غذاهایی که التهاب را در بدن از بین می برند



به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با توجه به شناختی که تاکنون به دست آورده ایم، التهاب هم می تواند خوب باشد و هم بد. از سوی دیگر، التهاب از بدن شما در برابر عفونت ها و آسیب ها محافظت می کند. از سوی دیگر، التهاب مزمن خود می تواند منجر به انواع بیماری ها و بیماری های خفیف تا شدید شود.

بیشتر بخوانید:

استرس، محدودیت فعالیت بدنی و تغذیه نامناسب که به نوبه خود باعث التهاب می شود، این خطر را افزایش می دهد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که برخی از غذاها می توانند به کاهش التهاب مزمن کمک کنند. مواد زیر بر اساس مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده انتخاب شدند:

میوه های جنگلی

میوه ها میوه های کوچکی هستند که سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. ده ها گونه از این میوه وجود دارد، اما برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

– بری

– زغال اخته

-راسپین

میوه ها حاوی آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند. این ترکیب دارای اثرات ضد التهابی قوی است و بنابراین می تواند خطر ابتلا به اکثر بیماری ها را کاهش دهد.

در مطالعه‌ای روی 25 بزرگسال که روزانه پودر زغال اخته خالص مصرف می‌کردند، سلول‌های کشنده طبیعی (سلول‌های NK) بیشتری نسبت به افراد کنترل تولید کردند. این یافته ها نتایج یک مطالعه قدیمی را تایید می کند.

ماهی روغنی

ماهی روغنی منبع عالی پروتئین های با زنجیره بلند و اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA است. اگرچه همه ماهی ها حاوی مقداری اسیدهای چرب امگا 3 هستند، ماهی های چرب زیر از بهترین منابع ممکن هستند:

“ماهی سالمون.”

– ساردینیا

– ماهی خشکی

– آنچوی

اسیدهای چرب EPA و DHA به کاهش التهاب کمک می کنند، در غیر این صورت می توانند منجر به سندرم متابولیک، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و اختلالات کلیوی شوند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک غذای بسیار مقوی است. این کلم به همراه گل کلم، کلم بروکسل و کلم سبزی چلیپایی است.

مطالعات نشان می دهد که مصرف سبزیجات چلیپایی به شدت با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان مرتبط است.

این عملکرد ممکن است به اثرات ضد التهابی آنتی اکسیدان های موجود در آنها مربوط باشد. بروکلی سرشار از سولفورافان است. یک آنتی اکسیدان که با کاهش سطح سیتوکین ها و فاکتور هسته ای کاپا B (NF-kB)، همان مولکول هایی که التهاب را در بدن شما تحریک می کند و التهاب را کاهش می دهد، عمل می کند.

آووکادو

آووکادو سرشار از پتاسیم، منیزیم، فیبر و چربی های غیراشباع است که برای قلب مفید است. علاوه بر این، محتوای کاروتنوئیدها و توکوفرول ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

از سوی دیگر، یکی از ترکیبات موجود در آووکادو می تواند التهاب سلول های تازه تشکیل شده پوست را کاهش دهد.

در یک مطالعه با کیفیت بالا روی 51 فرد بزرگسال دارای اضافه وزن که به مدت 12 هفته آووکادو خوردند، کاهش نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین 1 بتا (IL-1β) و CRP را تجربه کردند.

فلفل

فلفل دلمه ای و فلفل تند سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند که اثر ضد التهابی قوی دارند.

فلفل دلمه ای همچنین مقادیر کافی از آنتی اکسیدان کورستین را فراهم می کند که می تواند التهاب مرتبط با بیماری های مزمن مانند دیابت را کاهش دهد.

فلفل تند همچنین حاوی اسید خردل و اسید فرولیک است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و روند پیری سالم‌تری را تقویت کند.

قارچ

اگرچه هزاران گونه قارچ در جهان وجود دارد، اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها خوراکی هستند و به صورت تجاری رشد می کنند.

قارچ ها کالری بسیار کمی دارند و سرشار از سلنیوم، عسل و تمام ویتامین های گروه B هستند، همچنین حاوی فنل ها و سایر آنتی اکسیدان ها هستند که محافظت ضد التهابی خوبی دارند.

همچنین نوع خاصی از قارچ به نام شیره وجود دارد که به طور بالقوه می تواند التهاب خفیف مرتبط با چاقی را کاهش دهد.

با این حال، یک مطالعه نشان می دهد که پختن قارچ به طور قابل توجهی ترکیبات ضد التهابی آنها را کاهش می دهد. به همین دلیل بهتر است قارچ را به صورت خام یا نیم پز مصرف کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خود یک نیروی تغذیه ای کامل است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C، پتاسیم و لیکوپن است. آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی چشمگیر.

لیکوپن ممکن است به ویژه در کاهش ترکیبات التهابی مرتبط با چندین سرطان مفید باشد. لازم به ذکر است که پختن گوجه فرنگی در روغن زیتون می تواند به جذب بیشتر محتوای لیکوپن کمک کند. این به این دلیل است که لیکوپن یک کاروتنوئید است و کاروتنوئید یک ماده مغذی است که توسط منبع چربی بهتر جذب می شود.

شکلات تلخ و کاکائو

شکلات تلخ البته به شرطی که واقعا شکلاتی باشه! نه تنها خوشمزه و فراوان است، بلکه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب کمک می کند. این ترکیبات خطر ابتلا به بیماری را کاهش داده و منجر به روند پیری سالم تری می شود.

فلاونول ها مسئول اثرات ضد التهابی شکلات هستند و به سالم نگه داشتن سلول های اندوتلیال که رگ های ما را می پوشانند کمک می کنند.

در یک مطالعه کوچک، افرادی که دو بار در روز 350 میلی گرم کاکائو فلاوانول مصرف کردند، پس از 2 هفته عملکرد عروقی را بهبود بخشیدند.

با این حال، تحقیقات با کیفیت بیشتری در مورد شکلات و مواد تشکیل دهنده آن مورد نیاز است. برای بهره مندی از مزایای آنتی اکسیدانی، توصیه می شود شکلات تلخ را تا 70 درصد و بیشتر انتخاب کنید.

اما سایر غذاهای ضد التهابی قوی با اثر ثابت شده:

– چای سبز

– دسته ها

– زردچوبه

– روغن زیتون اضافی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید