حمایت عاطفی چیست؟ مزایا و نکاتی که باید بدانید


آیا تا به حال برایتان پیش آمده که روز بدی داشته باشید و به یکی از دوستانتان زنگ بزنید تا با او صحبت کنید؟ یا مثلاً با یکی از اعضای خانواده خود در مورد مشکل اضطراب انگیزی که در یک مهمانی خانوادگی با آن مواجه شدید صحبت می کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به این معنی است که شما تأثیرات مثبت حمایت عاطفی را احساس کرده اید، حتی اگر دقیقاً نمی دانستید که این حمایت چیست. اگر می خواهید بدانید حمایت عاطفی چیست، چگونه آن را دریافت کنید یا چگونه از دیگران حمایت عاطفی کنید، با ما همراه باشید.

حمایت عاطفی


حمایت عاطفی روشی کلامی یا غیرکلامی است که ما آگاهانه از آن برای نشان دادن توجه و عشق خود به دیگران استفاده می کنیم. هنگامی که از دیگران حمایت عاطفی می کنیم، به آنها احساس اعتماد، پذیرش، تشویق و توجه می کنیم و به آنها احساس ارزشمندی و اهمیت می دهیم. با این رفتار به آنها کمک می کنیم تا بهتر با ناراحتی یا موقعیت های چالش برانگیز زندگی خود کنار بیایند.

معمولاً می‌توانیم از خانواده، افراد مهم زندگی‌مان، دوستان، همکاران، مشاوران روان‌شناختی، گروه‌های حمایتی و شبکه‌های اجتماعی حمایت عاطفی دریافت کنیم. این حمایت عاطفی به ما کمک می کند تا بهتر با مشکلات روزمره، اضطراب، ناامیدی یا درد کنار بیاییم و احساس خوشبختی کنیم و این احساس را به دیگران منتقل کنیم.

وقتی از حمایت عاطفی دیگران برخورداریم، می دانیم که در مواقع ناراحتی شانه ای برای گریه کردن داریم و می دانیم که افرادی هستند که می توانیم در مواقع مشکل به ما کمک کنند.

مزایای حمایت عاطفی

1. کاهش اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی رایج ترین مشکلاتی است که این روزها افراد با آن مواجه هستند. نقش حمایت عاطفی در کاهش اضطراب بسیار قوی است و احتمال افسردگی را کاهش می دهد. اگر از اضطراب مزمن رنج می برید، با کمک حمایت عاطفی می توانید با اضطراب مزمنی که تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی شما دارد، کنار بیایید.

2. مقابله با PTSD

بر اساس مطالعات، حمایت عاطفی ارائه شده توسط سازمان های کاری و مشاوران تا حدی افراد را از PTSD محافظت می کند.

3. فواید بدنی

حمایت عاطفی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مشکلات مربوط به بارداری و زایمان را کاهش می دهد و نه تنها عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، بلکه می تواند بهبودی افراد را پس از جراحی تسریع کند.

بر اساس تحقیقات، حمایت عاطفی، امید به زندگی زنان و مردان را به ترتیب 3 و 2.3 سال افزایش می دهد.

4. افزایش هوش هیجانی

استفاده از حمایت عاطفی ارتباط مستقیمی با افزایش هوش هیجانی دارد.

5. رشد سالم کودک

طبق مطالعات، کودکانی که از حمایت عاطفی والدین خود برخوردار نیستند، در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مزمن و افسردگی قرار دارند.

تفاوت حمایت عاطفی و حمایت اجتماعی

برخی فکر می کنند حمایت عاطفی همان حمایت اجتماعی است، اما اینطور نیست. یکی از ویژگی های مهم روابط اجتماعی، حمایت اجتماعی است که شامل انواع حمایت ها از جمله حمایت عاطفی، حمایت مادی، حمایت اطلاعاتی و حمایت از عزت نفس است.

1. حمایت عاطفی

این حمایت بیانگر همدلی، محبت و توجه دیگران به شماست. به عنوان مثال، وقتی روز بدی را در محل کار سپری کرده اید و یکی از اعضای خانواده به شما آرامش می دهد، به شما کمک می کند تا با چالش های زندگی بهتر کنار بیایید.

2. پشتیبانی ملموس

این به معنای خدمات واقعی یا کمک ملموسی است که شخص به شما ارائه می کند. برای مثال، وقتی همسرتان چند روز در خانه می‌ماند و کارش را از راه دور انجام می‌دهد و از بچه‌ها مراقبت می‌کند تا بتوانید کارهای اصلی‌تان را ادامه دهید، از شما حمایت ملموسی می‌کند.

3. پشتیبانی اطلاعات

این نوع پشتیبانی شامل مشاوره یا اطلاعاتی است که از دیگران برای کمک به حل مشکلات خود دریافت می کنید. به عنوان مثال، وقتی مادرتان برای بهبود کارتان از تجربه کاری خود به شما می گوید، از حمایت اطلاعاتی مادرتان برخوردار شده اید.

4. حمایت از عزت نفس

برخی از بازخوردها باعث افزایش عزت نفس فرد می شود و به او قدرت کافی برای ادامه کار می دهد. به عنوان مثال، وقتی رئیس شما برخی از ویژگی های شما را در محل کار تحسین می کند، باعث افزایش عزت نفس شما می شود. این نوع حمایت می تواند به شما اطمینان دهد که شغل مناسبی را انتخاب کرده اید.

نکاتی برای حمایت عاطفی از دیگران

حمایت عاطفی از دیگران

1. از شخص بپرسید که به چه کمکی نیاز دارد

باید بدانید شخصی که می خواهید از آن حمایت عاطفی کنید به چه نوع حمایتی نیاز دارد. آیا او فقط از شما همدردی می کند یا به دنبال حل مشکل و مشاوره گرفتن است؟

2- خوب گوش کن

باید زمان کافی برای گوش دادن به صحبت های فردی که می خواهید از او حمایت کنید اختصاص دهید و با او فکر کنید. از طریق گوش دادن فعال می توانید به درستی با دیگران ارتباط برقرار کنید و اعتماد آنها را جلب کنید تا بهتر بتوانید به آنها کمک کنید.

3. در مورد مشکل بپرسید

با درک مشکل فرد می توانید بهتر به او کمک کنید، اما مراقب باشید آنقدر فضول نباشید که به نظر می رسد در زندگی فرد دخالت می کنید. شما باید به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید و فقط کمکی را که آنها می خواهند ارائه دهید.

4. احساسات فرد را تصدیق کنید

با تصدیق احساسات دیگران، به آنها نشان می دهید که رنج آنها را درک می کنید. این درک و تایید تاثیر بسیار مثبتی در بهبودی سریع افراد دارد.

5. از حمایت فیزیکی غافل نشوید

چه کسی یک آغوش گرم را دوست ندارد؟ همه ما هرازگاهی به در آغوش گرفتن نیاز داریم. بر اساس تحقیقات، در آغوش گرفتن کسی احساس تنهایی، بد خلقی و اضطراب را کاهش می دهد. در عین حال، این شغل راهی عالی برای ارتباط با دیگران و ایجاد حس اعتماد در آنها است.

6. فرد را تشویق و تحسین کنید

گفتن چیزهای خوب به دیگران و تعریف و تمجید از آنها می تواند بسیار مفید باشد. در عین حال، زمانی که می خواهید از شخصی حمایت عاطفی کنید، کاملاً روی آن شخص تمرکز کنید تا کاملاً از شما مراقبت و حمایت شود.

7. از قضاوت و نصیحت بپرهیزید

هیچ کس دوست ندارد مورد قضاوت قرار بگیرد. فردی که به خاطر اشتباهاتش دچار مشکل می شود، قبل از شما خودش را محکوم کرده و حتی سرزنش کرده است. پس اگر می خواهید به چنین فردی کمک کنید از قضاوت و سرزنش بپرهیزید و فقط به او کمک کنید تا مشکلش را حل کند. همچنین مراقب باشید که به فرد توصیه نکنید. بیشتر اوقات مردم علاقه ای به گوش دادن به نصیحت ندارند.

چگونه از حمایت عاطفی برخوردار شویم

اکنون که فواید حمایت عاطفی را می دانید، ممکن است تعجب کنید که چگونه می توانید خودتان از آن بهره مند شوید. ما در زیر تعدادی راه حل مفید ارائه کرده ایم.

1. گروه های پشتیبانی را پیدا کنید

برای بهره مندی از حمایت عاطفی، می توانید به گروه هایی بپیوندید که برنامه های حمایتی در زمینه های مختلف دارند. به عنوان مثال، اگر می خواهید بیشتر به برنامه ورزشی روزانه خود پایبند باشید، می توانید به گروه های ورزشی بپیوندید و از این حمایت برخوردار شوید. اگر مادر هستید و می خواهید فرزندتان را به خوبی تربیت کنید، می توانید به گروه های مادران، حتی گروه های آنلاین بپیوندید تا از تجربیات آن ها درس بگیرید.

2. روابط خود را با خانواده و دوستان خود تقویت کنید

روابط خود را با خانواده و دوستان خود حفظ و تقویت کنید. مثلاً می توانید مرتب همدیگر را ببینید و برنامه های سرگرمی برای خود ترتیب دهید. این روش به شما و البته خانواده و دوستانتان کمک می کند تا از حمایت عاطفی قوی برخوردار شوید.

3. به علایق خود توجه کنید

توجه کنید که دوست دارید در حال حاضر چه کاری انجام دهید. برای مثال، اگر دوست دارید یوگا انجام دهید یا در کلاس نقاشی یا موسیقی شرکت کنید، مشغول شوید. به این ترتیب با افراد جدیدی آشنا می شوید و می توانید یک شبکه پشتیبانی جدید برای خود ایجاد کنید.

4. از تکنولوژی کمک بگیرید

رفتن به پیاده روی یا سینما با افراد دیگر بسیار خوب است، اما گاهی اوقات نمی توان دیگران را از نزدیک دید. در واقع، همه‌گیری کووید-19 به ما نشان داده است که فناوری می‌تواند دوست ما باشد. با استفاده از نرم افزارهای مختلف می توانید با دوستان خود که دور از شما زندگی می کنند ارتباط برقرار کنید و یا با عضویت در گروه های پشتیبانی آنلاین از حمایت عاطفی دیگران بهره مند شوید.

آخرین کلمه

حمایت عاطفی به شما و دیگران یادآوری می کند که چقدر یکدیگر را دوست دارید و برای هم ارزش قائل هستید و در مواقع ضروری از یکدیگر حمایت می کنید. هر بار که از کسی حمایت عاطفی می کنید، به او می گویید که تنها نیست و بر سلامت روان و وضعیت عاطفی او تأثیر مثبت می گذارید. با گسترش حمایت عاطفی در یک جامعه، حال افراد آن جامعه خوب و مثبت می شود و همگی در مسیر رشد و کمال قدم می گذارند. اگر شما نیز تجربه ای در زمینه حمایت عاطفی دارید، خوشحال می شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - مجموعه صوتی زبان بدن

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید




دیدگاهتان را بنویسید