قیمت کامیون فرسوده میلیاردی بود


طرح نوسازی ناوگان نه تنها شکست خورد، بلکه نتیجه معکوس داشت و قیمت کامیون های فرسوده را به میلیاردها رساند.

طرح نوسازی ناوگان نه تنها شکست خورد، بلکه نتیجه معکوس داشت و قیمت کامیون های فرسوده را به میلیاردها رساند.

سامانه ثبت سفارش واردات کامیون های اروپایی 3 ساله با حضور محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی در تاریخ 15 تیرماه 1398 در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارائه شد.

یک سوم کامیون های جاده ای منسوخ شده اند

بر اساس آخرین گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تا پایان سال 1400 تعداد کامیون های فعال کشور 365 هزار و 89 دستگاه بوده که از این تعداد 101 هزار و 705 دستگاه بالای 25 سال عمر دارند که 27.8 درصد است. (حدود یک سوم) شامل تمام کامیون های فعال در جاده ها می شود.

قیمت کامیون

سومین سالگرد واردات کامیون دست دوم اروپایی / کارمند سازمان راهداری: تنها 4 هزار خودرو شماره گذاری شده است!

مهرداد حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه موضوع ناوگان وارداتی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت منتقل شده است، گفت: این ناوگان وارد شده به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت منتقل شده است. 18 هزار کامیون ثبت نام، 15 هزار کامیون وارد گمرکات شد که از این 15 هزار کامیون، 13 هزار و 700 کامیون اظهار داشت که از این تعداد 10 هزار کامیون ترخیص و حدود 5 هزار کامیون اسقاط و 4 هزار کامیون نیز شماره گذاری شد. ) بوده است

وی در خصوص حذف اسقاط از چرخه واردات گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی به ازای واردات هر کامیون یک دستگاه کامیون فرسوده باید اسقاط می شد اما به دلیل اختلال در چرخه عرضه و تقاضا، قیمت کامیون های فرسوده که باید باشد. در سال گذشته به طور ناگهانی افزایش یافته است.

مدیرکل اداره کل حمل و نقل بار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: بنابراین رانندگانی که باید گواهی اسقاط کامیون های فرسوده ارائه می کردند تا حدودی از این روند منصرف شده اند.

راننده انفرادی: برخی از رانندگان تمام زندگی خود را برای خرید کامیون های وارداتی گذاشته اند اما خودروهایشان پلاک نمی شود.

سعید نادری و امید آنگه نوا نمایندگان رانندگانی که در تمامی جلسات سازمان راهداری، نهاد ریاست جمهوری، کمیسیون عمران مجلس و وزارتخانه های راه و شهرسازی حضور داشتند در گفتگو با خبرنگار گفت: از گروه رانندگان حمایت کنید. و همچنین تعداد زیادی از رانندگان که طبق این فرمان . در سال 2017 تراک ایمپورت واردات کامیون های دست دوم اروپایی را آغاز کرد که کامیون های آنها شسته شده اما شماره گذاری نشده اند.

هزینه اسقاط کامیون فرسوده به طور ناگهانی 4 برابر شده است!

این دو نماینده رانندگان وارداتی ادامه دادند: ما بیش از 5 هزار راننده در کشور هستیم که تمام عمر خود را برای خرید این کامیون ها فروخته ایم اما به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ضایعات کامیون های فرسوده از 300 میلیون به بیش از 1.2 میلیارد تومان موفق به ارائه گواهی اسقاط نشدیم و به همین دلیل کامیون های ما با پرداخت کلیه هزینه ها اعم از گمرک، استاندارد، آلایندگی، مالکیت، مالیات و … از گمرک ترخیص شدند. جلوی خانه‌هایمان است و نمی‌توانیم بار حمل کنیم.

نمایندگان رانندگان واردکننده کامیون اضافه کردند: این در حالی است که کامیون ما که شماره گذاری نشده است توسط افراد سودجو با قیمتی بسیار کمتر از قیمتی که برای ما تمام شده خریداری می شود. و از آن سود کلانی می برند

این فعالان صنعت خودرو ادامه دادند: در جلسه ای که با اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار کردیم، پیشنهاد دادیم که دولت یک رقم کارشناسی تعیین کند و صندوقی تشکیل دهد که رانندگان هزینه اسقاط را به آن صندوق واریز کنند.

قیمت کامیون

لازم به ذکر است رانندگان فعال بدون نیاز به وام یا تسهیلات از سوی دولت، تنها خواستار ایجاد و اجرای صندوق دولتی هستند تا رانندگانی که توانایی مالی خرید گواهی انصراف را ندارند، بتوانند با قیمتی مشخص و کوتاه کردن روند درخواست شماره ثبت و 1 الی 2 روزه هر ساله رانندگانی که به دلیل بیکاری و وام های معوق از موسسات خصوصی و دولتی با مشکل اقتصادی مواجه می شوند باید دوباره به چرخه حمل کالا برگردند.

رئیس کمیسیون عمران به 3 وزیر: یا تخریب را لغو کنید یا دولت برای تخریب تعرفه تعیین کند.

نتیجه جلسات رانندگان کامیون با نمایندگان مجلس این بود که محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در نامه ای به وزرای راه، ایمنی و اقتصاد خواستار لغو اسقاط واردات و یا آن شد. در صورتی که امکان حذف اسقاط وجود نداشت باید در دولت وجهی در نظر گرفته شود که به عنوان هزینه اسقاط سپرده تعیین شود.

رئیس کمیسیون ساخت و ساز در مجلس به هر 3 وزیر دولت سیزدهم پیشنهاد ممنوعیت دو ساله فروش این کامیون ها در مقابل حذف گواهی اسقاط را داده است.

قیمت کامیون

رئیس ستاد سوخت: مشکلات رانندگان واردکننده کامیون اروپایی پیچیده است

علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت نوسازی پارک جاده ای گفت: بر اساس بند 3 ماده 30 قانون توسعه پایدار، دولت مقرر کرده است. مجاز به واردات کامیون های فرسوده به مدت سه سال برای تجدید ناوگان.برای مجوز اروپا

وی افزود: در قانون آمده است که واردکننده برای واردات کامیون یا باید خودروی سنگین فرسوده را اسقاط کند یا 100 درصد تعرفه گمرکی را بپردازد اما در صورت اسقاط کامیون فرسوده 25 درصد تعرفه واردات کاهش می یابد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور یادآور شد: در حال حاضر دولت بر اسقاط واردات به دلیل نوسازی و فرسوده بودن کامیون ها تاکید دارد و طبق مصوبه دولت نمی خواهد 100 درصد تعرفه واردات را دریافت کند.

احمدی فینی با بیان اینکه مشکلی در واردات کامیون های دست دوم وجود دارد و کامیون های رها شده در گمرک مجاز به ترخیص شدند اما شماره گذاری و ثبت نام این خودروهای سنگین منوط به از رده خارج شدن کامیون های فرسوده است و گفت: مشکل فعلی است. این است که مقداری ماشین از کامیون ها ترخیص شده است، اما این خودروهای سنگین حدود یک سال است که جلوی درب منزل واردکننده پارک شده اند، اما اجازه تردد ندارند زیرا شماره گذاری آنها مشروط به ارائه گواهی اسقاط است. .

قیمت کامیون فرسوده یا گواهی ضایعات به 1.2 میلیارد تومان رسید

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: پیش از این گواهی اسقاط 200 تا 300 میلیون تومان بود اما برخی دلالان با سوء استفاده از سرمایه رانندگان کامیون که قصد نوسازی خودروهای خود را دارند، قیمت گواهی اسقاط را به 1 افزایش دادند. 2 میلیارد تومان دادند.

وی توضیح داد: برای راننده ای که تمام عمر خود را صرف تامین مالی خرید این خودروهای سنگین وارداتی کرده است، سخت است که قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان گواهی اسقاط را تامین کند.

ترکمانچای با برخی شرکت ها برای واردات کامیون با راننده قرارداد می بندد

احمدی فینی تاکید کرد: برخی شرکت های حمل و نقل با رانندگان برای واردات این کامیون ها قرارداد ترکمانچایی بسته اند و حتی امکان شکایت از راننده را در قرارداد قید کرده اند، اما از آنجایی که کامیون های اسقاط در بازار وجود ندارد، قیمت گواهی اسقاط کامیون های فرسوده در حال افزایش است. روز به روز در روز

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که قانون سازمان صنعت خودرو می گوید علاوه بر خودروهای وارداتی که قبل از اسقاط باید اسقاط شوند، فروش هر کامیون تولید داخل نیز باید در ازای دریافت گواهی اسقاط سنگین فروخته شود. وسیله نقلیه کالا در نتیجه در ماه های آینده شاهد گران شدن قیمت اوراق قرضه خواهیم بود.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اضافه کرد: طبق قانون تفاوت کامیون های سنگین فرسوده و وارداتی باید حداکثر 3 تن باشد اما مشکل اینجاست که کامیون های فرسوده موجود در بازار 40 تن هستند و کامیون های وارداتی. ظرفیت بار کامیون ها 44 تن است حتی اگر اختلاف تناژ آن باشد که اگر 3 تن اعمال کنیم باز هم یک تن کمتر داریم که طبق قانون باید از کامیون فرسوده دیگری اسقاط شود.

وی گفت: در حال حاضر کل تعرفه گمرکی بر واردات کامیون اخذ می شود و با تولید گواهی ضایعات 25 درصد مابه التفاوت به واردکننده بازگردانده می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل جاده ای: قیمت کامیون های وارداتی با پلاک از مرز ۷ میلیارد تومان گذشت.

حسن دوست حقی یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه صنف شرکت های حمل و نقل جاده ای کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نوسازی ناوگان خودرویی گفت: در راستای نوسازی ناوگان خودرویی، مشوق های متعددی در نظر گرفته شده است. باید انجام شود، برای شرکت های حمل و نقل در نظر گرفته شده است تا خرید یک ناوگان ملکی برای آنها سودآور باشد.

وی افزود: در حال حاضر خرید کامیون های جدید برای شرکت های باربری به صرفه نیست. اما اگر مشوق هایی مانند حذف تعرفه گمرکی واردات کامیون های فرسوده اروپایی به همراه حذف عوارض قراضه وارداتی برای این شرکت ها اعمال شود اما در مقابل تعهدی دریافت می کنند که اجازه فروش ندارند. آنها در بازار آزاد به مدت 10 سال، این می تواند منجر به تسریع نوسازی ناوگان خودرو شود. زیرا در این صورت خرید این کامیون ها به صرفه خواهد بود.

یکی از فعالان صنعت حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه کمتر از 5000 کامیون فرسوده اروپایی وارد شده قابلیت شماره گذاری و شماره گذاری را داشته است، ادامه داد: بیشتر این کامیون ها توسط رانندگان شخصی وارد شده اما مشکل اسقاط را نیز دارند. کامیون های مستعمل

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت کامیون های فرسوده اروپایی که مرحله شماره گذاری را پشت سر گذاشته و وارد حوزه حمل و نقل جاده ای شده اند به 7 میلیارد تومان رسیده است. وی گفت: ارزش جهانی این خودروهای سنگین 2.5 تا 3 میلیارد تومان است. اما با هزینه های پلاک، تعرفه واردات و هزینه اسقاط که واردکننده متحمل می شود، در داخل با قیمت 7 میلیارد تومان به فروش می رسد. این نشان می دهد که پروژه نوسازی ناوگان نتوانسته است به اهدافی که برنامه ریزان در نظر داشتند دست یابد.

گرهی که با دست باز شد روی دندان حمل شد!

در حالی که قانون مربوط به نوسازی ناوگان یک قانون کاملاً مترقی است و در همه جوانب آن پیش بینی شده است که با تهیه آئین نامه ای که دارای آن باشد، دست دولت برای تهیه آئین نامه های اجرایی مناسب باز باشد. عوارض زیادی ایجاد کرده است، مشکلات زیادی برای واردکنندگان ایجاد می کند.

این طرح قرار بود به نوسازی ناوگان فرسوده منجر شود اما با محدودیت های عجیب مشکلاتی را برای رانندگانی که کامیون های اروپایی 3 ساله وارد می کردند، ایجاد کرد. کسانی که تمامی عوارض و مالیات ها را به طور کامل پرداخت کرده اند و از سوی دیگر ارز مورد نیاز برای خرید این محصولات را با هزینه شخصی و بدون دریافت یک سنت از بانک مرکزی تامین کرده اند.

این کامیون ها قرار بود نقش یک وسیله نقلیه تجاری را ایفا کنند اما توسط واسطه از یک خودرو تجاری به کالای سرمایه ای تبدیل شدند. لازم است برای پایان دادن به این وضعیت اقداماتی از قبیل تعهد به عدم فروش چندین ساله یا عدم شارژ کارت سوخت این خودروها در صورت فروش و مواردی از این قبیل انجام شود.

خصوصاً در شرایط کنونی افزایش جهانی سوخت‌های فسیلی و امکان صرفه‌جویی زیاد از طریق نوسازی ناوگان و همچنین انتقال کالاهای ضروری باقی‌مانده در بنادر به مراکز مصرف یا تولید، ضرورت رفع موانع را یادآور می‌شود. واردات کامیون های فرسوده

دیدگاهتان را بنویسید