والیبال؛ تاریخچه، قوانین و مزایای این ورزش محبوب


والیبال پس از فوتبال و بسکتبال، سومین ورزش تیمی پرطرفدار است. این بازی در ایران نیز طرفداران زیادی دارد و هر بازی که تیم والیبال ایران در آن شرکت می کند، مردم را به تلویزیون جذب می کند. در این مقاله با این ورزش جذاب بیشتر آشنا می‌شویم و چندین موضوع فنی مانند تکنیک‌های والیبال و مهارت‌های والیبال را توضیح می‌دهیم و پس از آن به فواید باورنکردنی آن برای سلامت جسمی و روحی می‌پردازیم. با ما بمان.

والیبال چگونه بازی می شود؟

برای انجام این ورزش به تور و والیبال نیاز دارید. هر تیم در یک طرف تور می ایستد و سعی می کند توپ را از روی تور وارد تور حریف کند. تیم مقابل باید حداکثر با 3 حرکت توپ را به زمین حریف برگرداند. این حمله و دفاع تا زمانی تکرار می شود که یکی از تیم ها نتواند توپ را برگرداند یا یکی از خطاهای والیبال رخ دهد.

در مسابقات رسمی هر تیم والیبال 6 نفر است اما در بازی های تفریحی این تعداد کم و زیاد می شود. این ورزش در سراسر جهان چه در داخل خانه و چه در ساحل برگزار می شود و هر دو بازی های المپیک هستند و لیگ های حرفه ای دارند. تیم والیبال ایران در سال 2020 به المپیک توکیو راه یافت اما از دور رقابت ها کنار رفت.

قوانین والیبال

  • از هر تیم فقط 6 بازیکن باید در زمین حضور داشته باشند که 3 نفر در ردیف جلو و 3 نفر در ردیف عقب هستند.
  • بازیکن مجاز نیست دو بار از پشت به توپ ضربه بزند. (این یکی از اشتباهات والیبال است.)
  • اگر توپ به خطوطی که مساحت زمین را مشخص می کند برخورد کند، در داخل حساب می شود و تیم مقابل گل می زند.
  • در صورتی که توپ به آنتن یا داخل تور برخورد کند یا از زمین خارج شود به تیم مقابل امتیاز تعلق می گیرد.
  • بازیکنان حق دارند با هر قسمتی از بدن خود مانند پاها، سینه یا سر توپ را بزنند یا دریافت کنند.
  • حمل، نگه داشتن یا گرفتن توپ یک اشتباه والیبال است.
  • هنگامی که سرویس ارائه می شود، بازیکنان می توانند موقعیت خود را در زمین تغییر دهند.

تاریخچه والیبال

تاریخچه والیبال

ویلیام مورگان والیبال را در سال 1895 اختراع کرد. او که یک مربی ورزشی در انجمن مردان جوان مسیحی (YMCA) بود، می خواست ورزشی ایجاد کند که خشونت کمتری نسبت به بسکتبال داشته باشد و افراد میانسال و غیرحرفه ای بتوانند از آن لذت ببرند. خوشبختانه مردم این ورزش جدید را دوست داشتند و طرفداران زیادی پیدا کردند. والیبال بخشی از المپیک 1964 شد، زمانی که مدال طلای مردان به اتحاد جماهیر شوروی و طلای زنان به ژاپن رسید.

فواید والیبال

1. کالری بسوزانید

طبق تحقیقات انجام شده با 20 دقیقه والیبال می توانیم 126 کالری بسوزانیم. هر چه بازیکن بیشتر در زمین والیبال برای ضربه زدن به توپ حرکت کند، کالری بیشتری در دقیقه سوزانده می شود.

2. افزایش سوخت برای بدن

برای افزایش متابولیسم بدن باید دائماً انرژی مصرف کند و ورزش یک راه عالی برای این کار است. وقتی بازیکنی برای گرفتن توپ شیرجه می زند یا برای برخورد به آبشار می پرد، ماهیچه ها درگیر می شوند و بدن انرژی بیشتری مصرف می کند. در چنین شرایطی توزیع انرژی بین اندام های بدن بهترین است.

3. تقویت اندام های حیاتی بدن

دانشمندان دریافته اند که فعالیت بدنی سلامت اندام های حیاتی مانند کلیه ها و ریه ها را تضمین می کند. زمانی که تمرین می کنیم، بدن باید خون بیشتری را به ماهیچه ها بفرستد تا اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. این کار قلب و ریه ها را فعال تر می کند. قلب سالم از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند و برای سلامت کلی بدن مفید است.

4. استرس و اضطراب را کاهش دهید

در دنیای امروزی گونه های زیادی وجود دارد که نمی توان گفت. اگر کاری برای کاهش استرس انجام ندهیم، اثرات منفی زیادی بر سلامتی ما خواهد داشت. ورزش، به ویژه ورزش هایی که نیاز به تمرکز دارند، راهی عالی برای غلبه بر استرس است.

والیبال نیاز به تمرکز مداوم دارد که باعث می شود بازیکن مشکلات خود را فراموش کند و تمام حواس خود را معطوف بازی کند. بنابراین بازیکن در طول بازی ذهن آرامی دارد و تنش اضطراب کاهش می یابد.

5. از تجمع چربی اضافی در بدن و چاقی جلوگیری می کند

هنگام ورزش دائما از انرژی استفاده می کنیم که از تجمع چربی در بدن و چاقی جلوگیری می کند. تجمع چربی در بدن خطر حمله قلبی و سایر بیماری های قلبی را افزایش می دهد. والیبال یک ورزش فعال است که نیاز به انرژی زیادی دارد و با جلوگیری از تجمع چربی در بدن، مانع از افزایش وزن بازیکن می شود.

6. بهبود هماهنگی عضلات و اعصاب

برای تحریک هر ماهیچه در مغز، پیامی از طریق آن عصب به آن عضله ارسال می شود. انجام تکنیک های والیبال نیازمند حرکات بسیار سریع و ناگهانی است که هماهنگی عضلات با اعصاب را بهبود می بخشد.

7. پیشگیری از پوکی استخوان

سبک زندگی کم تحرک باعث پوکی استخوان می شود که باعث ضعیف شدن استخوان ها و در نتیجه ضعیف شدن عضلات و کل بدن می شود. ورزش و تقویت عضلات با کار مداوم بر روی آنها باعث تقویت استخوان ها می شود. جالب اینجاست که استخوان های تقویت شده از ماهیچه ها نیز حمایت می کنند و یک چرخه مثبت برای تقویت کل بدن ایجاد می کنند.

برخی از مهارت های والیبال مانند سرویس زدن و شیرجه زدن برای گرفتن توپ، به تدریج استخوان ها را تقویت می کند و تراکم آنها را افزایش می دهد. طبق تحقیقات انجام شده، تراکم استخوان بازیکنان این ناحیه بیشتر از تراکم استخوان بازیکنانی است که کمتر تمرین می کنند.

8. افزایش تمرکز

یک والیبالیست باید به خیلی چیزها توجه کند، مثلا:

  • موقعیت و حرکات هم تیمی هایش؛
  • حرکات توپ؛
  • حرکات بازیکنان تیم حریف.

مغز بازیکن باید تمام این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند تا بتواند تکنیک های والیبال را به خوبی اجرا کند، بنابراین این ورزش تمرکز بازیکن را افزایش می دهد.

9. افزایش سرعت و چابکی

وقتی برای اولین بار مهارت های والیبال را یاد می گیرید، متوجه می شوید که کمی کند هستید زیرا اجرای تکنیک های والیبال به سرعت و انعطاف زیادی نیاز دارد. با تمرین، زمان واکنش و انعطاف پذیری شما در طول زمان افزایش می یابد.

10. آمادگی جسمانی را افزایش دهید

عدم تحرک تدریجی باعث کاهش آمادگی جسمانی، محدودیت های فیزیکی، گرفتگی عضلات و درد می شود. ورزش با افزایش آمادگی جسمانی و تقویت سیستم ایمنی و افزایش قدرت از بروز این عوارض جلوگیری می کند.

11. تقویت نظم فردی

ایجاد عادت منظم بودن یکی از مزیت های والیبال است، زیرا فرد باید به طور منظم در تمرینات شرکت کند و با سایر بازیکنان کنار بیاید.

12. کنترل عاطفی خود را تقویت کنید

مانند بسیاری از ورزش‌ها، در والیبال نیز مهم است که احساسات خود را کنترل کنید. اگر بازیکنان کنترلی بر احساسات خود نداشته باشند، به راحتی اعصاب خود را از دست می دهند و بازی را می بازند. طبق تحقیقات انجام شده والیبالیست ها در کنترل خشم و غلبه بر اضطراب عملکرد بسیار خوبی دارند.

13. عملکرد تنفسی را بهبود می بخشد

وقتی والیبال بازی می کنید، بدن به اکسیژن زیادی نیاز دارد و با افزایش ضربان قلب و تنفس، اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها می رسد. این فعالیت سیستم تنفسی را تقویت می کند و باعث تنفس سالم می شود.

14. هماهنگی دست و چشم را افزایش دهید

زمانی که چشم بازیکن روی والیبال متمرکز می شود، بدن به طور غریزی حرکت می کند و لازم است تکنیک های والیبال مانند دریافت توپ و ضربه زدن به آن، هماهنگی عضلات دست با اطلاعات دریافتی از طریق چشم انجام شود. چشمان ما اغلب در تخمین مسافت و سرعت اشتباه می کنند، اما تمرین والیبال به مرور زمان هماهنگی چشم و دست را افزایش می دهد.

15. بهبود خلق و خو

تاثیر والیبال بر خلق و خو

هنگامی که پزشک تشخیص می دهد که فردی مضطرب یا افسرده است، اغلب تمریناتی را برای تسکین اضطراب و غلبه بر افسردگی توصیه می کند. ورزش ماهیچه ها را شل می کند و با از بین بردن استرس، خلق و خو را بهبود می بخشد.

116. بهبود حافظه

بر اساس تحقیقات، کسانی که ورزش می کنند با افزایش سن کمتر دچار از دست دادن حافظه می شوند. ورزش مغز را تقویت می کند، به خصوص والیبال که با مغز کار می کند و سلول های مغز را برای هماهنگی چشم و بدن درگیر می کند. هر تمرینی که روی سلول های مغز کار می کند حافظه را افزایش می دهد.

چند نکته برای شروع والیبال

  • رژیم غذایی و تغذیه مناسب: بدن ورزشکاران به انرژی زیادی نیاز دارد و مصرف کربوهیدرات و مایعات زیاد توصیه می شود.
  • استراحت کافی: خواب کافی برای بهبود وضعیت بدن و بهبود آن ضروری است.
  • قبل از تمرین بدن خود را گرم کنید: گرم کردن قبل از تمرین بسیار مهم است، به خصوص ورزش های سنگین مانند والیبال.
  • برای داشتن پشتکار: حرفه ای شدن در والیبال نیاز به تمرکز و پشتکار دارد.
  • آب کافی بنوشید: ورزشکار در حین تمرین آب زیادی از دست می دهد که باید با نوشیدن مایعات آن را جبران کند.
  • به تیم ها و باشگاه های محلی بپیوندید: برای تقویت مهارت های والیبال خود، باید به طور مداوم تمرین کنید، بنابراین بهتر است عضو یک باشگاه در منطقه خود شوید یا به یک تیم مدرسه بپیوندید.

تو گفتی

والیبال ورزش محبوبی است که فواید زیادی دارد، از افزایش آمادگی جسمانی گرفته تا تقویت حافظه و بهبود خلق و خو. بازی جذاب تیم والیبال ایران این ورزش را در کشورمان بسیار محبوب کرد.

چقدر تکنیک های والیبال را می دانید؟ آیا عضو تیم هستید و به طور منظم تمرین می کنید؟ اگر نکته ای برای تقویت مهارت های والیبال خود دارید، لطفا در قسمت نظرات بنویسید.

توجه! این مقاله فقط جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


اصول و روش های کاملا کاربردی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید


دیدگاهتان را بنویسید