نباید اجازه دهیم تبلیغات منفی بر سرمایه گذاران خارجی تأثیر بگذارد



به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دیپلماسی اقتصادی یکی از کلیدواژه های مهمی است که می تواند به اقتصاد ما کمک زیادی کند اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. شاید یکی از دلایل آن رابطه وزارت خارجه با اقتصاد باشد که اقتصاد ما را با چالش های زیادی مواجه کرده است.

مسعود دانشمند از اعضای اتاق بازرگانی در این خصوص گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

– برای داشتن دیپلماسی اقتصادی فعال چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

تعریفی که دولت داده است این است که سیاست بر اقتصاد ما ارجحیت دارد. بنابراین اقتصاد ما و روابط سیاسی ما در حال حرکت است، اما در همه جای دنیا اینطور نیست. در سراسر جهان، سیاست در قلب اقتصاد قرار دارد. اصولاً هر دولتی که در هر کجای دنیا روی کار می‌آید، هدفش رفاه، رفاه مردم و رشد اقتصادی کشور است، اما برای اجرای این اقدامات نیازمند مجموعه‌ای از ابزارهاست که مهمترین آنهاست. که تولید، تجارت و روابط خارجی است. روابط خارجی یکی از بسترهایی است که اقتصاد می تواند روی آن حرکت کند. ما نگاه می کنیم و می گوییم که باید روابط دیپلماتیک خود را با فلان کشور گرم کنیم تا اقتصاد بهتری داشته باشیم، بنابراین این اقتصاد کشور است که برای وزارت خارجه تعیین می کند که چه کاری انجام دهد.

به نظر شما کاربرد یا حتی تعریف دیپلماسی اقتصادی در هر دولتی متفاوت نیست و در وزارت امور خارجه تعریف دقیقی وجود ندارد؟

مشکلاتی که ما عمدتاً در حوزه اقتصاد داریم، در حوزه بانکی و در حوزه روابط با کشورهای مختلف، همه این مشکلات ناشی از روابط سیاسی است نه روابط اقتصادی. روابط اقتصادی متاثر از روابط سیاسی است و باید برعکس آن اتفاق بیفتد. در حالی که سیاست خارجی مبتنی بر فعالیت های اقتصادی ما است، اما وضعیت اقتصاد کشور به همین شکل است. ما در حال حاضر روابط سیاسی خوبی با هر دو کشور داریم و با آنها کار می کنیم. اما اگر به دلایلی روابط سیاسی ما با این کشور تا حدودی تحت تأثیر قرار گیرد، روابط اقتصادی ما بلافاصله تحت تأثیر قرار می گیرد.

جریان اقتصادی، جریانی که وقتی می خواهیم به کشوری در کشور کالا صادر کنیم، باید امکانات تولید آن و همچنین مواد اولیه آن را فراهم کنیم. دارای سیستم حمل و نقل مناسب برای جابجایی این کالاها. همچنین به مقصد بازار اطمینان می دهیم که همیشه در هر شرایطی این محصول را در اختیار شما قرار می دهیم تا مشتری کامل تبلت ما باشید. با توجه به شرایطی که در اختیار داریم، به هیچ وجه نمی توانیم چنین ضمانت هایی را به بازرگانان و بازرگانان بدهیم که همیشه بتوانیم این محصول را در اختیار شما قرار دهیم. چون هر لحظه می توانند سیاست و محدودیتی اعمال کنند یا بگویند این محصول ممنوع است. مثلا ارز 4200 که حاصل تحریم ها و … است، زمانی که صادرات ماکارونی و آرد و غیره را ممنوع کردیم، بازاری که این محصول را از ما خریده، از جای دیگری می رود.

با توجه به چنین تصادف کودکی، دیگر نمی توانیم به سادگی به این بازار برگردیم. ما باید بپذیریم که جهان همیشه بر روی بازارهای امن کار می کند. بازار امن بازاری است که در هر شرایطی عرضه این محصول برای آن وجود داشته باشد، زمانی که تولیدکنندگان ما نمی توانند این تضمین را به بازار هدف بدهند و تولیدکنندگان ما نمی توانند برنامه ریزی بلندمدت برای محصولات خود داشته باشند، بنابراین نتیجه همیشه این است که ما هستیم. نگران این هستیم که دولت چه سیاستی را می‌خواهد دنبال کند و با کدام کشور باید روابط داشته باشیم یا نه، همه اینها بر جریان تجاری ما تأثیر می‌گذارد و تجارت ما نتیجه تولید ماست و تولید ما بر اشتغال ما تأثیر می‌گذارد. و همه این مشکلات بر اقتصاد خرد و کلان ما تأثیر می گذارد.

سوال: به نظر شما یکی از دلایلی که ما دیپلماسی اقتصادی نداریم این است که تعریف دقیقی از این موضوع نداریم؟

پس از سال ها تلاش بالاخره موفق شدیم معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه داشته باشیم که متاسفانه چندان موثر نیست. یکی از اصلی‌ترین مسائلی که قانون‌گذاران اقتصادی تاکنون نتوانسته‌اند حل کنند، رایزنی‌های تجاری ایران در خارج از کشور است. ما در 15-10 کشوری که با آنها روابط اقتصادی داریم نتوانسته ایم مشاور اقتصادی مستقل داشته باشیم که بتواند در آنجا فعالیت اقتصادی کند. در تهران مشاوران اقتصادی در کشورهایی مثل چین که با ما روابط اقتصادی دارند، ساختمانی جدا از سفارت دارند و تجار چه از ایران، چه از کشور خودشان و چه جاهای دیگر، به ساختمان هایی که جدا از سفارت هستند مراجعه می کنند. چرا در کشورهایی که اکثر طرف های ما طرف هستند و ما بیشترین معامله را انجام می دهیم، مشاور تجاری نداریم؟ ما می توانیم یک مشاور بازرگانی از وزارت بازرگانی یا بخش خصوصی و یا می توانیم یک مشاور از بخش خصوصی استخدام کنیم. اگر رایزن بازرگانی از وزارت خارجه باشد برای سفارت فرقی نمی کند. با این حال، جز در یکی دو مورد نمادین، این به الگویی دائمی برای دیپلماسی اقتصادی ما تبدیل نشده است. مشاور بازرگانی چون روابط تجاری و کاری دارد. می تواند حرکات تجاری را تسهیل کند یا مشکلات تجاری را در کشورهای هدف توضیح دهد، حتی آن را به یک بروشور تبدیل کرده و به مقامات ارائه کند.

سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد به عنوان دستان دیپلماسی اقتصادی باید در کنار هم باشند و تصمیماتی که می گیرند بر اساس محدودیت ها و توانمندی های کل کشور باشد نه وزارت امور خارجه. . . و وزارت صنعت

تشکیل یک رکن یا نهاد خاص تا چه اندازه می تواند دیپلماسی اقتصادی را تقویت کند؟

می تواند بسیار موثر باشد اما نباید فراموش کرد که ما سازمان توسعه تجارت داریم اما آن سازمان به تنهایی نمی تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد. علاوه بر سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد باید به عنوان دیپلماسی اقتصادی از هم دور باشند و تصمیماتی که می گیرند باید بر اساس محدودیت ها و توانمندی های کل کشور باشد نه وزارت امور خارجه. . . یک چیز بگوید و وزارت کشاورزی یک چیز دیگر بگوید. آنها باید با هم کمیته مشترکی به نام سیاست اقتصادی کشور تشکیل دهند.

– دیپلماسی اقتصادی تا چه اندازه می تواند به رشد و توسعه اقتصاد ایران در سطح جهانی کمک کند؟

هدف دیپلماسی اقتصادی رشد و توسعه اقتصادی است. یعنی کالاهایی که از کجا و با چه کیفیت و چگونه می خریم و کالاهایی که می خواهیم بفروشیم باید یکسان باشد و محدود به این نباشد که سال هاست فلان کالا را از آرژانتین می خریم. یا برزیل بیایید برویم و دنیایی را ببینیم که در آن جاهای دیگری وجود دارد و با آنها در مورد شرایطی که شما این محصول را در اختیار ما قرار می دهید صحبت کنیم و شاید بتوانیم آن را بهتر از جاهای دیگر بخریم یا اجناس بهتری را در جای دیگری بفروشیم و بازاری برای آن پیدا کنیم. خودمان و برای مطالعه شرایط بازار. کسب و کاری که کالایی را تولید می کند نه سرمایه دارد، نه فرصت و نه فرصتی دارد که برود و بازارهای مختلف را بررسی و مقایسه کند و به این نتیجه برسد که کدام بازار می تواند بهتر کار کند. به نظر من این یک کار پیچیده و پیچیده است. این نوع تحقیقات کار کمیته اقتصادی یا دیپلماسی اقتصادی است. طبیعتاً وقتی می خواهند چنین کاری را در بازار انجام دهند باید با وزارت امور خارجه هماهنگی داشته باشند و با وزارت خانه های صنعتی که هدف آن توسعه اقتصادی و صادرات و واردات کشور است هماهنگی داشته باشند و آن توسعه باید اتفاق بیفتد. .

ما سال هاست که در حوزه گردشگری عقب مانده ایم زیرا هرگز بروشور مناسبی در زبان و ادبیات محلی منتشر نکرده ایم که گردشگری ما باید آن را رایگان در اختیار آژانس های مسافرتی قرار دهد.

چگونه می توانیم از دیپلماسی اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده کنیم؟

شرایطی که در دنیا داریم را به نوعی توضیح دهید و اجازه ندهید دنیا به تبلیغاتی که رابطه خوبی با ما ندارد گوش کند. ما باید با تولیدکنندگانشان به نمایشگاه ها و سمینارهای آنها برویم و با کسانی که کالاهای مفیدی برای ما دارند یا ما کالاهایی برای آنها داریم تبادل نظر کنیم. این از این طریق امکان پذیر است. وقتی شرایط را به این شکل آماده می کنید، البته سرمایه دار به شرایط کشوری که در آن سرمایه گذاری می کند نیز نگاه می کند. اگر این شرایط برایش مساعد باشد برای سرمایه گذاری می رود. ما سال ها در زمینه گردشگری عقب مانده ایم زیرا هرگز بروشور مناسبی برای گردشگری خود به زبان محلی و ادبیات محلی منتشر نکرده ایم که بتوانیم آن را رایگان در اختیار آژانس های مسافرتی قرار دهیم و به آنها بگوییم که این توریست است. ویژگی. ما گردشگران را شناسایی و جذب می کنیم. جذب سرمایه به گونه ای است که متاسفانه تاکنون کاری برای آن انجام نداده ایم.

مشکلاتی که گفتید نبود دیپلماسی اقتصادی است، مشکلات ما بیشتر داخلی است یا بیرونی؟

هر دو تاثیرگذار هستند. ما نمی توانیم مشکلات بیرونی را به راحتی حل کنیم، اما می توانیم ابتدا مشکلات درونی خود را حل کنیم تا به مشکلات بیرونی برسیم. این کمیسیون که به عنوان کمیته سیاست خارجی تشکیل شده است بررسی می کند که مشکلات داخلی ما چیست و چه مقرراتی را باید کاهش دهیم یا چه موادی را باید اضافه کنیم و برای کاهش مشکلات داخلی چه اقداماتی باید انجام دهیم. تصمیمات یک شبه برای کالاهای ممنوعه، کالاهای افزایش تعرفه و کالاهایی که تعرفه را کاهش می دهند، به صورت هماهنگ اتخاذ می شود تا آسیبی به آنها وارد نشود. یا اینکه چگونه می توان کیفیت کالاهای تولیدی را در سطح استاندارد حفظ کرد.

منبع: آژانس بازار

دیدگاهتان را بنویسید