واردات خودرو به کجا رسید؟


در حالی که صحبت از واردات خودرو در شهریور ماه است، هنوز قوانین و مقررات تدوین شده ای در این زمینه وجود ندارد…

شرایط واردات خودرو به کشور همچنان نامشخص است و طولانی شدن این روند سردرگمی برای دلالان و واردکنندگان ایجاد کرده است.

قرن نو نوشت: مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه شفاف نبودن شرایط، بازاریابی مناسب واردکنندگان خودرو را با مشکل مواجه کرده است، گفت: در حالی که صحبت از واردات خودرو در شهریور ماه است، همچنان وجود دارد. هیچ قانون و مقرراتی در این زمینه تدوین نشده است و به تصویب نرسیده است، بنابراین بعید است که چنین رویدادی در شهریور امسال امکان پذیر باشد.

این فعال بازار خودرو افزود: برخی از خودروهای ارزان قیمت صحبت می کنند و مثلا می گویند خودروهایی با محدوده قیمتی 10 هزار دلار وارد ایران می شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قوانین موجود و بر اساس شرایط فعلی، خودروی 10 هزار دلاری در بازار ایران با 50 درصد افزایش قیمت مواجه است، تصریح کرد: به عبارتی قیمت کل خودروی 10 هزار دلاری برای خریدار ایرانی بین 15 است. از 5 تا 16 هزار تومان است.

وی در توضیح این مقاله ادامه داد: به عبارتی در بهترین شرایط قیمت تمام شده خودرو بر اساس سیصد میلیون تومان در ایران بیش از 450 میلیون تومان است، بنابراین نمی توان انتظار تغییر در قیمت خودروهای فرسوده را داشت. از سفارش دویست میلیون تومانی در بازار ایجاد شود.

وی گفت: تعریف سیاستمداران از ارزان بودن با تعریف مردم از ارزان تفاوت جدی دارد و قیمت خودروی وارداتی به ایران نمی تواند کمتر از قیمت خودروی ساخت ایران باشد.

دادفر: خودروهای وارداتی ارزان نیست، به صرفه نیست/ آیا خودروهای وارداتی شهریور می رسد؟

دادفر افزود: به عنوان مثال خودروی کوئیک اکنون 220 میلیون تومان به فروش می رسد. این در حالی است که مسئولان می گویند خودروی مقرون به صرفه وارد ایران می شود، اینها شعارهای بسیار غیرواقعی است چرا که خودروی زیر 200 میلیون از نظر افکار عمومی به صرفه است و در نتیجه خودروها. ورود به ایران نه ارزان و نه مقرون به صرفه خواهد بود. وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه صحبت از واردات خودروی اقتصادی می شود در واقع مردم را به دنبال نخود سیاه می برد.

این فعال بازار خودرو تاکید کرد: بنابراین مردم نباید انتظار داشته باشند که واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر بگذارد. چنین انتظاراتی در واقع برای بازار مضر است زیرا باعث تغییر تقاضا می شود.

وی ادامه داد: بازار خودرو در ایران یک بازار کاملا انحصاری است و مطلقاً رقابتی در این بازار وجود ندارد. برای بهبود و تعمیق وضعیت بازار، مهمترین ضرورت حذف تدریجی این انحصار است و این امر تنها با واردات خودرو حتی در مقیاس خاص و کوچک امکان پذیر نیست.

این در حالی است که معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که «واردات خودرو تا شهریورماه انجام می شود» و هنوز آیین نامه نهایی واردات از سوی دولت ابلاغ نشده و مشخص نیست. و قانون قطعی

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه، اعضای انجمن واردکنندگان خودرو به صراحت اعلام کردند که در صورت نهایی شدن و ابلاغ تاییدیه واردات امروز و ثبت سفارش برای واردات خودرو، واردات شهریور ماه امکان پذیر است. خوش بینانه حداقل چهار ماه از زمان صدور تاییدیه و مشخص شدن دستورالعمل، زمان لازم برای واردات خودرو و طبق مقررات هیچکس نمی تواند این زمان را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید