دانشگاه تربیت شهید رجایی زیر ذره بین مجلس/ تحقیقات و بررسی های دانشگاه; فرصت یا تهدید؟



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اخیرا طرحی براساس بررسی و استفساریه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی در خصوص عملکرد دانشگاه شهید رجایی تربیت با 120 رای موافق، 68 رای مخالف و 4220 رای ممتنع تصویب شد. . این طرح دارای 13 بند می باشد که از میان آنها می توان به بررسی عملکرد هیات اجرایی جذب دانشگاه در خصوص جذب اعضای هیات علمی و تبدیل وضعیت از کارشناس به هیات علمی در 5 سال اخیر، ارائه دانشگاه در حوزه اجرای برنامه راهبردی دانشگاه و مصوبات هیئت امنا عملکرد دانشگاه را در زمینه تحصیلات تکمیلی و به ویژه مقطع دکتری تخصصی با توجه به نیاز آموزش و پرورش و اجرای آموزش در برنامه های مهارتی دانشجو معلمان و کارآموزی.

در همین راستا، محمد مولوی، نماینده و عضو کمیته آموزش شورای اسلامی، درباره دلایل اجرای طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه شهید رجایی می گوید: انحراف ماموریت مهم ترین و اساسی ترین چالش دانشگاه شهید رجایی است. در ماده 21 اساسنامه این دانشگاه، سه مأموریت ذکر شده است که شامل تربیت معلم در بخش فنی و حرفه ای، برگزاری دوره های تخصصی کوتاه مدت و همکاری با دانشگاه ها و سایر موسسات فعال در زمینه تربیت معلم می باشد.

وی همچنین خاطرنشان می کند که بر اساس ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش موظف است سهم آموزش فنی و حرفه ای را از 38 درصد به 50 درصد افزایش دهد و به 37.9 درصد کاهش دهد که به معنای آموزش است. تعداد معلمان این دانشگاه نه تنها رشد نکرده، بلکه کاهش یافته است.

همچنین رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با رسانه ها از بررسی طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه شاهدی رجایی با حضور رئیس این دانشگاه خبر داد.

دانشگاه شهید رجایی در انتظار تربیت دانشجوی فنی و حرفه ای است

شایعه بررسی عملکرد و انتظارات دانشگاه شهید رجایی و عدم انجام ماموریت های این دانشگاه تقریباً در اواسط آذرماه 1398 توسط رئیس نهاد نمایندگی مدیریت در دانشگاه ها مطرح شد. حجت الاسلام مصطفی رستمی در دوازدهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که تربیت هنرجویان فنی و حرفه ای که در آینده معلم شوند یکی از انتظارات دانشگاه شهید رجایی است و باید تقسیم کار انجام شود. توسط نهادهای مربوطه

وی معتقد است دانشگاه رجایی برای انجام ماموریت های خود نیازمند تقسیم کار و تحول در فرآیندهای آموزشی این دانشگاه است. به عنوان مثال از این دانشگاه انتظار می رود در رقابت با معلمان سایر دانشگاه ها تعادل لازم را حفظ کند.

تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه ها به معنای بی اثر بودن حکمرانی نیست

علی پور کمالی انارکی معاون آموزشی دانشگاه تربیت شاهدی رجایی در گفتگو با خبرنگار گروه ایسکانیوز اعتقاد بر این است که تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد دانشگاه ها به معنای نامطلوب بودن عملکرد یا ناکارآمدی مدیریت نیست. بلکه فرصتی است تا مسئولان دانشگاه از عملکرد خود دفاع کنند و مشکلات، کاستی ها و چالش های موجود را بیان کنند. همچنین از سوی دیگر این حق شورای اسلامی و دیوان عدالت است که رسیدگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه شهید رجایی یک دانشگاه ماموریت گرا است، تربیت معلم هنرستان ها و هنرجویان برای مراکز فنی و حرفه ای را بر عهده این دانشگاه دانست. مراکز فنی و حرفه ای در سراسر کشور در حال حاضر حدود 40 هزار نفر پرسنل دارند که بر اساس نیازسنجی باید به 60 هزار نفر برسد. در چند سال گذشته بارها اعلام کرده‌ایم که این دانشگاه برای رفع کمبود نیرو نیازمند حمایت از نظر فضا، بستر مادی و زیرساخت‌های آموزشی است. از این رو برای جلب حمایت نامه ای به دولتمردان یا مجلس و مقام معظم رهبری ارسال کردیم.

پورکمالی در خصوص جذب و تغییر وضعیت هیأت علمی در این دانشگاه که یکی از موضوعات مورد بررسی مجلس است، گفت: بحث جذب و ارتقای هیأت علمی از جمله موضوعاتی است که در هر دانشگاهی مطرح می شود و اختصاصی نیست. دانشگاه شهید رجایی. در حال حاضر این دانشگاه دارای 186 هیات علمی و 8 هیات علمی می باشد.

به گزارش ایسکانیوز، رسالت و وظیفه اصلی دو دانشگاه تاثیرگذار وابسته به وزارت آموزش و پرورش یعنی شهید رجایی تامین نیروی انسانی نهادهای آموزشی و پرورشی است. بنابراین اهمیت نتایج و عملکرد این دانشگاه ها برای آموزش عالی و نظام آموزشی غیرقابل انکار است و امیدواریم اجرای طرح تحقیق و تفحص از مجلس دانشگاه شهید رجایی منجر به بهبود عملکرد این دانشگاه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید