بهترین قرص های خواب آور و تاثیر باورنکردنی آنها بر بی خوابی



به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، خواب خوب برای سلامتی بسیار مهم است. اما متأسفانه حدود 30 درصد از افراد از بی خوابی یا ناتوانی مزمن در به خواب رفتن، حفظ خواب یا رسیدن به خواب ترمیمی و با کیفیت رنج می برند. اینجاست که قرص های خواب آور یک انتخاب محبوب هستند. قرن هاست که انواع این نوشیدنی ها در سرتاسر جهان به عنوان یک درمان طبیعی خواب استفاده می شود. تحقیقات مدرن نیز استفاده از دمنوش های گیاهی و تأثیر آنها را به عنوان داروی خواب تأیید می کند.

1-بابونه

سال هاست که چای بابونه به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش التهاب، کاهش اضطراب و درمان بی خوابی استفاده می شود. در واقع، چای بابونه به عنوان یک آرام بخش خفیف یا کمک کننده به خواب در نظر گرفته می شود. اثرات آرام بخش بابونه به دلیل آنتی اکسیدانی به نام آپیژنین است که در چای بابونه به وفور یافت می شود. آپیژنین گیرنده های مغزی خاصی را تحریک می کند که باعث کاهش اضطراب و القای خواب می شوند.

مطالعه ای روی 60 ساکن خانه سالمندان نشان داد کسانی که روزانه 400 میلی گرم عصاره بابونه مصرف می کردند نسبت به کسانی که هیچ بابونه مصرف نمی کردند خواب بهتری داشتند.

مطالعه دیگری روی زنان پس از زایمان که مشکل خواب داشتند نشان داد کسانی که به مدت دو هفته چای بابونه نوشیده اند نسبت به کسانی که چای بابونه ننوشیده اند بهتر می خوابند.

علاوه بر این، مطالعه ای بر روی افراد مبتلا به بی خوابی مزمن نشان داد که افرادی که 270 میلی گرم عصاره بابونه را دو بار در روز به مدت 28 روز مصرف کردند، 15 دقیقه زودتر از افرادی که این عصاره را مصرف نکردند، به خواب رفتند. کسانی که این عصاره را مصرف می کنند در طول شب کمتر از خواب بیدار می شوند.

نتایج این مطالعات دلگرم کننده است. به خصوص برای کسانی که در شب مشکل خواب دارند. با این حال، برای تایید اثرات چای بابونه بر خواب باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

2. سنبل

سنبل الطیب گیاهی است که قرن هاست برای درمان مشکلاتی مانند بی خوابی، اضطراب و سردرد استفاده می شود. در گذشته در طول جنگ جهانی دوم در انگلستان از سنبل برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از حملات هوایی استفاده می شد. امروزه خار مریم یکی از محبوب ترین داروهای خواب آور در اروپا و ایالات متحده آمریکا است. سنبل به صورت مکمل خوراکی به صورت کپسول یا مایع موجود است. سنبل معمولاً خشک شده و به عنوان چای فروخته می شود.

محققان دقیقاً مطمئن نیستند که مخمر سنت جان برای بهبود خواب چگونه عمل می کند. با این حال، یک نظریه وجود دارد که این گیاه سطح یک انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می دهد. گاهی اوقات مقدار گابا به قدری زیاد است که می تواند خواب آلودگی را افزایش دهد. مخمر سنت جان مانند برخی از داروهای ضد اضطراب مانند زاناکس عمل می کند.

برخی کارآزمایی‌ها تأثیر مخمر سنت جان را به عنوان یک کمک مؤثر خواب تأیید می‌کنند. به عنوان مثال، مطالعه ای روی 17 نفر با مشکلات خواب نشان داد که در 89 درصد از شرکت کنندگان، مصرف عصاره سنبل الطیب خواب را بهبود می بخشد. همچنین پس از مصرف این عصاره عوارضی مانند خواب آلودگی صبحگاهی مشاهده نمی شود.

در مقابل، مطالعه ای بر روی 128 نفر نشان داد که مدت زمان خواب در افرادی که 400 میلی گرم مایع خار مریم مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که هیچ عصاره مصرف نمی کردند کاهش یافت. آنها همچنین بیدارهای شبانه کمتری داشتند و به طور کلی کیفیت خواب بهتری داشتند.

مطالعه سوم اثرات بلندمدت مخمر سنت جان را بررسی کرد. در این آزمایش، پس از 28 روز مصرف روزانه 600 میلی گرم خار مریم خشک، علائم بی خوابی در شرکت کنندگان کاهش یافت.

با این حال، باید توجه داشت که این نتایج بر اساس گزارش‌های ذهنی شرکت‌کنندگان است و داده‌های عینی مرتبط با کیفیت خواب، مانند ضربان قلب یا فعالیت مغز را بررسی نمی‌کند. به طور کلی، نوشیدن چای مخمر سنت جان می تواند به بهبود کیفیت خواب بدون عوارض جانبی کمک کند.

3. اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است که اغلب به خاطر رایحه معطر و تسکین دهنده اش مورد توجه قرار می گیرد. در زمان های قدیم، یونانی ها و رومی ها اغلب اسطوخودوس را به حمام های خود اضافه می کردند و عطر آرامش بخش آن را استشمام می کردند. چای اسطوخودوس از جوانه های کوچک بنفش گیاه گلدار تهیه می شود. این گیاه بومی منطقه مدیترانه است و در حال حاضر در سراسر جهان رشد می کند و بسیاری از مردم چای اسطوخودوس را برای آرامش و کمک به خواب راحت می نوشند.

تحقیقاتی برای تایید فواید این گیاه انجام شده است. مطالعه روی 80 زن پس از زایمان نشان داد کسانی که به مدت دو هفته در معرض بوی اسطوخودوس بودند و هر روز چای اسطوخودوس می‌نوشیدند در مقایسه با کسانی که چای اسطوخودوس نمی‌نوشیدند، کمتر خسته بودند.

علاوه بر این، مطالعه دیگری روی 67 زن مبتلا به بی خوابی نشان داد که استنشاق اسطوخودوس دو بار در هفته، هر بار به مدت 20 دقیقه، پس از 12 هفته، باعث کاهش شدت ضربان قلب، تغییرات ضربان قلب و بهبود خواب می شود.

تحقیقات نشان می دهد که اسطوخودوس می تواند اضطراب را کاهش دهد و کیفیت خواب را در افرادی که از اضطراب و اختلالات مرتبط با آن رنج می برند، بهبود بخشد. بنابراین اگر اضطراب یکی از دلایلی است که نمی توانید بخوابید، نوشیدن چای اسطوخودوس می تواند کمک کننده باشد.

4. فرنیامشک

کندر متعلق به خانواده نعناع است و در سراسر جهان رشد می کند. عصاره کندر اغلب برای رایحه درمانی فروخته می شود و برگ های آن برای تهیه چای خشک می شود. از قرون وسطی، این گیاه معطر مرکباتی برای کاهش استرس و بهبود خواب مورد استفاده قرار گرفته است. اگر مشکلات خواب مزمن دارید، نوشیدن چای رازیانه قبل از خواب می تواند مفید باشد.

شواهد نشان می دهد که شنبلیله باعث افزایش سطح GABA در موش ها می شود که نشان می دهد شنبلیله خاصیت آرام بخشی دارد. علاوه بر این، یک مطالعه انسانی نشان داد که 42 درصد از علائم بی خوابی شرکت کنندگان پس از مصرف روزانه 600 میلی گرم عصاره مخمر سنت جان به مدت 15 روز کاهش یافت.

5. ساعت گل

چای ساعت شنی از برگ ها، گل ها و ساقه های خشک شده گیاه ساعت شنی تهیه می شود. در گذشته از گل همیشه بهار برای کاهش اضطراب و بهبود خواب استفاده می شد. اخیراً آزمایش هایی برای بررسی توانایی چای تاج خروس در بهبود بی خوابی و کیفیت خواب انجام شده است.

به عنوان مثال، آزمایشی با 40 فرد مسن سالم نشان داد که کسانی که به مدت یک هفته هر روز چای گل همیشه بهار می نوشند، نسبت به شرکت کنندگانی که چای گل همیشه بهار ننوشیده اند، کیفیت خواب بهتری داشتند.

در آزمایش دیگری، محققان اثرات گل همیشه بهار را با گل همیشه بهار و رازک را با Ambien، دارویی که معمولا برای درمان بی خوابی تجویز می شود، مقایسه کردند. نتایج نشان می دهد که ترکیب گل همیشه بهار مانند Ambien در بهبود کیفیت خواب موثر است.

6. ماگنولیا

مگنولیا گیاهی گلدار است که بیش از صد سال است که در جهان وجود دارد. چای ماگنولیا عمدتا از پوست این گیاه و همچنین تعدادی جوانه و ساقه خشک شده تهیه می شود و یکی از بهترین دمنوش های خواب آور است. در گذشته، ماگنولیا در طب چینی برای اختلالات گوارشی، احتقان بینی و کاهش استرس استفاده می شد. در حال حاضر در سراسر جهان برای اثرات ضد اضطراب و آرام بخش آن استفاده می شود. به نظر می رسد اثر آرام بخش مگنولیا مربوط به ترکیب هونوکیول است که به وفور در ساقه، گل ها و پوست گیاه یافت می شود. گفته می شود که هونوکیول با تغییر گیرنده های GABA در مغز باعث افزایش خواب آلودگی می شود.

در آزمایش‌های متعددی که روی موش‌ها انجام شد، ماگنولیا یا هونوکیول که از گیاه ماگنولیا استخراج شد، زمان به خواب رفتن را کاهش داد و ساعات خواب را افزایش داد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید اثرات ماگنولیا در انسان باید انجام شود، تحقیقات اولیه نشان می دهد که نوشیدن چای پوست درخت ماگنولیا ممکن است به بهبود خواب کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید