زندگی شیرین یا واقعیت تلخ؟ چرا خودمان را گول می زنیم؟


همه ما خودمان را گول می زنیم. برخی از ما زمانی که غرق در مشکلات هستیم خود را گول می زنیم و نمی خواهیم ترس زندگی مان را خراب کند و برخی از ما زمانی که عاشق می شویم و دوست نداریم اشتباهات معشوق خود را ببینیم این کار را انجام می دهیم. چرا خودت رو گول میزنی؟ با ما همراه باشید تا با رایج ترین مکانیسم های خودفریبی و دلایل استفاده از آنها بیشتر آشنا شوید.


نقش خودفریبی در زندگی

خودفریبی یک تکنیک روانشناختی رایج است، آنقدر رایج که بسیاری از ما ناخودآگاه آن را تمرین می کنیم. خودفریبی ممکن است مفید باشد یا نباشد. نمونه ای از خودفریبی بی فایده، افکار منفی در مورد خیانت همسر یا شریک زندگی بدون دلیل و مدرک است. خودفریبی مفید همچنین برای تقویت عزت نفس یا خنثی کردن تأثیر منفی اخبار بد استفاده می شود.

در هر دو نوع خودفریبی، ما برای ارضای نیازهای روانی خود به خود دروغ می گوییم. اخیراً تحقیقاتی در مورد نقش خودفریبی در زندگی و راهکارهای افراد برای خودفریبی انجام شده است. بر اساس این تحقیق، خودفریبی باعث افزایش انگیزه در شرایط سخت می شود. محققان خاطرنشان می کنند که شرکت کنندگان در این آزمایش فقط به دنبال شواهد امیدوارکننده ای بودند که نظر آنها را تأیید می کرد و شواهدی را که باعث شک و تردید می شد نادیده گرفتند.

تری کول، روانشناس بالینی می گوید: «بعضی از مردم تمام زندگی خود را در خودفریبی و انکار می گذرانند. در حالی که وضعیت به مرور بدتر می شود و آنها باید انرژی بیشتری صرف نادیده گرفتن مشکلات کنند.»

کول معتقد است که خودفریبی فراتر از یافتن شواهد مورد نظر و نادیده گرفتن شواهدی است که با نظر فرد در تضاد است. خودفریبی یک مکانیسم دفاعی ناخودآگاه است که ما را از درد و احساسات ناخوشایند محافظت می کند.

مکانیسم دفاعی ایگو

در نظریه روانکاوی، مکانیسم دفاعی ایگو به فرآیندهای ناخودآگاهی اشاره دارد که ما برای خلاص شدن از شر ترس و اضطراب ناشی از تضاد بین کسی که فکر می کنیم هستیم (یا باید باشیم) و واقعاً هستیم، استفاده می کنیم.

برای مثال ممکن است فردی ناخودآگاه به شخص دیگری حسادت کند، اما در واقع این احساس را اشتباه و ناخوشایند بداند. این فرد ممکن است از یک یا چند مکانیسم دفاعی برای غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از این تعارض استفاده کند، به عنوان مثال:

  1. احساساتی که نسبت به این شخص دارید را انکار کنید.
  2. اعمال و رفتارهایی را انجام دهید که کاملاً مخالف ایده حسادت است. مثلاً این شخص را علنا ​​تحسین کنید.
  3. توجه خود را به شخص دیگری معطوف کنید و او را به حسادت متهم کنید تا خود را تبرئه کنید.

هر یک از این 3 مثال یکی از مکانیسم های دفاعی رایج ایگو هستند که به ترتیب سرکوب، تشکیل واکنش و فرافکنی نامیده می شوند. با ما همراه باشید تا با هم متداول ترین مکانیسم های دفاعی خود را بررسی کنیم.

1. بازگشت

پسرفت را می توان فراموشی خود القایی در نظر گرفت. در مکانیسم دفاعی کناره گیری، ناخودآگاه ما احساسات، ایده ها و خاطرات ناخوشایند را فراموش می کند. کناره گیری اغلب با تسلیم شدن اشتباه گرفته می شود. انکار یعنی عدم پذیرش جنبه های نامطلوب واقعیت. در حالی که رتروگراد به ذهن و محرک های درونی مربوط می شود. البته از آنجا که کناره گیری و انکار با هم کار می کنند، گاهی اوقات تشخیص یکی از دیگری دشوار است.

گاهی اوقات بازگشت با اعوجاج اشتباه گرفته می شود. تحریف در واقع واقعیت را مطابق با نیازهای درونی ما تغییر می دهد. مثلاً فردی که پدرش او را به شدت تنبیه کرده است، این اتفاقات ناگوار را به خاطر نمی آورد و در عوض از پدرش به عنوان فردی آرام و مهربان یاد می کند.

2. واکنش معکوس

واکنش معکوس فرآیند انطباق سطحی و اغلب اغراق آمیز از احساسات و تکانه های ناگهانی است که فرد علیه خود از آن استفاده می کند. یکی از معروف ترین نمونه های این سازوکار، رفتار یکی از نمایندگان کنگره آمریکا است که قانون حمایت از کودکان در برابر سوء استفاده های اینترنتی توسط بزرگسالان را ارائه کرد. البته او پس از افشای پیام های جنسی که با پسری در اینترنت رد و بدل کرده بود، مجبور به استعفا شد.

