مقدمه ای بر اثرات مثبت و منفی نوشیدن قهوه در صخره نوردی


صخره نوردی و صخره نوردی از فعال ترین و سالم ترین ورزش ها هستند. افرادی که صخره نوردان حرفه ای هستند همیشه تلاش می کنند تأثیر این ورزش را بر سلامتی خود چند برابر کنند، به همین دلیل برای آنها اهمیت زیادی دارد که قبل و چه زمانی آن را بنوشند. علاوه بر این، بیشتر افراد صبح ها ورزش می کنند و قطعاً در این زمان یک فنجان قهوه می نوشند تا سالم تر شوند. دانستن تاثیر قهوه در حین ورزش به ما در انتخاب بهتر کمک می کند.

اثرات مثبت نوشیدن قهوه در هنگام صخره نوردی

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی تاثیرات قهوه اثبات شده، قهوه به دلیل وجود کافئین تاثیر مستقیمی بر عملکرد بدن در حین ورزش دارد. مطالعه ای در سال 2008 در انگلستان نشان داد که کافئین که بسیار انرژی زا است، تأثیر ویژه ای بر ورزش هایی مانند کوهنوردی و صخره نوردی دارد.

  • دقت برای کوهنوردان و صخره نوردان بسیار مهم است. نوشیدن یک فنجان قهوه دقت عمل بدن را افزایش می دهد و زمان واکنش بدن را بهبود می بخشد.
  • تمرکز و هوشیاری بالا در همه ورزش ها مهم است و کافئین موجود در قهوه می تواند در این زمینه به ورزشکاران کمک کند.
  • همانطور که قبلا ذکر شد، کافئین موجود در قهوه دارای خواص انرژی زا است، بنابراین برای فعالیت های هوازی و قدرتی، به ویژه برای صخره نوردی بسیار مناسب است.
  • کافئین موجود در قهوه باعث افزایش قدرت ورزشکار در بسیاری از تمرینات قدرتی شدید به ویژه ورزش هایی مانند صخره نوردی و کوهنوردی می شود.
  • کافئین آستانه درد و خستگی را بالا می برد. درد و خستگی مشکلی است که هر کوهنوردی در حین انجام این ورزش با آن مواجه است و باید کنترل و تحمل شود.
  • ارتفاعات می تواند باعث خواب آلودگی در کوهنوردان و صخره نوردان شود. ورزشکاران می توانند با نوشیدن قهوه سطح هوشیاری و انرژی خود را افزایش دهند.

در نهایت، این اثرات مثبت ثابت می کند که صخره نوردی و نوشیدن قهوه با هم سازگار هستند. کافئین موجود در این نوشیدنی به ما کمک می کند این تمرین را با قدرت، هوشیاری و انرژی بیشتری انجام دهیم. اما آیا این ارتباط همیشه سازگار و مفید است؟ با سایر اثرات نوشیدن قهوه در هنگام صخره نوردی آشنا شوید.

عوارض نوشیدن قهوه هنگام صخره نوردی

همانطور که می دانید قهوه برای کوهنوردی و صخره نوردی بسیار مناسب است اما اگر قهوه در زمان مناسب و درست مصرف نشود عوارضی برای ورزشکاران خواهد داشت.

