فواید یک چرت کوتاه روزانه برای تقویت مغز



به نظر شما اهمال کاری ناشی از تنبلی است؟ شما اشتباه می کنید! تحقیقات نشان می دهد که یک چرت کوتاه روزانه می تواند فواید مثبت زیادی داشته باشد، از کاهش فشار خون گرفته تا افزایش خلق و خو و تقویت حافظه. تحقیقات اخیر همچنین نشان می دهد که چرت زدن می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.

بیشتر بخوانید:

لحاف را به روال روزانه خود برگردانید!

در روم باستان، مردم حدود ساعت شش بعد از ظهر استراحت می کردند. بسیاری از سلبریتی ها نیز مدتی است که طرفدار پر و پا قرص بستن چشم ها در طول روز بوده اند. برای مثال، هم وینستون چرچیل و هم بیل کلینتون بین جلسات چرت کوتاهی می زدند تا دوباره استراحت و قدرت خود را به دست آورند.

امروزه چرت زدن دیگر مانند گذشته محبوب نیست، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که چرت زدن در میانه روز برای ذهن و بدن شگفت انگیز است.

برای خوابیدن در محل کار؟

ریتم طبیعی شبانه روزی بدن حدود 14 یا 15 ساعت انرژی را از دست می دهد و “احساس خاصی از افسردگی بعد از ظهر” ایجاد می کند. به جای مبارزه با این از دست دادن انرژی، اگر با آن موافق باشید، طبق شواهد تحقیقاتی، می توانید مزایای واقعی را برای مغز خود به ارمغان بیاورید … و حتی بهره وری خود را افزایش دهید.

خواب بعد از ظهر نه تنها شما را کندتر و خواب آلودتر نمی کند، بلکه تحقیقات نشان می دهد که می تواند ظرفیت یادگیری و حافظه شما را بهبود بخشد. تحقیقات دانشگاه برکلی نشان می‌دهد که ۹۰ دقیقه خواب بعد از ظهر می‌تواند توانایی یادگیری اطلاعات جدید را افزایش دهد و کسانی که به خواب بعد از ظهر عادت دارند، می‌توانند اطلاعات جدید را ۱۰ درصد بیشتر در بعد از ظهر ذخیره کنند و یاد بگیرند.

مطالعه دیگری نشان داد که یک چرت کوتاه می تواند عملکرد حافظه را تقویت کند. آنهایی که بعد از ظهر می خوابیدند توانستند پیچ ​​و خم های پیچیده را بهتر و سریعتر از کسانی که از خواب محروم بودند حل کنند.

بنابراین، یک چرت کوتاه روزانه برای یادگیری و حافظه بسیار مهم است. برخی مطالعات حتی نشان می‌دهند که چرت بعد از ظهر بهره‌وری را بیشتر از یک خواب طولانی شبانه افزایش می‌دهد.

مغز در حال کار

تحقیقات نشان می دهد که یک چرت کوتاه هر روز مفید است زیرا به شما کمک می کند تجربیاتی را که هنگام بیدار شدن داشتید تمرین کنید. اختصاص چند ساعت سکوت به خواب روزانه می تواند به ساختن خاطرات مغزی کمک کند، فرآیندی که به آن تثبیت حافظه می گویند.

پروفسور سارا مدنیک، متخصص مغز و اعصاب شناختی و متخصص خواب، از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، توضیح می دهد که چرت زدن 20 دقیقه ای در طول روز حاوی چیزی به نام “خواب مرحله دوم” است که برای تقویت توجه، حافظه و مهارت های حرکتی مفید است.

وقتی مغز به خواب می رود، به معنای واقعی کلمه تجربیاتی را که در ساعات اولیه روز داشتید برای اتصال سلول های عصبی مختلف که اطلاعات را رمزگذاری می کنند، تمرین می کند.

اگر وقت دارید، چرت طولانی‌تر فواید عمیق‌تری برای شما خواهد داشت. به عنوان مثال، خلاقیت با حرکت سریع چشم یا رم همراه است که به 90 دقیقه خواب نیاز دارد.

مرحله REM دوره ای از خواب است که در آن لوب فرونتال، کنترل کننده اجرایی مغز شما، خاموش می شود. مدنیک می‌گوید: «این زمانی است که می‌توانید ارتباطات رایگان در مغز خود ایجاد کنید. “به همین دلیل است که صحنه در رم درباره خلاقیت است.”

مطالعات نشان می دهد که خواب کوتاه روزانه نه تنها برای مغز مفید است، بلکه می تواند تأثیر قابل توجهی بر سیستم قلبی عروقی داشته باشد.

تعویق برای قلب

مدنیک می گوید: خواب روزانه واکنش به جنگ یا فرار را تنظیم می کند و سیستم عصبی شما را آرام می کند. – به آن تعطیلات قلبی عروقی می گویند.

در واقع، مطالعه‌ای که اخیرا روی 3400 نفر بین 35 تا 75 سال انجام شد، نشان داد کسانی که هر از گاهی چرت می‌زدند، 50 درصد کمتر از کسانی که سکته نمی‌کردند، دچار حمله قلبی یا سکته می‌شدند.

چگونه انجامش بدهیم؟

اگر می‌خواهید هوشیارتر باشید، حتی یک چرت کوتاه 5 دقیقه‌ای هم خوب عمل می‌کند. مدنیک می‌گوید: چرت‌های روزانه با طول‌های مختلف می‌تواند فواید متفاوتی داشته باشد، اما کیفیت خواب از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

در مورد بهترین زمان چرت زدن در روز باید گفت که این خواب نباید نزدیک به خواب شبانه باشد. این به این دلیل است که خواب دیرهنگام روز شامل «خواب با موج آهسته» بیشتر است که می تواند بر کیفیت خواب شبانه تأثیر بگذارد.

فکر نمی کنم بخواهید با یک چرت نزدیک به خواب شبانه، از شر «فشار خواب» که در طول روز می آید و دلیل اصلی خواب شبانه است، خلاص شوید.

خواب صبحگاهی خود را فراموش نکنید! به گفته پروفسور مدنیک، یک چرت کوتاه در حوالی ساعت 11 صبح می تواند به شما کمک کند شب ها بهتر بخوابید، به خصوص اگر کم خواب هستید.

به تعویق انداختن کار برای همه نیست. برخی افراد در طول روز نمی توانند بخوابند. اما اگر وقت و فرصت دارید و می خواهید آن را امتحان کنید، 20 تا 30 دقیقه در روز را به یک چرت کوتاه روزانه اختصاص دهید که فواید زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید