عزاداری دسته جمعی چیست؟ باید باهاش ​​چکار کنم؟


در عرض چند دقیقه یک ساختمان عظیم فروریخت! هیچ کس باور نمی کند که پلاشکوی ابدی در چند دقیقه به تلی از خاکستر تبدیل شود. این حادثه در ژانویه 2015 رخ داد و 21 نفر از جمله 15 آتش نشان کشته شدند. البته اتفاقاتی مثل پلاسکو در کشور ما کم نیست. زلزله مهیب بم، حادثه نفتکش سانچی، ریزش ساختمان متروپل و تلفات فراوان ناشی از بیماری همه گیر کووید 19 از جمله حوادثی است که در کشورمان به عزای دسته جمعی منجر شده است. البته باید بپرسیم که تا چه اندازه از سوگ و عزاداری جمعی اطلاع داریم؟ آیا می دانیم چگونه با چنین شرایطی برخورد کنیم؟ اگر آشنایی با این مفهوم و نحوه برخورد با آن برایتان مهم است، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید. احتمالاً پاسخ بسیاری از سؤالات خود را در مورد عزاداری جمعی دریافت خواهید کرد.


عزاداری دسته جمعی چیست؟

غم و اندوه جمعی زمانی رخ می دهد که یک جامعه یا ملت تغییرات، اندوه یا از دست دادن شدید و مشترک را تجربه کند. خسارات جمعی می تواند ناشی از حوادثی مانند جنگ، بلایای طبیعی یا خشونت بی سابقه باشد. این حوادث اغلب منجر به مرگ دسته جمعی یا تراژدی بزرگ می شود.

در عزاداری های جمعی، درست مانند سوگ فردی، احساس می کنیم که کنترلی بر اوضاع نداریم. یک اتفاق تلخ رخ داد و ما نتوانستیم کاری انجام دهیم، بنابراین احساس ناتوانی نمی کنیم. این عزاداری جمعی تنها در زمان بحران های ملی رخ نمی دهد، بلکه با ادامه بحران، حالتی به نام سوگ پیش بینی را تجربه می کنیم. این غم و اندوه پیش بینی کننده همان احساسی است که هنگام غم و اندوه و رنج پیش از موعد تجربه می کنیم. ما در اطراف خود آسیب و صدمه می بینیم و می بینیم که مشکلات برطرف نشده اند، بنابراین می دانیم که غم و اندوه بیشتری در راه است.

وقتی جامعه غم و اندوه را پیش بینی می کند، احساس خارج از کنترل بودن قوی تر از همیشه می شود. در عزاداری فردی فقط شرکت می کنیم، در حالی که در عزاداری دسته جمعی احساسات ناخوشایند مشترک و طاقت فرسا است.

آیا ممکن است برای کسی که هرگز ندیده ایم غصه بخوریم؟

ماتم جمعی و همدردی با خانواده های بازماندگان هواپیمای اوکراینی

کارشناسان بهداشت روان چنین چیزی را ممکن می دانند. غم و اندوه در ارتباط با دیگران است، بنابراین نیازی به تعامل چهره به چهره نیست. چه یک شهر، یک ساختمان یا حتی یک سیاستمدار، تنها چیزی که به شما کمک می کند تا از غم و اندوه عبور کنید، احساس ارتباط است. در حالی که از یک حادثه غمگین هستید و احساس می کنید مانند سایر ایرانیان غمگین هستید، در ماتم جمعی هستید.

از طرفی ما در لحظات تاریخی و سرنوشت ساز زندگی خود را به یاد می آوریم. مثلا ما مدام به این فکر می کنیم که وقتی پلاسکو سقوط کرد کجا بودیم. این افکار و احساسات می توانند منجر به بی ثباتی عاطفی ما شوند.

یکی از مسائل مهم عزاداری دسته جمعی، غم و اندوهی است که ناشناخته می ماند. نمونه بارز آن را در دوران اپیدمی کرونا دیدیم. در آن زمان آنقدر درد و رنج بود که هیچ کس نمی توانست به درستی در غم از دست دادن عزیزان خود سوگواری کند. هر روز شاهد مرگ افراد زیادی بودیم. هر روز از گوشه و کنار می شنیدیم که افراد زیادی بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. در این شرایط غم از دست دادن عزیزانمان آنطور که باید تشخیص داده نشد.

چرا ما عزاداری دسته جمعی را تجربه می کنیم؟

شاید این روزها این جمله را اغلب بشنویم: «انتظار نداشتم اینقدر ناراحت باشم». دلیل تکرار این جمله چیست؟ دلیل بسیار خوبی برای شنیدن این جمله از افرادی با نظرات متفاوت وجود دارد. ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید تحت تأثیر اخبار قرار بگیرید. این ربطی به افکار و نظرات شما ندارد.

مثلا پلاسکو بخشی از زندگی روزمره ما شده بود. هر بار که برای کار از چهارراه استانبول رد می شدیم، می دیدیم که پلاسکو بعد از سال ها همچنان همین طور ایستاده است. این بنا خاطره ای از گذشته بود. حتی ارگ باس هم همین ویژگی را داشت. ارگ بزرگ و مستحکمی که پس از 19 سال هنوز شکوه سابق خود را به دست نیاورده است. این بناها نمادی از زندگی ما ایرانیان بود که از بین رفت. در نتیجه اصلاً عجیب نیست که تخریب آنها عزاداری جمعی ما را برانگیزد.

در زمان اپیدمی کرونا هم همین اتفاق افتاد. همه ما عزیزانی را از دست داده ایم. الان هم با شنیدن خبر مرگ ناخودآگاه به یاد آن زمان و عزیزانمان می افتیم. در این شرایط اندوه مورد انتظار بیشتر می شود و احساس می کنیم در آینده ای نه چندان دور عزیزان خود را از دست خواهیم داد. هر کسی می تواند چنین احساسی داشته باشد.

عزاداری دسته جمعی چه تأثیری بر ما دارد؟

ساختمان پلاسکو فروریخت
ساختمان پلاسکو

غم و اندوه یک واکنش رایج به رویدادهای غم انگیز است که می تواند برای همه مردم در سراسر جهان تجربه شود. این احساس پاسخ خودکار مغز و بدن ما به شوکی است که به دلیل از دست دادن احساس می کنیم. شنیدن خبر یک مرگ یا یک رویداد وحشتناک منجر به شدیدترین نوع از دست دادن می شود. این وضعیت سیستم عصبی مرکزی بدن را فعال می کند تا وارد حالت تقابل، دفاع یا حتی بی حسی شود و تهدید قریب الوقوع را دفع کند.

فعال شدن سیستم عصبی با افزایش هورمون استرس در بدن همراه است و کار را دشوار می کند. در چنین شرایطی، غم و اندوه به افزایش هورمون استرس یا کورتیزول کمک می کند. وجود این هورمون در خواب آرام نیز اختلال ایجاد می کند. در نتیجه احتمال استرس مزمن و بیماری های روانی افزایش می یابد.

تجربه سوگواری و سوگواری جمعی می تواند طاقت فرسا باشد، زیرا زمانی که بدن دائماً هورمون های استرس را ترشح می کند، کنترل احساسات دشوارتر است. وقتی غم و اندوه جمعی را تجربه می کنیم، با شنیدن خبرهای بد، همچنان احساس بدتری خواهیم داشت. کارشناسان بر این باورند که مهمترین چیز در این شرایط این است که به خودتان زمان بدهید تا بهبودی پیدا کنید.

چگونه با عزاداری دسته جمعی برخورد کنیم؟

با افزایش روزافزون مرگ و میرها و حوادث تلخ و ناگوار در دنیای امروز، عزاداری های جمعی افزایش یافته است. این عزاداری که خارج از اراده ماست، آسیب های جمعی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین دانستن نحوه برخورد با آن برای دریافت کمترین خسارت بسیار مهم است.

1. درک ماهیت عزاداری دسته جمعی

مهمترین چیز در مورد مقابله با ضرر جمعی این است که بدانید با چه چیزی روبرو هستید. تروما و اندوه جمعی ناشی از یک رویداد غم انگیز یا مجموعه ای از حوادث است که امنیت یک گروه یا گروهی از مردم را تهدید می کند. این رویدادها به دلیل ماهیت جمعی با سایر اشکال رویدادهای آسیب زا متفاوت است. این اتفاقات تلخ تجربیات رایجی هستند که باعث می شوند سلامت روان یک گروه یا جامعه دستخوش تغییرات جبران ناپذیری شود.

علاوه بر این، با افزایش دسترسی مردم در سراسر جهان به شبکه‌های اجتماعی، افراد و گروه‌هایی که مستقیماً درگیر این تجربیات آسیب‌زا نیستند نیز تحت تأثیر خشونت قرار می‌گیرند. این وضعیت را ترومای ثانویه یا ثانویه می نامند. طبق تحقیقات، این قرار گرفتن غیرمستقیم در معرض حوادث تلخ و کشنده می تواند باعث بروز PTSD در انسان شود.

2. اندوه را بپذیرید و در مورد آن صحبت کنید

درک غم و اندوه و آنچه در سوگ جمعی اتفاق می افتد به پذیرش غم کمک می کند. بدن ما نمی تواند درد طولانی مدت را تحمل کند. به همین دلیل باید در مواجهه با غم جمعی خوب فکر کنیم و درباره آن صحبت کنیم. چه رویداد آسیب زا مستقیماً به شما یا شخص دیگری مرتبط باشد، احساسات شما واقعی و طبیعی هستند. بنابراین در مورد آنها صحبت کنید تا روند طبیعی سوگواری را پشت سر بگذارید.

با این حال، صحبت بیش از حد در مورد این غم نیز کار درستی نیست. نباید آنقدر از غم صحبت کنیم که در آن غرق شویم. غلبه بر غم و اندوه ما را ضعیف یا گرفتار بیماری جسمی، التهاب یا ضربه می کند. همچنین نباید به طور کامل از غم و اندوه و آسیب جمعی جدا شویم، زیرا در این صورت احساس مسئولیت جمعی خود را از دست می دهیم و نسبت به خشونت جمعی بی تفاوت می شویم. پس من باید چه کار کنم؟ جواب یک جمله است: تعادل را حفظ کنید.

3. راهی برای ابراز اندوه خود بیابید

همیشه فرد سوگوار به تنهایی با اندوه کنار می آید و به تنهایی از آن عبور می کند. در فقدان جمعی، همه ما به نوعی با غم و اندوه کنار می آییم، بنابراین یافتن راهی برای ارتباط با دیگران بسیار مهم است. بدیهی است که هیچ قانون مشخصی در این مورد وجود ندارد. هیچ کس نمی تواند بگوید در این شرایط چه چیزی شما را راحت می کند. با این حال، راه هایی برای ابراز اندوه وجود دارد، مانند:

  • روشن کردن شمع؛
  • شرکت در مراسم بزرگداشت درگذشتگان؛
  • به اشتراک گذاشتن داستان با دیگران؛
  • نوشتن نامه برای گمشده

4. با هم غصه بخوریم

پرداختن به عزاداری دسته جمعی یا برافروختن شمع

همانطور که غم جمعی است، تسکین آن نیز باید جمعی باشد. وقتی یک حادثه تلخ در جامعه ای رخ می دهد، نه تنها هر فردی به شیوه خود تحت تأثیر قرار می گیرد، بلکه کل جامعه نیز تحت تأثیر آن حادثه قرار می گیرد. تجمع برای عزای عمومی به تقویت پیوند بین افراد جامعه کمک می کند. به جای اینکه هر یک از اعضای جامعه در انزوا رها شوند، همه با عزاداری جمعی جمع می شوند.

5. همدردی پیدا کنید

شاید اتفاقی که افتاده در سطح جامعه باشد اما همه غمگین نیستند. ما باید این واقعیت را بپذیریم که همه افراد جامعه ما نمی توانند در اتفاقی که افتاده شریک جرم باشند. بنابراین در این شرایط به دنبال کسانی باشید که غم شما را درک می کنند. با افرادی که مثل شما غمگین هستند صحبت کنید. صحبت با چنین افرادی باعث می شود متوجه شوید که تنها نیستید و دیگران از شما حمایت می کنند.

برای انجام این کار، می توانید با دوستان و خانواده خود یک گروه تشکیل دهید یا به یک سازمان یا انجمن محلی بپیوندید که به تقویت جامعه شما کمک می کند. این ارتباط قدرت جمعی شما را تقویت می کند و اندوه جمعی را التیام می بخشد.

6. با خود خلوت کنید

عزاداری دسته جمعی جلوه های مختلفی در جامعه دارد. در حالی که گردهمایی های عمومی و یافتن راه هایی برای کمک جمعی با اندوه فردی و جمعی، شما هنوز نیازهای خود را دارید. همچنین باید به نیازهای خاص خود توجه کنید. با خودت خلوت کن و در تنهایی غمگین باش. برای غصه خوردن به تنهایی نیاز به زمان دارید.

7. گاهی از اخبار وقایع دوری کنید

آیا برای دوری از اخبار وقت گذاشته اید یا بعد از تصادف دائماً در معرض اخبار بد هستید؟ اگرچه مسئولیت جمعی مستلزم پیگیری اخبار و همدلی با دیگران است، اما به استراحت نیز نیاز دارید. شما باید بتوانید اتفاقات تلخ را هضم کنید و کمی قدرت خود را تجدید کنید تا اینگونه مقاوم بمانید.

مثلاً اگر در حادثه پلاسکو یا متروپل مجروح شوم، گاهی می توانم از اخبار آن حادثه فاصله بگیرم. گاهی فاصله حساب شده خود را با این حادثه و هر موضوعی که مربوط به آن است حفظ می کنم تا از دور به موضوع نگاه کنم. این فاصله حساب شده به من فرصت می دهد تا به خودم و حضور موثرم در حوادث پس از این حادثه فکر کنم. اغراق در مراحل بهبودی یا انفعال بیش از حد نیز پذیرفته نیست.

8. برای احساس امنیت تلاش کنید

هر زمان که به طور مستقیم یا غیرمستقیم یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنیم، ناخودآگاه از بدن خود و زمان حال فاصله می گیریم. این نحوه واکنش سیستم عصبی ما به موقعیت های ویرانگر است. ما در چنین شرایطی اینگونه زنده می مانیم. در واقع ذهن ما سعی در ایجاد احساس امنیت دارد و حتی ممکن است از این واکنش آگاه نباشیم. بنابراین وقتی احساس می کنیم از زمان حال جدا شده ایم، باید سوالات زیر را از خود بپرسیم:

  • آیا هنوز احساس امنیت می کنم؟
  • چه چیزی باعث می شود احساس ناامنی کنم؟
  • چگونه امنیت روانی من بازیابی می شود؟

9. از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید

اگر نمی توانید مشکل را به خوبی حل کنید، باید از یک متخصص کمک بگیرید. مراکز مشاوره و روان درمانی به افراد کمک می کند تا راحت تر با غم و اندوه و تروما مقابله کنند.

آخرین کلمه

اگر جامعه ای نتواند به درستی با عزاداری های جمعی مقابله کند، آسیب های جمعی را تجربه خواهد کرد. غم جمعی باید عزادار شود و غم نشان داده شود تا در آینده منجر به مشکلات اجتماعی و فروپاشی جامعه نشود. آیا شما اینطور فکر نمی کنید؟

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - مجموعه صوتی زبان بدن

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید




دیدگاهتان را بنویسید