  • مصرف زیاد قهوه باعث تحریک پذیری و اضطراب در انسان می شود، بنابراین نوشیدن بی رویه قهوه در مسیرهای صخره نوردی و صخره نوردی کار درستی نیست.
  • نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند تأثیر منفی بر سیستم گوارش شما داشته باشد و صعود را برای شما دشوار کند.
  • خوردن قهوه با کافئین بالا باعث ایجاد عوارضی مانند سردرد و تپش قلب می شود که مطمئناً در هنگام صخره نوردی برای هر ورزشکاری خوشایند نخواهد بود.
  • نوشیدن قهوه در ارتفاع بیش از 3000 متر هنگام کوهنوردی توصیه نمی شود. در این ارتفاعات خواب سبک، بی خوابی و بیداری های مکرر را تجربه خواهید کرد که نه تنها مشکل را حل نمی کند، بلکه آن را تشدید می کند.
  • اگر با مشکلات معده مانند رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده به مری دست و پنجه نرم می کنید، نوشیدن زیاد قهوه برای شما کاملا مضر است زیرا بیماری را تشدید می کند.
  • در ورزش کوهنوردی، اگر صعود بیش از یک روز طول بکشد، باید مدتی را برای استراحت و ریکاوری اختصاص دهید. بیدار ماندن با قهوه کمکی به شما نمی کند و قطعا برایتان مشکل ایجاد می کند.
  • مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار باعث اسیدیته خون و کاهش PH آن می شود که در نهایت باعث ضعیف شدن کوهنورد و ناتوانی او در انجام فعالیت هایی می شود که نیاز به قدرت بدنی بالایی دارند.

نکات مهم برای مصرف قهوه در هنگام صخره نوردی

البته با مطالعه خواص و عوارض احتمالی مصرف قهوه در هنگام کوهنوردی، این سوال پیش روی شما قرار گرفت که در نهایت چه باید کرد؟ آیا نوشیدن قهوه در هنگام کوهنوردی و صخره نوردی امکان پذیر است یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال باید شرایط جسمانی خود را در نظر بگیرید. در اینجا چند نکته مهم برای نوشیدن قهوه در حین صخره نوردی آورده شده است تا به شما کمک کند تصمیم راحت تری بگیرید.

به همان اندازه قهوه مصرف کنید

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید میزان قهوه ای است که مصرف می کنید. اگر روزانه قهوه می نوشید و قهوه بخشی از برنامه روزانه شماست، نوشیدن آن در حین پیاده روی و ورزش می تواند برای شما مفید باشد. اما باید مراقب باشید که میزان قهوه مصرفی خود را کنترل کنید. این کنترل بدین معناست که اگر روزی دو فنجان قهوه می نوشید، همان مقدار را حفظ کنید و در حین ورزش و صخره نوردی آن را افزایش ندهید.

به بیماری ها توجه کنید

اگر بیماری های قلبی و عصبی دارید، حتما قبل از نوشیدن قهوه در کوهستان و در حین ورزش های صخره نوردی و صخره نوردی با پزشک خود مشورت کنید.

زمان مناسب برای نوشیدن قهوه را انتخاب کنید

برای افزایش انرژی در هنگام کوهنوردی بهتر است قهوه را در زمان مناسب بنوشید. نوشیدن قهوه در صبح بهترین تاثیر را در افزایش انرژی و شادابی بدن دارد. البته نوشیدن قهوه با معده خالی بدون صبحانه به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا می تواند برای شما مشکلات گوارشی ایجاد کند. البته باید در نظر داشته باشید که نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار شش ساعت قبل از خواب می تواند استراحت و خواب راحت شما را در شب مختل کند. به همین دلیل نوشیدن قهوه از ساعت شش بعد از ظهر نه تنها مفید نیست، بلکه خواب و بهبودی شما را مختل می کند.

به مسابقه فکر کن

در روزهایی که با صعودهای خطرناک روبرو هستید و در حال حاضر سخت تمرین می کنید، مصرف کافئین خود را در برنامه روزانه خود کاهش دهید تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

قهوه مناسب را انتخاب کنید

هر قهوه ای با هر مقدار کافئین برای کوهنوردی و صخره نوردی مناسب نیست. قهوه ای که برای صخره نوردی مناسب است قهوه ای با کافئین کمتر است.

این مطلب توسط سایت فارسی بیوتی ساخته شده است. امیدواریم این مقاله شما را در برنامه ورزشی و رژیم غذایی خود راهنمایی کند. این وب سایت می تواند در زمینه های دیگری مانند زیبایی و سلامت، روانشناسی و پزشکی، ورزش و تناسب اندام با دانش روز و روز همراه شما باشد.

توجه! این مطلب صرفا جهت آشنایی شما با کسب و کار مهمانان و اینکه سایت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن ندارد منتشر شده است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید