حمله اضطراب چیست؟ چه تفاوتی با حمله پانیک دارد؟


ما معمولا وقتی می ترسیم اتفاق بدی بیفتد نگران هستیم. حمله اضطراب معمولاً شامل ترس از یک رویداد یا مشکل خاصی است که ممکن است رخ دهد. همچنین اضطراب می تواند پاسخی به استرس باشد و علاوه بر احساس ترس و نگرانی با علائم جسمی همراه باشد. در این مقاله در مورد علائم، علل و روش های درمان حمله اضطراب صحبت می کنیم و سپس تفاوت های حمله اضطراب و حمله پانیک را بیان می کنیم. با ما بمان.

علائم حمله اضطراب چیست؟

علاوه بر علائم فیزیکی، افراد ممکن است عوارض زیر را نیز تجربه کنند:

  • احساس تنش یا عصبی بودن؛
  • اضطراب؛
  • ترس دائمی؛
  • خلق و خوی ضعیف یا افسردگی؛
  • نشخوار فکری
  • او نگران آینده است.

البته فردی که از حمله اضطراب رنج می برد ممکن است همه این علائم را تجربه نکند و بسته به محرک و نحوه واکنش فرد به آن، اضطراب می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. اضطرابی که برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا محرک خاصی داشته باشد نیز می تواند نشانه ای از یک اختلال اضطرابی باشد.

انواع اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی به چند دسته تقسیم می شوند. هر اختلال علائم متفاوتی دارد و می تواند در شرایط خاصی ظاهر شود. انواع اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • اختلال پانیک (PD): این اختلال شامل حملات پانیک مکرر با ترس دائمی از حملات آینده است. افراد مبتلا به اختلال هراس ممکن است شغل خود را از دست بدهند، از سفر امتناع کنند یا حتی خانه خود را ترک کنند، یا به طور کامل از هر چیزی که فکر می کنند باعث حمله می شود اجتناب کنند.
  • GAD: حالتی از اضطراب مداوم یا احساس دائمی ترس که ممکن است ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد.
  • اختلال اضطراب اجتماعی: فرد مبتلا به این اختلال اضطراب قوی و دائمی دارد که دیگران او را تماشا و قضاوت می کنند.
  • اختلال فوبیک: این اختلال یک اضطراب شدید و ترس غیرمنطقی از یک شی یا موقعیت است، برای مثال ترس از عنکبوت یا فضاهای باز. افراد مبتلا به اختلال فوبیک معمولاً می دانند که ترس آنها غیرمنطقی است.

علل حملات اضطرابی

حمله اضطراب می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • استرس شغلی یا مدرسه؛
  • فشار مالی؛
  • مشکلات خانوادگی یا روابط؛
  • طلاق یا از دست دادن یکی از عزیزان؛
  • اضطراب در مورد بچه دار شدن؛
  • نگرانی های محیطی یا تغییرات آب و هوایی؛
  • تغییر موقعیت های زندگی مانند تغییر شغل؛
  • کاهش تحرک یا عملکرد فیزیکی؛
  • از دست دادن عملکرد ذهنی؛
  • تشخیص بیماری های مزمن؛
  • نوع فوبیا؛
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)؛
  • عوامل ژنتیکی؛
  • استرس مداوم یا حساسیت به استرس؛
  • سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا الکل؛
  • مصرف بیش از حد کافئین؛
  • مصرف برخی داروها؛
  • یک تجربه آسیب زا اخیر یا گذشته.

دلایل احتمالی برای نگرانی عبارتند از:

  • سخنوری;
  • قرار گرفتن در معرض یک محرک فوبیا؛
  • ترس از حمله پانیک.

عوارض حملات اضطرابی

پاسخی که منجر به استرس و حمله اضطراب می شود به بدن کمک می کند تا با موقعیت های دشوار موقتی کنار بیاید. آدرنالین هورمونی است که در واکنش مبارزه یا گریز نقش دارد. ترشح ناگهانی این هورمون بدن را برای فرار از خطر یا مقابله فیزیکی با خطر آماده می کند. به طور معمول، هنگامی که محرک ترس از بین رفت، سطح آدرنالین به سرعت به حالت عادی باز می گردد. با این حال، اگر اضطراب ادامه یابد و سطح آدرنالین کاهش نیابد، ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شود.

استرس و اضطراب مداوم می تواند منجر به چنین مشکلاتی شود:

درمان حمله اضطرابی

درمان حمله اضطرابی

1. مشاوره و روان درمانی

  • درمان شناختی رفتاری (CBT): این روش می تواند به شما کمک کند چیزهایی که شما را نگران می کند را به گونه ای دیگر ببینید. یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا استراتژی هایی را برای مدیریت محرک ها در صورت بروز آنها ایجاد کنید. این درمان به شناسایی، قالب بندی مجدد و خنثی کردن افکار غیر مفیدی که اغلب زمینه ساز اختلالات اضطرابی هستند کمک می کند.
  • درمان از طریق مواجهه: این شامل قرار گرفتن کنترل شده در موقعیت هایی است که باعث ترس و اضطراب می شود. این درمان می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که با این ترس ها به روشی جدید مقابله کنید.

پزشک ممکن است شرکت در جلسات فردی، جلسات گروهی یا ترکیبی از هر دو را پیشنهاد دهد.

2. مصرف دارو

نمونه هایی از داروهایی که ممکن است پزشک برای درمان حمله اضطراب تجویز کند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)؛
  • مسدودکننده های بتا، که می توانند به مدیریت برخی علائم فیزیکی مانند تپش قلب کمک کنند.
  • داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین ها.

همه این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. SSRI ها و SNRI ها برای استفاده طولانی مدت هستند و کار کردن زمان بر است. بنزودیازپین ها به دلیل خطر بالای اعتیاد فقط برای مصرف کوتاه مدت تجویز می شوند.

3. درمان خانگی

اگر احساس اضطراب یا حمله پانیک دارید، این مراحل را امتحان کنید:

  • یک نفس عمیق بکش. زمانی که احساس کردید نفستان تند شده است، توجه خود را روی هر دم و بازدم متمرکز کنید و عمیق نفس بکشید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که تنفس شما کند شود.
  • آنچه را که تجربه می کنید بشناسید و بپذیرید. اگر تا به حال دچار اضطراب یا حمله پانیک شده اید، می دانید که می تواند فوق العاده چالش برانگیز باشد. به خود یادآوری کنید که علائم شما از بین می رود و بهتر خواهید شد.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید. مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی معمولا برای درمان اختلالات اضطراب و هراس استفاده می شود. ذهن آگاهی تکنیکی است که می تواند به شما کمک کند افکار خود را در زمان حال نگه دارید. شما می توانید با مشاهده فعال افکار و احساسات خود بدون واکنش به آنها، ذهن آگاهی را تمرین کنید.
  • از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید. تکنیک‌های آرام‌سازی شامل تصویرسازی هدایت‌شده، آروماتراپی و آرامش عضلانی است. اگر علائم اضطراب یا حمله پانیک را تجربه می کنید، سعی کنید کارهایی را انجام دهید که به نظر شما آرامش بخش است. چشمان خود را ببندید، حمام کنید یا از اسطوخودوس برای اثر آرام بخش آن استفاده کنید.

4. تغییر سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی همچنین می تواند به جلوگیری از حملات اضطرابی کمک کند و شدت علائم را در هنگام وقوع حمله کاهش دهد:

  • کاهش عوامل استرس؛
  • یاد بگیرید که چگونه افکار منفی را شناسایی و متوقف کنید.
  • به طور منظم تمرین کن؛
  • تمرین مدیتیشن یا یوگا؛
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل؛
  • محدود کردن مصرف الکل و کافئین؛
  • از مصرف دارو خودداری کنید.

تفاوت بین حمله اضطراب و حمله پانیک چیست؟

در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) تعریف خاصی از حمله اضطرابی وجود ندارد. تعریف حمله اضطراب درونی است و فرد می تواند در توصیف حمله پانیک بگوید که دچار حمله اضطراب شده است.

حمله اضطراب معمولاً به تدریج ایجاد می شود و علائم آن معمولاً خفیف تر از حمله پانیک است. اضطراب معمولا محرک خاصی مانند امتحانات، مشکلات در محل کار و بیماری دارد. اگر این عارضه به طور مداوم رخ دهد، نشانه اختلال اضطرابی است.

حمله پانیک یک علامت است و می تواند در هر اختلال اضطرابی رخ دهد. برای مثال، یک فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) ممکن است بیش از حد نگران باشد تا زمانی که دچار حمله پانیک شود.

1. تفاوت در علائم

حملات اضطراب و حملات پانیک معمولاً علائم مشابهی دارند و شدت علائم تعیین می کند که آیا حمله یک حمله اضطرابی است یا یک حمله پانیک. در هر دو مورد، فرد علائم زیر را تجربه می کند:

  • ترس؛
  • تپش قلب؛
  • احساس سردرگمی می کنم؛
  • حالت تهوع؛
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن؛
  • تعریق.

در حمله پانیک، این علائم بسیار شدیدتر هستند، بنابراین ممکن است فرد واقعاً باور کند که در حال مرگ است.

2. تفاوت در نحوه شروع شماست

اضطراب می تواند پاسخی به یک نگرانی، ترس یا استرس خاص باشد، تمایل دارد به تدریج ایجاد شود و می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد.
حمله پانیک بیشتر اوقات بدون هشدار اتفاق می افتد و باعث می شود فرد احساس کند کنترل خود را از دست داده است. حمله پانیک می تواند در هر موقعیتی رخ دهد، خواه فرد مضطرب باشد یا آرام، و گاهی اوقات حتی در خواب. معمولاً دلیل روشنی برای توضیح این نوع حمله وجود ندارد و میزان ترس متناسب با محرک نیست.

3. تفاوت در مدت

اضطراب یک موقعیت خاص و معمولا طولانی مدت است. حمله پانیک به طور ناگهانی شروع می شود، از 5 تا 20 دقیقه طول می کشد و پس از 10 دقیقه به اوج خود می رسد. سپس به تدریج از بین می رود، اگرچه اثرات ممکن است طولانی تر باشد.

معمولاً اضطراب به این اوج نمی رسد، اما ممکن است برخی افراد ابتدا دچار حمله اضطراب شدید شوند و سپس این حمله به حمله پانیک تبدیل شود.

آیا حمله اضطراب می تواند منجر به هراس شود؟

حمله پانیک می تواند نشانه ای از اضطراب باشد. فردی که از اختلال پانیک رنج می برد ممکن است از حمله پانیک بترسد و این ترس باعث اضطراب او می شود. عدم اطمینان در مورد زمان وقوع حمله می تواند منجر به اضطراب یا بی قراری بین حملات شود.

برای یک فرد مبتلا به اختلال پانیک، اضطراب می تواند باعث حمله پانیک شود و ترس از حمله می تواند بر رفتار عملکردی فرد در زندگی روزمره تأثیر بگذارد.

تو گفتی

آیا شما فردی مضطرب هستید و اغلب از علائم حمله اضطراب رنج می برید؟ در چه شرایطی بیشتر نگران هستید؟ آیا از راه حلی برای کاهش اضطراب خود استفاده کرده اید؟ لطفا تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


فروشگاه - مجموعه صوتی چگونه شادتر زندگی کنیم؟

فرمول شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید




دیدگاهتان را بنویسید