3. فرافکنی

فرافکنی به معنای نسبت دادن افکار و احساسات غیرقابل قبول به دیگران است. احساسات و افکار غیرقابل قبول قبل از اینکه به شخص دیگری نسبت داده شوند باید کاملاً محکوم شوند، بنابراین فرافکنی نیز مانند تحریف در مرحله اول با پسرفت همراه است. ابتدا به افکار و احساسات خود باز می گردیم، سپس آنها را قضاوت می کنیم و سپس آنها را به دیگران نسبت می دهیم. نمونه معروف این مکانیسم فرد حسودی است که فکر می کند همه به او حسادت می کنند یا فردی که فکر خیانت دارد و فکر می کند همسرش به او خیانت می کند.

4. انشعاب

مکانیزم تکه تکه شدن

یکی از رایج ترین روش های خودفریبی تقسیم باورها، اعمال، اشیاء و افراد به دو دسته خوب و بد است. این مکانیسم اغلب در سیاست به خوبی دیده می شود. بنابراین، برای مثال، چپ رقبای سیاسی محافظه کار خود را فردی خودخواه و کوته بین می داند، در حالی که از سوی دیگر، راست (محافظه کاران) رقبای چپ خود را سیاستمدارانی غیرمسئول می دانند که فقط به خودشان خدمت می کنند. مثال دیگر متعصبان مذهبی هستند که مردم را به دو دسته بخشیده و ملعون تقسیم می کنند. انشعاب، اضطراب ناشی از ناتوانی در درک موقعیت های پیچیده را با ساده کردن آنها کاهش می دهد. در این مکانیسم، مسائل پیچیده را به مسائل ساده تبدیل می کنیم، به طوری که به جای بررسی انبوه داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات، با انتخاب ساده ای بین خوب و بد مواجه می شویم.

5. ایده آل سازی

ایده آل سازی یک مکانیسم دفاعی شبیه به تقسیم است. در این صورت، مزایا و ویژگی‌های مثبت یک ایده، شخص یا شی بزرگ‌نمایی می‌شود و معایب آن تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. ایده‌آل‌سازی یعنی دیدن نیازها و خواسته‌هایمان در شخص، ایده یا شی دیگری.

مدل ایده آل سازی مبتنی بر شیفتگی است. یک مثال خوب از این مکانیسم عشق است. یک فرد عاشق ممکن است نقص ها و ویژگی های بد عزیز خود را نادیده بگیرد یا حتی آنها را مانند ویژگی های مثبت به نظر برساند. این مکانیسم دفاعی به ما کمک می‌کند تا با ساختن چیزی کامل و بی‌نقص، مانند یک کشور ایده‌آل، یک مکان رویایی یا یک فرد کامل، از اضطراب وجودی خلاص شویم.

علاوه بر مواردی که تا به حال به آن اشاره کردیم، مکانیسم هایی وجود دارند که پخته تر هستند که در زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

مکانیسم های بالغ مکانیسم های دفاعی مفیدی هستند که حاوی بینش بیشتری هستند و به ما در زندگی کمک می کنند. نوع دوستی یکی از این مکانیسم هاست. مردم متعهد می شوند که به دیگران کمک کنند تا از استرس و اضطراب درونی ناشی از مشکلات خلاص شوند. مثلاً با کمک به افراد ناتوان احساس آرامش می کنند یا با مراقبت از سالمندان اضطراب خود را فراموش می کنند.

شوخ طبعی یکی دیگر از این مکانیسم هاست. افراد شوخ طبع از جنبه های خنده دار حوادث یا افراد سوء استفاده می کنند و با شوخی از ترس و اضطراب ناشی از این اتفاقات می کاهند.

زهد پیشرفته ترین مکانیسم بالغ در نظر گرفته می شود. این مکانیسم به معنای اهمیت ندادن به چیزهایی است که برای دیگران بسیار مهم است. موضوعاتی که افراد نسبت به آن علاقه دارند و برای آن تلاش می کنند، منبع اصلی استرس، اضطراب و ترس هستند. در مقایسه با جوامع سنتی، افراد در جوامع مدرن بیشتر با مشکلاتی مانند اضطراب و ترس مواجه هستند که به دلیل تاکید بیش از حد جوامع مدرن بر خود به عنوان یک موجود مستقل و مستقل است. با مراقبت نکردن از خود، خاک ایجاد ترس و اضطراب نیز از بین می رود.

خودت را بشناس

مکانیسم های دفاعی نفس بسیار زیاد است و ما خواسته یا ناخواسته از بسیاری از آنها در زندگی استفاده می کنیم. برخی از این مکانیسم ها کاملاً مضر هستند و باید از آنها آگاه بود و تا حد امکان از آنها دوری کرد. برخی دیگر نیز به ما کمک می کنند تا دردها و اضطراب های زندگی را تحمل کنیم. هیچ کس نمی تواند به طور کامل از این مکانیسم ها اجتناب کند، اما ما می توانیم با دانستن این مکانیسم ها و تحت کنترل گرفتن زندگی و رفتار خود و اجازه ندهیم این مکانیسم ها ما را از واقعیت دور کنند، رفتار خود را بهبود ببخشیم.

چه مکانیسم هایی را در زندگی خود شناسایی کرده اید؟ چه راه حلی برای رویارویی با آنها دارید؟ نظرات خوب خود را در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - مجموعه صوتی زبان بدن

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید




دیدگاهتان را بنویسید