بیش از حد فکر کردن؛ علائم، عوارض، راه حل


فکر کردن به تمام کارهایی که می توانستید انجام دهید و انجام نداده اید و تصور بدترین سناریوهای ممکن برای همه چیز واقعا خسته کننده است. بیش از حد فکر کردن عادتی است که ترک کردن آن آسان نیست. هر چه بیشتر به چیزی فکر کنید، زمان و انرژی بیشتری تلف می کنید. همه ما می‌توانیم دائماً به چیزهایی فکر کنیم که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند، مانند سخنرانی هفته آینده یا اینکه چند روز دیگر در یک مصاحبه شغلی چه بپوشیم، و فکر کردن بیش از حد به همه چیز می‌تواند مشکل‌ساز شود. پس راه حل چیست؟ قبل از اینکه بخواهید عادت بیش از حد فکر کردن را ترک کنید، باید علائم آن را بشناسید. اگر علائمی از افکار وسواسی را در خود مشاهده کردید، نگران نباشید. در پایان این مقاله راهکارهایی برای ترک این عادت را معرفی کرده ایم.


علائم و عوارض بیش از حد فکر کردن

فکر کردن بیش از حد می تواند تأثیر منفی بر تمام جنبه های زندگی شما بگذارد. در واقع، شما زمانی را که باید صرف تفکر سازنده و آگاهانه کنید، صرف خیال پردازی های بی پایان می کنید، اما چگونه می توانیم فکر نکنیم؟ هر مشکلی راه حلی دارد و می توان عادت بیش از حد فکر کردن را ترک کرد. قبل از بیان راه های ترک این عادت، بهتر است علائم و عوارض آن را بشناسید.

1. به راه حل فکر نمی کنید

وسواس و تفکر بیش از حد با حل مسئله متفاوت است. اول فکر کردن به مشکل و دوم یافتن راه حل برای مشکل. اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را روشن کنیم. تصور کنید طوفانی در راه است. در این صورت 2 کار قابل انجام است:

  • بیش از حد فکر کردن: “ای کاش طوفان نمی آمد. وحشتناک! امیدوارم خونه رو خراب نکنم چرا همیشه باید این اتفاقات برای من بیفتد؟ من نمی توانم هیچ کاری بکنم.”
  • من به راه حل فکر می کنم: من خانه را ترک می کنم و هر چیزی را که می توان از بین برد، با خود می برد. جلوی پارکینگ هم کیسه های شن گذاشتم تا سیل وارد خانه نشود. “ممکن است باران زیادی ببارد، بنابراین من باید بروم چند تخته سه لا بخرم تا به پنجره ها بچسبم.”

فکر کردن به راه حل ها منجر به اقدام سازنده می شود، در حالی که تفکر بیش از حد باعث ایجاد احساسات ناخوشایند می شود که به راه حل نمی انجامد و فقط خلاقیت شما را کاهش می دهد.

2. افکار تکراری دارید

نشخوار فکری یا تکرار مکرر یک فکر به نفع شما نیست. ممکن است به خود بیایید و متوجه شوید که یک گفتگو یا رویداد بد را بارها و بارها در ذهن خود تکرار کرده اید.

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال 2013 منتشر شد، تمرکز بر مشکلات، اشتباهات و ضعف های خود باعث افزایش مشکلات سلامت روان می شود. در واقع، بیش از حد فکر کردن ارتباط مستقیمی با سلامت روان ضعیف دارد. هر چه تجربه بیشتر باشد، سلامت روان ضعیف تر است و این چرخه معیوب می تواند سال ها ادامه یابد.

3. اضطراب باعث بی خوابی شما می شود

بیشتر اوقات دلیل اینکه ما زیاد فکر می کنیم چندان مهم نیست. نکته مهم این است که احساس کنید مغز شما استراحتی ندارد. وقتی می خوابید، احساس می کنید مغز شما بیش از حد فعال است و سناریوهای مختلفی در ذهن شما شکل می گیرد.

بر اساس تحقیقات، تفکر بیش از حد منجر به بی خوابی می شود و به خواب رفتن را سخت و طاقت فرسا می کند. حتی اگر موفق به خوابیدن شوید، مدام کابوس می بینید یا در بهترین حالت خواب راحت و عمیقی نخواهید داشت.

خواب نامناسب همچنین باعث تداوم افکار و احساسات منفی می شود. به عنوان مثال، اگر خوب نخوابید، روز بعد خیلی خسته و بی حوصله خواهید بود. این مشکل همچنین می تواند باعث اضطراب شما شود که خواب را سخت می کند و در یک چرخه معیوب دائمی گرفتار می شوید!

4. برای تصمیم گیری مشکل دارید

ممکن است فکر کنید که تفکر درازمدت به شما کمک می کند زیرا از همه جهات به مشکل فکر می کنید. شاید اینطور به نظر برسد، اما در واقع، تجزیه و تحلیل بیش از حد وقایع و وسواس ها، شما را از تصمیم گیری درست باز می دارد.

اگر در مورد همه چیز بلاتکلیف هستید، وسواس دارید. فرقی نمی کند که برای شام چه چیزی بپزیم یا کدام هتل را برای تعطیلات انتخاب کنیم. تفکر بیش از حد باعث می شود که زمان زیادی را صرف گزینه های مختلف کنید تا در نهایت این انتخاب های کوچک تاثیر زیادی روی زندگی شما نداشته باشند.

5. مدام خود را سرزنش می کنید

گاهی اوقات تفکر بیش از حد شامل سرزنش خود برای تصمیمات گذشته است. بله، شما می توانید زمان زیادی را با فکر کردن به این موضوع تلف کنید که اگر من این تصمیم را نمی گرفتم چه اتفاقی می افتاد، اما این وسواس اصلاً به نفع شما نیست. تفکر سالم به شما کمک می کند از اشتباهات خود درس بگیرید، در حالی که تفکر بیش از حد نوعی شکنجه ذهنی است که هیچ فایده ای ندارد. وسواس بر روحیه شما تأثیر منفی می گذارد و تصمیم گیری های بعدی را دشوار می کند.

6. سلامت جسمانی شما مختل شده است

تمرکز بر افکار منفی باعث می شود مغز نتواند تفاوت بین استرس فرضی و استرس واقعی را که باید بر آن غلبه کند، تشخیص دهد. این می تواند به ساختارهای مغزی که احساسات و حافظه را تنظیم می کند آسیب برساند. اگرچه این آسیب جبران ناپذیر نیست، اما باز هم بر فعالیت ها و افکار روزانه شما تأثیر منفی می گذارد.

7. مهارت های اجتماعی شما تحت تاثیر قرار می گیرد

اگر زمان زیادی را صرف فکر کردن به نظرات منفی دیگران در مورد خود کنیم، به تدریج از موقعیت های اجتماعی دوری خواهیم کرد. در این حالت، ما تمام وقت خود را صرف فکر کردن درباره احساس دیگران نسبت به ما می کنیم و با آنها صحبت نمی کنیم. در واقع با فکر کردن بیش از حد به این موضوع، فرصت های اجتماعی و دوستان زیادی را از دست می دهیم.

راهکارهایی برای ترک عادت بیش از حد فکر کردن

یوگا راهی برای جلوگیری از فکر کردن بیش از حد است

نگرانی و تفکر بیش از حد می تواند به سلامت جسمی و روحی ما آسیب برساند، اما چگونه می توانیم فکر و خیال نکنیم؟ اگرچه فکر کردن بیش از حد اجتناب ناپذیر است، اما راه حل های ساده ای برای درمان افکار وسواسی وجود دارد.

1. حواس خود را پرت کنید

به جای اینکه برای همیشه بنشینید و به یک مشکل فکر کنید، کمی حواس خود را پرت کنید. حتی زمانی که حواس‌تان پرت است، ذهنتان به یافتن راه‌حل فکر می‌کند. یک حواس پرتی کوتاه به شما زمان می دهد تا استراحت کنید و اجازه دهید ذهن شما روی چیزهای سازنده تری تمرکز کند.

در فعالیت هایی که از آن لذت می برید شرکت کنید. برخی از فعالیت هایی که می تواند حواس شما را پرت کند عبارتند از:

  • یادگیری مهارت های آشپزی جدید یا تهیه یک دستور غذای خوشمزه؛
  • شرکت در کلاس ورزشی مورد علاقه خود؛
  • شروع یک سرگرمی جدید مانند نقاشی؛
  • انجام کار داوطلبانه؛
  • من در حال گوش دادن به موسیقی هستم؛
  • بیرون رفتن با دوست صمیمی؛
  • مدیتیشن و یوگا.

هر یک از این فعالیت ها می تواند به آرامش ذهن شما کمک کند و حواس شما را پرت کند. در عین حال، ذهن شما می تواند راه حل جدیدی پیدا کند.

2. نفس عمیق بکشید

شاید این جمله کلیشه ای باشد و آن را زیاد شنیده باشید، اما واقعا تاثیرگذار است. دفعه بعد که دچار وسواس شدید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید. در اینجا نحوه تمرین تنفس عمیق آورده شده است:

  • یک مکان راحت برای نشستن و نشستن پیدا کنید.
  • گردن و شانه های خود را رها کنید؛
  • یک دست را روی قلب و دست دیگر را روی شکم قرار دهید.
  • از طریق بینی نفس بکشید و بیرون بیاورید و متوجه حرکت قفسه سینه و شکم خود در حین تنفس شوید.

این تمرین به ظاهر ساده را 3 بار در روز و هر بار به مدت 5 دقیقه انجام دهید. نتیجه شما را شگفت زده خواهد کرد.

3. در مورد موفقیت های خود فکر کنید

وقتی بیش از حد فکر می کنید، تلفن همراه یا دفترچه یادداشت خود را بردارید و 5 موفقیت یا دستاورد هفته گذشته خود را یادداشت کنید. لازم نیست به دستاوردهای بزرگ فکر کنید. این که اتاق خود را مرتب کرده اید یا چند قدم برای پیاده روی برداشته اید نیز یک دستاورد محسوب می شود. هنگامی که تمام دستاوردهای خود را یادداشت کردید، به لیست نوشته شده خود نگاه کنید. این کارهای به ظاهر ساده و بی اهمیت می توانند به لیستی طولانی تبدیل شوند که حتی شما هم از دیدن آن شگفت زده خواهید شد.

4. به زمان حال فکر کنید

آیا مدام به گذشته یا آینده فکر می کنید؟ راه های زیادی برای زندگی در لحظه وجود دارد، برای مثال:

  • هر روز برای مدتی دستگاه های الکترونیکی را خاموش کنید و به جای پیمایش در رسانه های اجتماعی، فعالیت بدنی انجام دهید.
  • با تمرکز کامل غذا بخورید. خودتان را با غذاهای خوشمزه پذیرایی کنید و سعی کنید طعم و بوی هر لقمه را با تمام وجود احساس کنید.
  • در طبیعت قدم بزنید و به هر چیزی که می بینید توجه کنید.

5. به جای اینکه زیاد فکر کنید، این کار را انجام دهید

گاهی اوقات دلیل اینکه فکر می کنید و خیال پردازی می کنید این است که کاری برای رفع مشکل انجام نداده اید. دفعه بعد که دچار شیدایی شدید، راه حل های ممکن را یادداشت کنید. این انرژی شما را برای برداشتن گام های عملی برای حل مشکل آزاد می کند.

6. خودت را دوست داشته باش

تمرکز بر اشتباهات گذشته می تواند فرصت زندگی را از شما سلب کند. خودتان را به خاطر گذشته سرزنش نکنید. ترس ها و اشتباهات خود را بپذیرید. همه ما گاهی اوقات اشتباه می کنیم. این کاملا طبیعی است، پس خودتان را همان طور که هستید بپذیرید و دوست بدارید.

۷- از دیگران کمک بخواهید

شما مجبور نیستید بار تمام مشکلات را به تنهایی به دوش بکشید. کمک خواستن از دیگران و جستجوی مشاوره حرفه ای می تواند به شما کمک کند راه های بهتری برای مبارزه با عادات آزاردهنده پیدا کنید. بنابراین اگر فکر کردن بیش از حد زندگی شما را مختل می کند، از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

تو گفتی

تفکر کاملا طبیعی است، اما غرق شدن در افکار و فرضیات منفی که ممکن است هرگز اتفاق نیفتد به سلامت جسمی و روانی فرد آسیب می رساند. اضطراب ناشی از تفکر بیش از حد می تواند زندگی را کاملاً مختل کند. راه های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که در این مقاله 7 مورد از مهمترین آنها را توضیح داده ایم.

آیا تا به حال در فکر کردن بیش از حد مشکل داشته اید؟ اگر هر یک از نشانه هایی را که ذکر کردیم در خود یا دیگران دیده اید، چه واکنشی نشان داده اید؟ آیا فکر می کنید مشکل بیش از حد فکر کردن قابل حل است؟ لطفا پیشنهادات و تجربیات خود را برای ما بنویسید.

منبع دیگر: Healthline


نحوه خرید - مجموعه صوتی سلف سرویس
سلامتی با ارزش ترین دارایی انسان است




فروشگاه چطور - مجموعه صوتی ارتباطات عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسر ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید