روانشناسی رنگ زرد؛ چه برسه به ویژگی ها و تاثیر رنگ زرد در تبلیغات و رفتار انسانی


آیا می دانستید رنگ ها احساسات ما را برمی انگیزند و حتی می توانند بر رفتار ما تأثیر بگذارند؟ به عنوان مثال، اجازه دهید با روانشناسی رنگ زرد شروع کنیم. از خود بپرسید با دیدن رنگ زرد چه احساسی دارید. بیشتر مردم از رنگ زرد احساس قدرت و گرما می کنند. با این حال، گاهی اوقات خسته کننده و منزجر کننده به نظر می رسد یا چشم مخاطب را به خود جلب می کند. در ادامه بیشتر در مورد روانشناسی رنگ زرد صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


تاریخچه تولید رنگ زرد

زرد یکی از اولین رنگ های مورد استفاده در هنر است و به عنوان رنگ اصلی بین نارنجی و سبز روی چرخه رنگ قرار می گیرد. مصریان باستان از رنگ زرد برای نقاشی خدایان خود استفاده می کردند و به این ترتیب جلوه ای روشن و طلایی به آنها می دادند. همراهی رنگ زرد با خورشید، آن را نمادی از خوش بینی، شادی، روشن بینی و در عین حال دوگانگی و خیانت می کند. از قرن چهاردهم میلادی به بعد، زرد نماد حسادت و رنگی بود که نمی شد به آن اعتماد کرد.

اثرات پیشنهادی در روانشناسی رنگ زرد

با توجه به روانشناسی رنگ زرد، اگر به دنبال خلاقیت، افزایش توانایی تجزیه و تحلیل، بهبود طرز تفکر مثبت، خوش بینانه و نشاط هستید، بهترین انتخاب برای شما رنگ زرد است. رنگ زرد:

  • تشنگی شما را برای دانش افزایش می دهد.
  • این به شما کمک می کند تا از رویاپردازی در مورد زندگی عالی دست بردارید.
  • به شما کمک می کند تا راه حل های مناسب و منطقی برای مشکلات پیدا کنید.
  • این به شما قدرت تصمیم گیری سریع و توانایی مدیریت موقعیت های استرس زا را می دهد.
  • شدت برانگیختگی شما را تنظیم می کند.
  • افکار شما را سازماندهی می کند.

هنگامی که شما در یک محیط زرد رنگ هستید، مغز شما سروتونین بیشتری آزاد می کند. به همین دلیل، دیدن رنگ زرد به شما احساس شادی و مثبت می دهد.

ویژگی های مثبت و منفی بر اساس روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد به دلیل طبیعت گرم خود، حس گرما و زیبایی را به انسان القا می کند. اگر می خواهید جذاب و روشن به نظر برسید، از لباس های زرد غافل نشوید. قدرت جلب توجه بالای رنگ زرد مهمترین دلیل استفاده از آن در تابلوهای راهنما یا تابلوهای تبلیغاتی است.

اگرچه رنگ زرد ارتباط مستقیمی با خوش بینی و شادی دارد، اما نباید تاثیرات منفی آن را نادیده گرفت. ویژگی های منفی در روانشناسی رنگ زرد باعث ایجاد احساس ترسو، فریب، تکانشگری و خودخواهی می شود. اگر برای مدت طولانی در معرض رنگ زرد قوی قرار بگیرید، تهاجمی خواهید شد.

طبق روانشناسی رنگ زرد، نوزادان در اتاق هایی که به رنگ زرد تزئین شده اند بیشتر گریه می کنند. نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان نیز به دلیل استفاده طولانی مدت از این رنگ عصبانی می شوند. ایجاد حس ناامیدی نیز در روانشناسی رنگ زرد ذکر شده است.

1. قدرتمند، پرانرژی و جذاب

زرد رنگی پرانرژی، محرک و بسیار گرم کننده است و می تواند متابولیسم بدن شما را تقویت کند. تصور کنید به دنبال راهی برای ایجاد حس هیجان و انرژی در افراد هستید و یا درگیر انتخاب رنگی بوده اید که در نگاه اول جذاب باشد و توجه مشتریان را به خود جلب کند. زرد بهترین گزینه است.

با رنگ زرد می توانید جذاب، بی پروا، پرانرژی و قدرتمند به نظر برسید. البته نباید فراموش کنید که رنگ زرد با تن بالا به قدری قوی است که می تواند به عنوان یک محرک عمل کند یا باعث ایجاد احساسات ناگهانی شود. سایه های ملایم زرد برای استفاده روزمره دلپذیرتر است.

2. محرک سیستم عصبی

اگرچه رنگ زرد انرژی زیادی دارد، اما می تواند سیستم عصبی را تحریک کرده و حتی افراد را عصبانی کند. با انجام یک مطالعه مشخص شد که افراد موافق هستند که رنگ زرد پرخاشگری و احساس ناامیدی را افزایش می دهد. این افراد اظهار داشتند: مدارس با سالن های زرد تضاد بیشتری بین دانش آموزان دارند و کلاس هایی با دیوارهای زرد دانش آموزانی با رشد تحصیلی ضعیف تری دارند. افراد درونگرا نسبت به این رنگ بیزاری می کردند و احساس می کردند که خشم و ناامیدی آنها را افزایش می دهد. رنگ زرد در دراز مدت چشم ها را خسته می کند و استفاده از آن به عنوان پس زمینه روی صفحه و کاغذ منجر به مشکلات بینایی می شود.

3. گرم و شاد

برای بسیاری از افراد، رنگ زرد روشن و شاد است. بیلبوردهای تبلیغاتی از رنگ زرد برای برانگیختن احساس شادی و جذب مخاطب بیشتر استفاده می کنند. مردم قطعا جذب خدمات و محصولاتی می شوند که به آنها احساس شادی، روشنایی و گرمی می دهد.

روانشناسی رنگ زرد و تاثیرات مختلف آن بر افراد

تاثیرات مختلف رنگ زرد بر افراد

رنگ زرد چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ همانطور که گفتیم، هرکسی می تواند احساس متفاوتی نسبت به این رنگ داشته باشد. تفاوت های فرهنگی و تجربیات فردی احساسات افراد را به طرق مختلف تغییر می دهد. حتی روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون با روانشناسی رنگ زرد در لباس بسیار متفاوت است.

همه در مورد رنگ زرد نظر مشترکی ندارند. برخی ممکن است آن را روشن و شاد بدانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آن را خسته کننده و منزجر کننده بدانند. برخی از افراد روز گرم تابستان را با رنگ زرد به یاد می آورند و برخی دیگر خاطرات بد خود را به یاد می آورند. به عنوان مثال، شاید رنگ زرد دیوارهای آشپزخانه شما را به یاد گل آفتابگردان و نور خورشید می اندازد، اما همسرتان با دیدن آن دیوارها عصبی و گیج می شود.

تیپ شخصیتی زرد در روانشناسی رنگ

کمی جلوتر برویم و بگوییم افرادی که رنگ زرد را دوست دارند اعتماد به نفس و خوش بین هستند و به راحتی ارتباط برقرار می کنند اما تعداد محدودی دوستان صمیمی دارند. آنها بیش از حد قضاوت کننده، خشن و انتقام جو هستند. آنها اغلب گزینه مناسبی برای همدلی در نظر گرفته نمی شوند.

افراد با تیپ شخصیتی زرد کمال گرا هستند و از خود و دیگران انتظارات زیادی دارند. اگر این انتظارات برآورده نشود، به شدت از طرف مقابل انتقاد می کنند. آنها سریع پول در می آورند و سریع آن را خرج می کنند. چنین افرادی به دلیل شوخ طبعی و سرگرمی مورد علاقه دیگران هستند. آنها همچنین شخصیت مستقلی دارند و از نظر عاطفی مستقل هستند. حتی زمانی که از نظر احساسی تحت فشار هستند می توان آنها را مهار کرد.

اضطراب و مسئولیت پذیری از دیگر ویژگی های این تیپ شخصیتی است. به یاد داشته باشید، این افراد هرگز از شما کمک نمی خواهند، حتی زمانی که اوضاع بر خلاف آنها پیش می رود. آنها مشکلی برای مجرد بودن ندارند و ممکن است مجرد بودن را به ازدواج ترجیح دهند.

استفاده از روانشناسی رنگ زرد در تجارت

رنگ زرد برای بهبود فعالیت ذهنی مفید است، به عنوان مثال، افراد متون و تصاویر با پس زمینه زرد را سریعتر و بهتر به یاد می آورند (بر خلاف پس زمینه سفید). برای استفاده از رنگ زرد در فعالیت های تجاری مراقب باشید که رنگ زرد قوی باعث حواس پرتی و از دست دادن تمرکز مشتریان شود. رنگ زرد ملایم و روشن نیز احساس تحریک پذیری و سرخوردگی ایجاد می کند. استفاده به مقدار مناسب از رنگ زرد می تواند فضایی مثبت و گرم ایجاد کند.

نقش رنگ زرد در برندسازی و بازاریابی

استفاده از رنگ ها در تبلیغات و بازاریابی بسیار مهم است. طبیعت گرم رنگ زرد می تواند احساسات افراد را بیدار کند. جذابیت و ویژگی های شادی آور آن نقش مهمی در برندسازی و بازاریابی دارد، به ویژه در شرکت های ارائه دهنده محصولات و خدمات سرگرمی و سرگرمی که معمولاً با مطالعه روانشناسی رنگ زرد به این نتیجه می رسند که احتمال فروش با رنگ زرد افزایش می یابد.

برامون بنویس

رنگ زرد افراد را به واکنش‌های روانی منحصربه‌فرد سوق می‌دهد. این واکنش ها می تواند تحت تأثیر فرهنگ و تجربیات گذشته باشد. برای ما بنویسید و از تجربیات خود و اعتقادات قومی و محلی خود در مورد رنگ زرد برای ما بگویید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - مجموعه صوتی زبان بدن

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید




دیدگاهتان را بنویسید