حسادت در یک رابطه عاطفی و روش صحیح ابراز آن


حسادت احساسی است که همه ما در مقاطعی از روابطمان، به ویژه روابط عاشقانه، آن را تجربه می کنیم. گاهی اوقات حسادت یک احساس زودگذر است، اما گاهی اوقات می تواند بیش از یک احساس زودگذر باشد و ما احساس می کنیم که باید این احساسات را به شریک زندگی خود ابراز کنیم. آیا می خواهید بدانید که چگونه آن حسادت را به شیوه ای صحیح ابراز کنید تا به رابطه شما آسیب نرساند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. با ما بمان.

انواع درست و غلط حسادت

حسادت را یک احساس منفی می‌دانیم و فرد حسود کسی است که در رابطه خود احساس اضطراب و ناامنی می‌کند. حتی ممکن است کسی را که حسادت می‌کند، فردی عصبانی و متصرف بدانیم که نسبت به هر عمل دیگران، چه موجه و چه غیر موجه، بدبین است.

درست است که حسادت وسواسی یک هیجان مخرب است و گاهی منجر به سوء استفاده عاطفی یا خشونت می شود، اما به طور کلی حسادت یک احساس مفید است. حسادت در روابط بسیار رایج است. بر اساس برخی نظریه ها، حسادت مبنایی تکاملی دارد و انسان ها برای محافظت از روابط خود تکامل یافته اند.

وقتی از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه می کنیم، می بینیم که فرد به اصطلاح حسود ممکن است فردی باشد که به رابطه خود علاقه مند است و می خواهد با بیان نیازها و محدودیت های خود پایه و اساس اعتماد را در رابطه ایجاد کند.

محققان دریافته اند که حسادت در روابط با مشکلات زیر مرتبط است:

  • افزایش عشق به شریک زندگی؛
  • من بیشتر احساس عشق می کنم؛
  • ثبات اتصال بیشتر

به عبارت دیگر، حسادت گاهی اوقات می‌تواند بخش مفیدی از یک رابطه باشد و زمانی که به صورت مثبت بیان شود، شادی و طول عمر رابطه را افزایش می‌دهد.

دلیل حسادت در یک رابطه

حسادت یک احساس رایج است که بسیاری از مردم آن را تجربه می کنند. شما آنقدر عمیق به شریک زندگی خود وابسته هستید که گاهی اوقات نمی توانید این واقعیت را درک کنید که دیگران نیز بخشی از زندگی او هستند.

حسادت در روابط تازه شروع شده بیشتر اتفاق می‌افتد، زیرا در این روابط، فرد بیش از هر چیز دیگری را در اولویت قرار می‌دهد و از او انتظار دارد که همین کار را انجام دهد. این چیز بدی نیست، اما بیشتر اوقات فراموش می کنیم که افراد و چیزهای دیگری هستند که بخشی از زندگی دیگران مهم ما هستند و به زمان و توجه ما نیاز دارند.

چه چیزی باعث حسادت در یک رابطه می شود؟

این بستگی به تجربیات گذشته شخصی شما و افکار و احساسات شما در مورد اعمال خاص دارد. به عنوان مثال، این موارد به احساس حسادت کمک می کند:

  • شما عزت نفس ندارید؛
  • شما تصور ضعیفی از خود دارید.
  • شما از رها شدن می ترسید.
  • شما دوست دارید شوهرتان را اداره و کنترل کنید.
  • شما فردی مالکیتی هستید؛
  • از شریک زندگی خود انتظارات غیر واقعی دارید.

6 روش صحیح برای ابراز حسادت در یک رابطه

راه های صحیح ابراز حسادت در یک رابطه

ابراز حسادت یکی از سالم ترین راه های مقابله با حسادت در یک رابطه است. متأسفانه، حسادت یک احساس قوی است که می تواند حتی قوی ترین رابطه را از بین ببرد، بنابراین مهم است که آن را به روش صحیح بیان کنید.

1. با درون نگری شخصی شروع کنید

برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد حسادت هستند، به خصوص آنهایی که احساس اعتماد به نفس پایین، ناامنی و اضطراب دارند. احساس تنهایی و سبک دلبستگی ناایمن نیز می تواند باعث حسادت شما در رابطه شود.

به واکنش‌های خود نسبت به شریک زندگی‌تان، سایر روابط، رفتارها و فعالیت‌هایی که باعث حسادت می‌شود، توجه کنید. این به شما ایده ای از حسادت و آنچه در حال وقوع است می دهد. در مورد احساسات خود با یک درمانگر یا دوست نزدیک صحبت کنید.

2. قبل از صحبت کردن فکر کنید

گفتگو را بدون مقدمه و در فضایی پر از هیجان و احساس شروع نکنید. در صورت امکان، کمی وقت بگذارید و آنچه را که می خواهید بگویید از قبل یادداشت کنید. این به شما کمک می کند افکار خود را جمع آوری کنید. آنچه را که می خواهید بگویید به تنهایی یا در یک مکالمه شبیه سازی شده با یک دوست تمرین کنید. همچنین می توانید قبل از مکالمه، تنفس عمیق و مدیتیشن انجام دهید.

3. نگرانی های خود را به اشتراک بگذارید، نه اتهامات

اگر همه چیزهایی را که باعث حسادت شما می شود برای شریک زندگی خود فهرست کنید، احتمالا حالت تدافعی به خود می گیرند. به جای اینکه با انگشت اشاره کنید و او را سرزنش کنید، در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. به جای جملاتی که با “تو” شروع می شوند از “من” استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای «وقتی این کار را می‌کنی به من حسادت می‌کنی»، بگویید «وقتی می‌بینم تو این کار را می‌کنی احساس حسادت می‌کنم و می‌خواستم در مورد آن با تو صحبت کنم».

4. صبور و دلسوز باشید

حتی اگر به این احساسات بسیار حساس هستید، باز هم باید انتظار داشته باشید که همسرتان بخواهد از خودش محافظت کند. به هر حال شما می گویید کاری که می کند باعث حسادت شما می شود. بنابراین برای او قابل درک است که در پاسخ به شما حالت تدافعی یا ناراحتی بگیرد.

وقتی در مورد احساسات خود صحبت می کنید، سعی کنید از احساسات طرف مقابل نیز قدردانی کنید. او ممکن است برای هضم این احساسات به زمان نیاز داشته باشد و ممکن است بلافاصله پاسخ منطقی یا دلسوزانه دریافت نکند. آن را دریابید و صبور باشید.

5. به طرف مقابل وقت بدهید

برای حل صحیح حسادت در یک رابطه و حذف آن، چندین مکالمه لازم است. اولین قدم این است که طرف مقابل بتواند احساسات و نگرانی های شما را بشنود و احساسات خود را بیان کند. این گفتگوها فرصتی برای مرور فراز و نشیب های رابطه است.

شما باید بر نحوه برخورد با سوء ظن به روشی واضح و محترمانه تمرکز کنید. صحبت با یک درمانگر یا دوست قابل اعتماد می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

6. زوج درمانی انجام دهید

گاهی صحبت کردن با همسرتان در مورد حسادت آنطور که انتظار دارید پیش نمی رود. این قابل درک است زیرا حسادت یک احساس قدرتمند است. بسیاری از زوج ها با چند جلسه زوج درمانی این مشکل را حل می کنند.

زوج‌درمانی می‌تواند فضایی برای ابراز احساسات، یادگیری مهارت‌های ارتباط موثر و حل تعارض، به دست آوردن درک بهتر عوامل استرس‌زای رابطه و افزایش اعتماد به شما فراهم کند.

آخرین کلمه

حسادت یک احساس پیچیده و ناراحت کننده است که اکثر مردم در روابط خود تجربه می کنند. اگر در رابطه خود احساس حسادت می کنید، لازم نیست آن را در قلب خود پنهان کنید و از صحبت کردن در مورد آن اجتناب کنید. البته، این راه درستی نیست که احساسات خود را به صورت انفجاری یا تهاجمی به طرف مقابل منتقل کنید. به جای اینکه از این احساس طبیعی خجالت بکشید یا آن را پنهان کنید، راه درستی برای ابراز آن پیدا کنید.

بهترین راه برای بیان احساسات حسادت این است که صادق باشید و خود را بپذیرید و در عین حال مراقب احساسات و مرزهای شریک زندگی خود باشید. اگر برای شما مشکل است که احساسات خود را به شریک زندگی خود منتقل کنید، یا اگر شما و همسرتان در صحبت کردن در مورد این مسائل مشکل دارید، مراجعه به یک درمانگر می تواند به شما در حل مشکل کمک کند.

تو گفتی

آیا تا به حال در رابطه خود حسادت کرده اید؟ از چه روشی برای بیان آن استفاده کردید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


کتاب الکترونیکی پیوست شده است

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید