تاثیر ضربه بر رابطه + روش مقابله با آسیب ها


تروما یک واکنش احساسی به یک رویداد وحشتناک مانند یک تصادف، تجاوز جنسی، یا بلای طبیعی است. گاهی اوقات حوادث متوالی مانند خشونت خانگی، فقر یا بیماری مزمن نیز منجر به صدمات جدی می شود. حساسیت به ضربه می تواند ناخودآگاه باشد. بسیاری از وقایع که منجر به آسیب های جمعی می شود بر همه افراد جامعه تأثیر می گذارد. یکی از عوارض تروما، آسیب به روابط شخصی افراد است. در این مقاله برخی از تاثیرات تروما بر روابط را توضیح می دهیم. در نهایت راهکارهایی برای رفع این آسیب ها ارائه می کنیم. پس اگر زندگی و روابط شما تحت تاثیر اتفاق بسیار تلخی قرار گرفته است یا می خواهید بیشتر در مورد این موضوع بدانید، ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.


تروما چه تاثیری بر روابط می گذارد؟

تروما بر نحوه دید ما از جهان تأثیر می گذارد. اثرات کوتاه مدت شوک و انکار است، در حالی که بلند مدت می تواند با احساسات غیرقابل پیش بینی، اضطراب، ترس یا کابوس همراه باشد. تروما در برخی افراد منجر به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می شود. تروما پس از حوادث وحشتناک همیشه می تواند با فرد باقی بماند و بر تمام جنبه های زندگی از جمله روابط شخصی تأثیر بگذارد.

1. تروما طرز فکر شما را تغییر می دهد

یک رویداد آسیب زا می تواند طرز فکر شما را در مورد خود، دیگران و دنیای اطرافتان تغییر دهد. به عنوان مثال، ممکن است شما فردی آرام بوده باشید که قبل از این رویداد وحشتناک به همه اعتماد کرده اید، اما پس از آن رویداد نمی توانید به کسی اعتماد کنید یا حتی اجازه دهید کسی به شما نزدیک شود. این طرز تفکر بر نحوه برخورد شما با دیگران، به خصوص شریک زندگیتان تأثیر منفی می گذارد.

2. ضربه روحی شما را به فردی سخت کوش تبدیل می کند

یک رویداد آسیب زا مرکز ترس را در مغز شما فعال می کند و شما را در حالت مبارزه یا دفاع برای زنده ماندن قرار می دهد. ممکن است مغز پس از حادثه همچنان در این حالت باقی بماند. در این حالت، مغز شما همه چیز را به عنوان یک تهدید بالقوه می بیند. مهم نیست که آن چیز یک تهدید واقعی باشد یا نه. با این حال، شما به هر اتفاقی واکنش تندی نشان می دهید. به عنوان مثال، اگر زمانی که در خیابان راه می روید، شخصی به شما حمله کند، بسیار ترسیده و دائماً نگران خواهید شد.

3. تروما شما را بی حس می کند

شما همیشه در برابر حوادث آسیب زا حالت دفاعی ندارید. گاهی اوقات ممکن است دقیقا برعکس آن را احساس کنید: بی حسی. این بیشتر در مورد ترومای مزمن و غیرقابل اجتناب، مانند تجربه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، رایج است. در واقع، مغز شما را در حالت انزوا و بی حسی قرار می دهد تا از شما در برابر یک رویداد آسیب زا محافظت کند.

4. آسیب به بیزاری اجتماعی شما منتهی شدن خواهد بود

تجربه یک رویداد آسیب زا می تواند باعث شود که از هر موقعیت یا موقعیتی که شما را به یاد آن رویداد می اندازد اجتناب کنید. این مشکل فعالیت های روزانه شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در این حالت، ذهن شما به شما می گوید که تنها راه برای احساس امنیت این است که دنیای خود را کوچک کنید. در نتیجه ممکن است خود را از گروه های زیادی کنار بگذارید و سعی کنید از جامعه کناره گیری کنید.

اجتناب اجتماعی ناشی از تروما

5. تروما شما را منزوی می کند

حوادث آسیب زا بیشتر از آنچه فکر می کنید ویرانگر هستند. این اتفاقات ممکن است شما را در شرایط سختی قرار دهد و شما را از ابراز احساسات واقعی خود به دیگران باز دارد. در این مورد، شما فرض می کنید که هیچ کس نمی تواند احساسات واقعی شما را درک کند. در نهایت، این طرز تفکر باعث می شود که از روابط دوری کنید و خود را از نظر عاطفی یا اجتماعی منزوی کنید.

6. ضربه باعث عصبانیت و ناامیدی شدید می شود

گاهی اوقات پس از یک رویداد آسیب زا، به سختی می توانید واکنش های احساسی و رفتاری خود را کنترل کنید. در این حالت طوری رفتار می کنید که دیگران فکر می کنند شرایط به شما فشار می آورد. این باعث می شود دیگران از شما ناامید یا عصبانی شوند و شما بیش از هر زمان دیگری احساس می کنید که هیچکس وضعیت شما را درک نمی کند.

چگونه با عوارض تروما مقابله کنیم؟

تروما می تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد، اما اثرات آن تا آخر عمر باقی می ماند. برای کاهش تاثیر تروما بر زندگی خود، می توانید از چند راه حل ساده اما مهم استفاده کنید.

1. هیچ چیزی را رد نکنید

اتفاقی که باعث آسیب شده است را انکار نکنید. آنچه در گذشته برای شما اتفاق افتاد سخت و غیرقابل تحمل بود و این واقعیت است. بنابراین به جای انکار واقعیت، احساسات خود را تایید کنید. طبیعی است که حتی پس از گذشت سال ها همچنان تحت تاثیر این اتفاق تلخ و وحشتناک هستید.

2. خودآگاهی را در خود تقویت کنید

برای خودت وقت بگذار سعی کنید از وضعیت بدن و واکنش های ذهنی خود به موقعیت ها یا محرک های مختلف آگاه شوید. شما باید بتوانید حالات و افکار خود را توصیف و شناسایی کنید و آنها را توضیح دهید. این موضوع به خودآگاهی و واکنش مناسب شما در برابر رویدادها کمک می کند.

3. از تکنیک های تمرکز حواس استفاده کنید

برای درک بهتر شرایط باید از روش های مختلفی برای افزایش تمرکز استفاده کرد. تمرینات تنفسی، ضربه زدن به انگشتان، یا توجه به حواس پنج گانه برخی از راه هایی هستند که به شما کمک می کنند در لحظه حال بمانید. این روش ها در هنگام برخورد با فلاش بک به گذشته تلخ بسیار مفید خواهند بود.

4. از شریک عاشقانه خود برای تمرین هماهنگی کمک بخواهید

ایجاد نظم در زندگی با کمک دیگری را هم تنظیمی می گویند. شما می توانید از شریک عاطفی خود و حضور آرامش بخش او در زندگی خود برای کمک به مقابله با اثرات ضربه استفاده کنید. می تواند به شما در هماهنگی کمک کند. به این ترتیب نظم و ثبات را بیش از پیش احساس خواهید کرد. او می تواند با لحنی گرم و آرام بخش ناراحتی شما را درک کند و با استفاده از تکنیک های تنفس به کمک شما بشتابد.

5. از افراد حرفه ای کمک بگیرید

برای درمان تروما و مقابله با اثرات آن می توانید از متخصصان روان درمانی که با شرایط تروما آشنا هستند کمک بگیرید. درمانگران آموزش دیده می دانند که چه احساسی دارید و چگونه به شما کمک کنند. اگر شما آسیب دیده اید یا کسی که برای شما مهم است آسیب دیده است، با این متخصصان تماس بگیرید.

6. به گروه های پشتیبانی بپیوندید

تو تنها نیستی. افراد دیگری هم هستند که با شرایط مشابه دست و پنجه نرم می کنند. با این افراد می توانید خودتان باشید و احساسات خود را همانطور که هستند بیان کنید. شاید در گذشته یافتن این افراد سخت بود، اما اکنون نه. گروه های حمایتی بسیاری از تروما در حال ایجاد هستند که می توانید ردپای آنها را در رسانه های اجتماعی مشاهده کنید. به این گروه های حمایتی بپیوندید. ابراز احساسات در این گروه ها می تواند به شما در بهبود آسیب کمک کند.

حمایت از شریک عاطفی آسیب دیده

همدلی برای شریک درمان تروما

ممکن است خودتان تروما را تجربه نکرده باشید. شریک عاشقانه شما ممکن است این شرایط را داشته باشد. کار درست در چنین شرایطی چیست؟ چگونه باید با این شخص برخورد کرد؟ برای کمک به او ابتدا باید واکنش های احتمالی خود را نسبت به او بدانید تا بتوانید به او کمک کنید.

واکنش های احتمالی در برابر افراد آسیب دیده

به عنوان شریک عاطفی فردی که آسیب دیده است، راه سختی در پیش دارید. در ابتدا ممکن است واکنش شما نسبت به چنین فردی ناخودآگاه باشد. مهمترین این واکنش ها عبارتند از:

  • شما نمی توانید خشم خود را کنترل کنید: ممکن است از اینکه نتوانستید از این رویداد آسیب زا جلوگیری کنید، عصبانی یا غمگین شوید.
  • رفتار او شما را گیج کرد: ممکن است احساس کنید که او یکسان نیست یا بعد از حادثه آسیب زا با شما متفاوت رفتار می کند. این احساسات می توانند شما را گیج کنند.
  • از اینکه برخی از ویژگی های رابطه خود را از دست داده اند ناراحت هستید: وقتی متوجه می‌شوید که زندگی و رابطه‌تان با شریک عاشقانه‌تان مثل سابق نیست، غمگین می‌شوید. در این شرایط، شما نمی دانید چگونه رفتار کنید و مطمئن نیستید که چگونه رابطه را بازگردانید. اگر چنین شرایطی را تجربه کردید، بهتر است از دیگران کمک بخواهید.
  • شما نمی دانید چگونه به او کمک کنید: شاید ناگهان به خود بیایید و متوجه شوید که راه درست حمایت از او را نمی دانید.

چگونه با یک فرد آسیب دیده به درستی برخورد کنیم؟

برخورد با کسی که آسیب دیده کار آسانی نیست. با این حال، می توانید از چند راهکار مهم برای برخورد با چنین افرادی استفاده کنید.

  • از شعارهای توخالی استفاده نکنید: جملاتی مانند «حکمت کمی باید وجود داشته باشد» یا «هر چیزی که تو را نکشد، قوی‌ترت می‌کند» بسیار زیبا هستند، اما همیشه نباید از آنها استفاده کرد. گاهی اوقات اتفاقات وحشتناکی بی دلیل رخ می دهد و باعث می شود فرد احساس ناامیدی کند. پس از او انتظار نداشته باشید که قوی باشد یا در یک رویداد غم انگیز به دنبال معنای زندگی باشد. تروما می تواند بی معنی و افسرده کننده باشد.
  • قبل از واکنش مکث کنید: قبل از اینکه به عصبانیت، ناامیدی یا ناراحتی شریک زندگی خود واکنش نشان دهید، مکث کنید. زمانی را برای آرام کردن و متعادل کردن احساسات خود اختصاص دهید.
  • با او مهربان باشید: شریک عاشقانه شما ممکن است نتواند به درستی از واکنش تروما جلوگیری کند. شاید زمان ببرد. در طول این فرآیند سعی کنید او را درک کنید و با او همدردی کنید.
  • صبور باش: به یاد داشته باشید که بهبودی پس از تروما کار آسانی نیست. این روند احتمالاً پر از فراز و نشیب است. پس ناامید نشوید و صبور باشید.
  • من به دنبال کمک هستم: به دنبال کمک حرفه ای برای پردازش واکنش های عاطفی خود به رویداد آسیب زا و تغییر روحیه شریک زندگی خود باشید.

اخرین حرف

حوادث آسیب زا اغلب باعث آسیب روانی و عاطفی طولانی مدت می شود. تروما می تواند زندگی شما را تغییر دهد. رویدادهای آسیب زا بر تمام جنبه های زندگی از جمله روابط با شرکای عاشقانه و زندگی تأثیر می گذارد. در چنین شرایطی مهمترین چیز این است که به خودتان زمان بدهید. اگر به خودتان ضربه روحی خورده اید، به خودتان اجازه بهبودی بدهید. اگر شریک زندگی شما با تروما مواجه است، سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید. همراهی و همدردی با او شاید بهترین راه حل باشد. با کمک دیگری دوباره ارتباط برقرار کنید و ناامید نشوید.

به این ترتیب می توانید از کارشناسان حرفه ای کمک بگیرید. مشاوران و روان درمانگران باتجربه و آگاه بهتر از دیگران می توانند به شما کمک کنند. از آنها کمک بخواهید.


کتاب الکترونیکی پیوست شده است

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید