرانی که در دوران بارداری دچار کمبود ید هستند در معرض خطر آسیب به سیستم عصبی هستند.

5. اسفناج

تغذیه سالم برای هوش جنین

اسفناج سرشار از ید و فولات است و نقش مهمی در رشد مغز جنین دارد. طبق تحقیقات، اسفناج حاوی اسید فولیک است و نوزادان را باهوش تر می کند. اسفناج همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 3 و آهن برای رشد توانایی های شناختی کودکان موثر است.

6. ماهی

ماهی هایی مانند سالمون و تن منبع غنی کولین هستند و مصرف آنها برای رشد مغز کودک بسیار مفید است. علاوه بر این، ماهی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. یکی از انواع اسیدهای چرب امگا 3، دوکوزاهگزانوئیک اسید، برای رشد سیستم عصبی کودک ضروری است. این نوع اسید چرب همچنین مسئول رشد ساختاری و عملکردی مغز جنین است.

زنان باردار باید ماهی کاملا پخته بخورند.

7. لوبیا

حبوباتی مانند لوبیا قرمز، سویا، نخود و بادام زمینی نیز سرشار از آهن، آنتی اکسیدان ها و فولات هستند که نوزاد را باهوش تر می کند. حبوبات منبع غنی پروتئین هستند که برای مغز کودک مفید است. طبق تحقیقات، رژیم غذایی کم پروتئین در دوران بارداری می تواند باعث نقص حافظه در نوزاد شود.

8. توت ها

توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و زغال اخته به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری مانند اسید فولیک و ویتامین B6، ابر غذاها نامیده می شوند و همچنین برای رشد مغز کودک مفید هستند.

9. غلات کامل

جو دوسر، برنج قهوه ای، غلات کامل و سایر غلات کامل سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B6 هستند. این مواد برای رشد مغز جنین مفید است.

10. نارنجی

در دوران بارداری مصرف برخی مواد معدنی مانند سلنیوم، مس، منیزیم و ویتامین های C و E ضروری است. طبق تحقیقات، کمبود ویتامین C در رژیم غذایی بر عملکرد شناختی جنین تأثیر منفی می گذارد. پرتقال میوه ای سرشار از ویتامین C و مفید برای رشد مغز است.

11. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع عالی آنتی اکسیدان هایی مانند C و E، کولین، فولات و منیزیم است و نقش مهمی در رشد مغز جنین دارد.

12. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، کلم، کاهو و کلم حاوی مقدار زیادی ترکیبات زیست فعال هستند که به بهبود توانایی های شناختی جنین کمک می کنند. به همین دلیل است که زنان باردار باید این نوع سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

13. بادمجان

بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند مس، منیزیم و ویتامین های B و C است بنابراین مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری باعث تقویت هوش جنین می شود.

14. آووکادو

آووکادو منبعی غنی از ویتامین های C و B است و حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن، منیزیم و فولات است و از رشد مغز جنین حمایت می کند.

15. آجیل و دانه ها

گردو، پسته، تخمه آفتابگردان، دانه کتان، دانه چیا، و تخمه کدو تنبل و مغزها سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و برای تقویت هوش جنین مفید هستند.

16. شکلات تلخ

طبق تحقیقات، شکلات تلخ منبع عالی آهن، مس، منیزیم و روی است که در دوران بارداری باعث رشد مغز جنین می شود. زنان باردار می توانند 1 تا 2 تکه شکلات تلخ در روز مصرف کنند. البته خوردن زیاد شکلات تلخ به دلیل داشتن کافئین می تواند برای جنین مضر باشد و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

اقدامات لازم برای تقویت هوش جنین

تمرینات سبک برای افزایش هوش جنین

دوران بارداری به خصوص دوران رشد لوله عصبی و تشکیل مغز جنین بسیار مهم است و خانم های باردار برای به دنیا آوردن نوزاد سالم باید در تغذیه خود بسیار دقت کنند. البته برای تولد نوزادی سالم و باهوش باید به مسائل دیگری مانند ورزش های سبک در دوران بارداری نیز توجه کرد.

1. ورزش های مناسب در دوران بارداری

ورزش باعث افزایش جریان خون در رحم مادر می شود و مواد مغذی بهتر به جنین می رسد. همچنین ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که تاثیر خوبی بر رشد مغز جنین دارد.

2. از نور خورشید بهره ببرید

ویتامین D برای رشد استخوان ها و قلب جنین بسیار ضروری است و برخی ادعا می کنند که بین کمبود این ویتامین در زنان باردار و ایجاد اوتیسم در نوزاد ارتباط وجود دارد.

3. پرهیز از مواد مضر

مصرف الکل، مواد مخدر، نیکوتین و کافئین اثرات نامطلوب زیادی بر رشد بدن و مغز جنین دارد. به همین دلیل است که زنان باردار هرگز نباید از این مواد استفاده کنند.

4. گفتگو با جنین

جنین از هفته بیستم صداها را می شنود و بعد از هفته بیست و پنجم دستگاه شنوایی او به طور کامل تشکیل می شود و می تواند صدای مادرش را بشنود و آن را از سایر صداها تشخیص دهد. بنابراین زنان باردار می توانند با او صحبت کنند، آواز بخوانند یا بخوانند تا هوش او را تقویت کنند. این اقدامات منجر به رشد بهتر مغز جنین می شود.

5. ماساژ شکم برای رفع اضطراب

جنین ماساژ شکم مادر را احساس می کند. بنابراین، اگر زنان باردار شکم خود را ماساژ دهند، مغز جنین تحریک می شود و فعالیت جنین برای پاسخ به این تحریک افزایش می یابد. از سوی دیگر، اضطراب رشد مغز جنین را مختل می کند و باعث زایمان زودرس می شود. برای اینکه بدن و مغز جنین به درستی رشد کند، باید دوران بارداری مادر به پایان برسد. ماساژ شکم یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن اضطراب است.

6.جلوگیری از عفونت و دوری از مواد سمی

قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند سرب، کادمیوم، جیوه، بی فنیل پلی کلره و حشره کش ها تاثیر بسیار منفی بر مغز جنین می گذارد. غذاهای دریایی صید شده از آب های آلوده حاوی این مواد سمی هستند. بنابراین زنان باردار باید از خوردن ماهی هایی مانند شاه ماهی خالدار، اره ماهی و سایر ماهی های بزرگ اقیانوسی خودداری کنند.

این عفونت همچنین تأثیر نامطلوبی بر رشد مغز جنین دارد. بیماری هایی مانند سرخجه و انگل توکسوپلاسموز (این انگل معمولا در مدفوع گربه یافت می شود) نیز به مغز جنین آسیب می رساند. بنابراین، زنان باردار باید از کودکان و گربه های بیمار خودداری کنند.

آخرین کلمه

زنان باردار برای تقویت هوش جنین و افزایش احتمال به دنیا آوردن نوزاد باهوش باید به تمام مشکلات سلامتی خود توجه کنند. چه نکات دیگری را می دانید؟ اگر آنها را با ما به اشتراک بگذارید خوشحال خواهیم شد.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی پیوست شده است

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید