راه اندازی دو کریدور ترانزیتی جدید در کشور


فعال سازی کریدورهای موجود عبوری از کشور و ایجاد کریدورهای نوآورانه جدید با تاکید بر افزایش نقش و قدرت ابتکار کشور در…

راح‌تنزی دو کریدور ترانسیتی جدید در کیشورراح‌تنزی دو کریدور ترانسیتی جدید در کیشور

فعال سازی کریدورهای موجود عبوری از کشور و ایجاد کریدورهای نوآورانه جدید با تاکید بر افزایش نقش و ابتکار کشور در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در دستور کار دولت قرار گرفته است.ایران همسایه 15 کشور جهان است. که فرصت بی نظیری برای توسعه مسیرهای ترانزیتی زمینی دارد و حمل و نقل دریایی و ریلی را فراهم کرده است. در سال های اخیر برخی از شبکه های ارتباطی که نقش مهمی در روابط منطقه ای و تجاری کشور دارند از کار افتاده است. دولت سیزدهم تجارت منطقه ای را با محوریت ترانزیت کالا در سراسر کشور در اولویت قرار داد و در 11 ماه گذشته برخی از این کریدورهای مهم مانند محور شمال به جنوب و شرق به غرب مجدداً فعال شدند. برنامه دولت افزایش ترانزیت از 11 به 20 میلیون تن در سال اول برنامه رونق و سپس ترانزیت از 50 به بیش از 300 میلیون تن است.

فعال سازی مجدد راهروهای مهم

کریدور شمال – جنوب که یکی از مهمترین مسیرهای حمل و نقل کالا در منطقه است، کریدور چندوجهی است که در سال 1379 توسط سه کشور ایران، روسیه و هند به منظور ارتقای همکاری های حمل و نقل بین کشورهای عضو ایجاد شد. کشورهای عضو کریدور شامل ایران، هند، روسیه، بلاروس، قزاقستان، تاجیکستان، عمان، ارمنستان، آذربایجان، سوریه، اوکراین، ترکیه، قرقیزستان و بلغارستان (عضو ناظر) هستند. ایران مرکز این کریدور برای انتقال کالا از روسیه به هند و بالعکس است. کریدور شمال-جنوب دارای شعب مختلفی در کشور است که کشورهای اطراف را نیز در انتقال کالا تحت پوشش قرار می دهد. در هشتمین جلسه شورای هماهنگی کریدور شمال – جنوب که توسط جمهوری آذربایجان برگزار شد، همراه با اعلام تاریخ پیشنهادی طرف ایرانی، دستور کار پیشنهادی از مجاری دیپلماتیک ارسال شد و هم اکنون با ورود این کریدور فعال می شود. کالاهای روسیه در ایران و هند.

مسیر ترانزیتی سه جانبه هند-ایران-افغانستان (موافقتنامه چابهار) یکی دیگر از مسیرهای بین المللی با محوریت ایران است. قرارداد چابهار (مسیر ترانزیتی هند-ایران-افغانستان) به منظور ایجاد کریدور حمل و نقل برای انتقال و ترانزیت آسان کالاها و خدمات باربری هند از طریق ایران به افغانستان، بین سه کشور با محوریت بندر چابهار امضا شده است.

کریدور سه جانبه ایران، افغانستان و ازبکستان، کریدوری است که در آن موافقتنامه سه جانبه مسیرهای حمل و نقل بین المللی بین ایران، افغانستان و ازبکستان در سال 2013 بین سه کشور منعقد شد. با توجه به اینکه بیش از ده سال از لازم الاجرا شدن آن می گذرد، این توافق اکنون منقضی شده است. اما با توجه به اینکه این قرارداد قابل تمدید است و با توجه به اهمیت این کریدور، دولت از طریق مراجع دیپلماتیک پیگیر موضوع برای تمدید این توافق است. محور ترانزیتی اروپا – قفقاز – آسیا (TRASICA) به عنوان مسیری معرفی شد که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال کشورهای آسیای میانه با بازارهای جهانی و بنادر اروپا دارد و به عنوان بخشی از «جاده ابریشم جدید» شناخته می شود. افزایش فعال شدن این کریدور تاثیر بسزایی در بهبود کارایی مرزهای زمینی (اعم از جاده ای و ریلی) با کشورهای ترکیه، آذربایجان و افغانستان خواهد داشت.

کریدور خلیج فارس-دریای سیاه توسط ایران برای ایجاد مسیری جایگزین به اروپا پیشنهاد شد. ایجاد این کریدور برای توسعه ترانزیت بسیار مهم است. کشورهای عضو این کریدور ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان هستند. پیشنهاد برگزاری ششمین نشست کارشناسی نهایی شدن توافقنامه کریدور خلیج فارس – دریای سیاه به میزبانی بلغارستان اواخر سال جاری از سوی ایران مطرح شد که یکی از محورهای مهم ترانزیتی منطقه شبکه اکو است. کریدورها که شامل 4 کریدور بین المللی است که همگی از ایران عبور می کنند. اسلام آباد-تهران-استانبول، قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران، قزاقستان-ترکمنستان-ایران، آلماتی-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-استانبول 4 محور اکو کریدور هستند که نقش مهمی در تجارت منطقه ای دارند.

قراردادهای تجاری

علاوه بر تلاش ایران برای فعال سازی کریدورهای بین المللی، قراردادهای تجاری نقش مهمی در رونق تجارت منطقه ای کشور دارند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از توافقاتی است که در راستای الحاق ایران به توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تشکیل کارگروه مشترک حمل و نقل و ترانزیت بین ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حوزه ترانزیت انجام شد. و همکاری حمل و نقل بین المللی

همچنین در سال 2011 قرارداد ترانزیت عشق آباد به منظور حمایت و تحکیم همکاری ها و توسعه روابط ترانزیتی با کشورهای شرق آسیا در سطح منطقه ای و جهانی بین کشورهای ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و عمان امضا شد. حمل بار در مسیرهای ریلی و جاده های کریدور ازبکستان-ترکمنستان-عمان-ایران در این قرارداد آماده است که اخیراً با ورود محموله از ترکمنستان به ایران، قرارداد ترانزیت عشق آباد لازم الاجرا شده است. با توجه به اجرای توافقنامه عشق آباد برای تهیه برنامه عملیاتی و گزارش توجیهی محموله آزمایشی به کشورهای مسیر توافق به دو روش ریلی و جاده ای از طرف ایران در مدت یک ماه، همچنین با توجه به پیشنهاد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر الحاق مسیر حمل و نقل ترکیبی (راه آهن-دریا) سرخس-زاهدان-چابهار، مقدمات انتقال محموله آزمایشی به این قرارداد فراهم شد.

راهروهای نوآورانه

علاوه بر مسیرهای بین المللی که برای تحقق اهداف ترانزیتی فعال شده است، تحقق دو کریدور جدید نیز در دستور کار قرار دارد. راه اندازی کریدور ایران-عراق-سوریه و فعال سازی هر چه بیشتر این کریدور تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد مرزهای زمینی (جاده ای و ریلی) با عراق و سوریه خواهد داشت و این کریدور امکان دسترسی به دریای مدیترانه را از طریق فراهم می کند. عراق – سوریه برای کشورمان. کریدور افغانستان – ایران – ترکیه همچنین احیای جاده ابریشم ایران از مسیری غیر از ترکمنستان (افغانستان، ایران، ترکیه) است که اقدامی راهبردی در بخش ترانزیت کشور و در این راستا پروژه موافقت نامه ایجاد کریدور حمل و نقل چندوجهی برای عبور و مرور روان و حمل کالا از روش رفع گام ها و موانع غیرقانونی و غیر ضروری، تسهیل فرآیندهای مرزی و ایجاد فضای اقتصادی مولد برای عملیات حمل و نقل کشورها. بین ایران، افغانستان و ترکیه پیشنهاد و پیگیری شده است.

تدوین و به‌روزرسانی نقشه راه همکاری‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای و بین‌المللی کشور با رویکرد راهبردی ارتقای تجارت، منجر به برنامه‌ریزی و برگزاری نشست‌های دوجانبه و چندجانبه حمل‌ونقل بین‌المللی و تبادل تفاهم‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های چندجانبه جدید شد. حداکثر بهره مندی کشور از روابط دوجانبه و چند جانبه با کشورهای خارجی و همچنین سازمان ها، موسسات حمل و نقل و ترانزیتی منطقه ای و بین المللی پیشنهاد و مستند شده است.مدیریت کریدورهای موجود عبوری از کشور از جمله کریدور شمال-جنوب، کریدور سه جانبه هند-ایران-افغانستان (موافقتنامه چابهار) کریدور سه جانبه ایران-افغانستان-ازبکستان، کریدور اروپا-قفقاز-آسیا (TRASICA)، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، شبکه کریدور اکو، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توافقنامه ترانزیتی عشق آباد، با هدف از ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید با همکاری کشورهای منطقه مورد پیگیری دولت است.

اطلاعات پایانه های مرزی

ساماندهی پایانه های مرزی به منظور تسهیل و تسریع در فرآیندهای تردد مرزی یکی از مهمترین محورهای توسعه ترانزیت در کشور است. به همین منظور اتصال دستگاه های متصل مستقر در پایانه های مرزی کشور از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به سامانه کلی گمرک به منظور تسریع در روند ورود و خروج از ناوگان در دستور کار قرار گرفته است. در پایانه های مرزی سراسر کشور این برنامه حجم جابجایی محموله و بهره وری ترمینال را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید