سومین بار اصلاح بازار خودرو!


پس از آزادسازی واردات و حذف برخی خودروها از مرحله قرعه کشی، اکنون با از سرگیری عرضه خودرو…

پس از آزادسازی واردات و حذف بخشی از خودروها از روند قرعه کشی، اکنون با از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا، گام سوم برای تنظیم بازار برداشته می شود.


دنیای اقتصاد نوشت: دوشنبه هفته جاری اعلام شد عرضه خودرو به بورس کالا از 5 مرداد ماه جاری از سر گرفته می شود. در ابتدا فقط از Fidelity و Dignity به عنوان خودروهای بخش خصوصی صحبت می شد، اما دیروز اعلام شد که در همان روز شاهین سایپا نیز عرضه می شود. با توجه به فاصله دو هفته ای تا روز عرضه، این امکان وجود دارد که مدل های دیگری نیز به تعداد خودروهای فروخته شده در بورس اضافه شود.

طرح عرضه خودرو به بورس کالا از مدت ها قبل به عنوان راهکاری برای اصلاح روش قیمت گذاری و همچنین تنظیم بازار، البته در محدوده محدود مطرح شده بود، اما موضع مخالف وزارت اطلاعات اجازه تبدیل شدن به آن را نداد. بطور گسترده.

اکنون حدود یک دهه از اعمال مستقیم سیاست های بخشنامه ای در قیمت گذاری خودرو می گذرد و به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، این روش ضمن دامن زدن به واسطه گری و رانت در بازار باعث ضرر و زیان تولیدکننده شده است.

در این سال ها تلاش های زیادی برای کنار گذاشتن این سیاست و تغییر روش قیمت گذاری خودروها انجام شد اما هیچ کدام به نتیجه مطلوب نرسیدند. عرضه خودرو در بورس ابتدا چندان جدی گرفته نشد، اما به تدریج حامیان زیادی حتی در بین فعالان صنعت خودرو پیدا کرد و در نهایت شورای عالی بورس به طور رسمی (پس از نظر مساعد رئیس جمهور) تصویب کرد. وزارت حریم خصوصی).

اگرچه خودروسازان خواستار این بودند که قیمت گذاری و قیمت گذاری دستور حذف به طور کامل در اختیار آنها قرار گیرد، اما با توجه به اینکه درج خودرو می تواند آنها را از ضرر و زیان خارج کند و حتی سود هم داشته باشد، با این طرح موافقت کردند.


اگرچه در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا بسیار محدود و توزیع نشده است، اما کارشناسان معتقدند این عرضه محدود و اندک می تواند اولاً سرآغازی برای لغو قیمت گذاری دستوری باشد و ثانیاً بازار خودرو را به سمت کاهش سوق دهد. اجاره و حدس و گمان

به عبارت بهتر، سیاست گذار می خواهد از بورس کالا به عنوان ابزاری برای تنظیم بازار خودرو کمک بگیرد، هدفی که البته نیازمند ابزارهای دیگری مانند واردات، رشد تولید و عرضه و آزادی عمل خودروسازان در هنگام فروش محصولات است. (در چارچوب بورس کالا).

با فرض اینکه بالاخره واردات محقق شود و تولید و عرضه افزایش یابد، قطعا عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به تنظیم بازار خودرو و جایگزینی قرعه کشی (فروش خودرو از طریق سیستم یکپارچه و قرعه کشی) کمک کند.

البته روند حذف قرعه کشی از قبل توسط وزارت حریم خصوصی آغاز شده است، البته در حال حاضر برخی از خودروها بدون این روند به فروش می رسند. در واقع اولین گام برای حذف قرعه کشی در بازار خودرو با خروج برخی خودروها از فرآیند قرعه کشی برداشته شده است و خودروهای مورد نظر به جای سامانه یکپارچه در بستر بورس کالا عرضه می شود.

فایده این ماجرا برای خودروسازان این است که می توانند با نظر هیات مدیره خود قیمت پایه محصولات خود را برای عرضه در بورس کالا تعیین کنند و به این ترتیب از سایه سنگین قیمت های دستوری خارج شوند.

در حال حاضر خودروسازان مجبورند محصولات خود را در قالب یک سیستم یکپارچه و با قیمت های مقرر (تعیین شده) عرضه کنند. ضمن اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا این امکان را خواهند داشت که خودشان قیمت پایه را تعیین کنند. طبیعتاً قیمتی که خودروسازان آن را پایه می دانند، اگرچه دیگر به محصولاتشان لطمه ای وارد نمی کند، اما سود هم خواهد داشت.

بنابراین با گسترش عرضه خودرو در بورس، خودروسازان می توانند به خروج کامل از زیان، کسب سود و در نهایت اطمینان از نقدینگی پایدار امیدوار باشند. البته خودروسازان با عرضه پایدار نقدینگی می توانند اولاً جهشی در تولید داشته باشند و ثانیاً کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. حتی ممکن است بخشی از سود را صرف تحقیق و توسعه کنید.

اما موضوع مهم دیگر در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا به کاهش یا حتی حذف دلالی و بی واسطه گری در بازار خودرو مربوط می شود. در حال حاضر به دلیل فاصله زیاد قیمت کارخانه با بازار خودرو، رانت هنگفتی ایجاد شده که تقاضای کاذب زیادی را ایجاد کرده است.

اگرچه راه حل استاندارد برای حذف کامل این رانت، کنار گذاشتن قیمت گذاری اجباری و آزادسازی قیمت است، اما عرضه خودرو در بورس کالا نیز می تواند تا حدودی به این هدف برسد. با بورس خودرو از جذابیت قیمت خودرو کاسته می شود و این احتمال وجود دارد که اکثر کسانی که مصرف کننده هستند نه واسطه، خودرو را از بورس خریداری کنند. بنابراین زمانی که عرضه خودرو در بورس کالا فراگیر شود، میزان واسطه گری بیش از پیش کاهش می یابد.

اما شاید خیلی ها بپرسند که روند خرید خودرو در بورس چگونه است؟ در این مورد یک کارشناس بازار سرمایه که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با «دنیای اکونومیست» گفت: سه خودرو فیدلیتی، دیگنیتی (متعلق به گروه بهمن) و شاهین (متعلق به سایپا) در بازار عرضه می شود. بورس اوراق بهادار پس از دو هفته در روز چهارشنبه و داوطلبان برای شرکت در آن باید کد بورسی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه متقاضیان می توانند با مراجعه به شرکت های کارگزاری کد صرافی دریافت کنند، افزود: دریافت این کد به صورت آنلاین و حضوری امکان پذیر است اما قبل از آن باید در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شوند. این کارشناس تاکید کرد: افتتاح حساب نمایندگی مرحله بعدی پس از دریافت کد صرافی است و برای خرید خودرو باید 30 درصد قیمت پایه آن را در حساب داشته باشید.

به گفته وی، در حال حاضر برای هر کد ملی، سفارش فقط یکی از کدهای ارائه شده مجاز است و خرید تنها یک خودرو امکان پذیر است و صدور مدارک و شماره گذاری فقط به نام خریدار خواهد بود. . این کارشناس در پایان تاکید کرد: پس از تکمیل ثبت سفارش در روز فروش، خریداران بر اساس قیمت پایه و در صورت بیشتر بودن تقاضا از عرضه در مسابقه شرکت خواهند کرد. بر این اساس، تخصیص خودرو به متقاضیان از بالاترین قیمت پیشنهادی آغاز و تا اتمام ظرفیت ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید