پرخاشگری منفعل؛ پیامدها، روش مدیریت و کار با دیگران


آیا تا به حال عصبانی شده اید، به جای ابراز آن، آن را غیر مستقیم نشان دهید؟ مثلاً آیا شما عمداً کاری را به تأخیر می اندازید تا از کسی که شما را عصبانی کرده انتقام بگیرید؟! به چنین واکنش هایی در هنگام عصبانیت، پرخاشگری منفعل می گویند. اگرچه این شکل از پرخاشگری خفیف تر است، اما می تواند به اندازه ابراز مستقیم خشم مضر باشد. در این مقاله در مورد معرفی این نوع پرخاشگری، علائم و علل آن و نحوه مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

پرخاشگری منفعل چیست؟

وقتی به جای صحبت کردن در مورد خشم خود از راه های غیرمستقیم برای ابراز خشم خود استفاده می کنیم، پرخاشگر منفعل هستیم. در این شرایط ما همچنان عصبانی هستیم، اما به جای توصیف و بیان آن به طرف مقابل، آن را به گونه ای دیگر تخلیه می کنیم. حتی ممکن است در ابتدا آثار خشم را در چهره و رفتار خود پنهان کنیم و رفتار مخالف را به طرف مقابل نشان دهیم.

روانشناسان برای اولین بار در طول جنگ جهانی دوم از اصطلاح پرخاشگری منفعل برای توصیف سربازانی استفاده کردند که به طور ضمنی از دستورات مافوق خود سرپیچی می کردند. این عبارت در روانشناسی ماندگار شد و هنوز هم برای توصیف شرایطی که ذکر کردیم استفاده می شود. اگرچه این نوع پرخاشگری یک بیماری روانی نیست، اما می تواند به روابط شخصی و اجتماعی شما آسیب برساند.

علائم رفتار پرخاشگرانه منفعلانه چیست؟

پرخاشگری منفعل می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از جمله آنها به موارد زیر اشاره می کنیم:

  1. اجتناب از جلسات و دوری از شما؛
  2. یک تعارف آشکار، بیشتر به قصد تمسخر، مثلاً: «دیدم که این بار ظرف ها را می شستی، تعجب کردم!»؛
  3. سکوت کنید و از صحبت کردن با شما خودداری کنید.
  4. رد ضمنی درخواست شما به معنای عذرخواهی به جای نه گفتن است.
  5. پرهیز از بیان آنچه در ذهن و قلب او می گذرد;
  6. به تعویق انداختن وظایفی که به او محول کرده اید؛
  7. استفاده از کنایه و کنایه در برابر درخواست های شما.

یک فرد منفعل – پرخاشگر ممکن است ادعا کند که خوب است و در مواجهه با درخواست های مستقیم شما یا سوالاتی در مورد منشأ این رفتارها، هیچ قصدی ندارد. او ادعا می کند که به هیچ وجه عصبانی و افسرده نیست و در نتیجه راه هر گونه گفتگو با شما را مسدود می کند.

نمونه هایی از پرخاشگری منفعل در روابط شخصی و کاری

در سطح شخصی، افراد منفعل – پرخاشگر دائماً بهانه‌هایی برای اجتناب از ملاقات با فردی که با او عصبانی هستند، می‌آورند. این راهی برای نشان دادن خشم نسبت به او است.

مثلاً در یک رابطه شخصی مانند ازدواج، زن از شوهرش می‌خواهد ظرف‌ها را بشوید، اما شوهر یا این کار را نمی‌کند یا تا 90 دقیقه به تأخیر می‌اندازد. علاوه بر این رفتارهای غیرکلامی، ممکن است فرد به درخواست ها با کنایه پاسخ دهد. مثلاً با لحنی کنایه آمیز بگویید: «باشه، حتماً این کار را برای شما انجام می دهم یا به خاطر شما!»

در روابط کاری نیز می توان پرخاشگری منفعلانه را در رفتارهایی مانند به تاخیر انداختن کارها یا تکمیل نکردن کامل آنها مشاهده کرد. مثال دیگر زمانی است که یک فرد عمداً برخی از داده های مربوط به کار اعضای تیم را مخفی می کند تا روند انجام کارها را مختل کند.

آثار و پیامدهای پرخاشگری منفعل

نشانه های پرخاشگری منفعل

همانطور که گفتیم پرخاشگری منفعل یک بیماری نیست، بلکه یک رفتار نابهنجار است که می تواند کیفیت روابط اجتماعی و بین فردی را کاهش دهد و مشکلات ثانویه ایجاد کند.

وقتی فردی این گونه رفتار می کند، طرف مقابل نمی تواند معنای این کنش ها یا واکنش ها را به درستی درک کند. در نتیجه ابهام و سردرگمی اولین پیامد چنین رفتاری است.

با گذشت زمان، این رفتارها می تواند رابطه شخصی فرد را از بین ببرد و به خشم متقابل منجر شود. ممکن است طرف مقابل از تأخیرهای مکرر خسته و عصبانی شود. این خشم رفتار پرخاشگرانه منفعلانه را تقویت می کند و یک چرخه معیوب ایجاد می کند. در نهایت بدون حل مشکل، فرد منفعل – پرخاشگر به رفتار اشتباه خود ادامه می دهد و روابط خود را بیش از پیش تخریب می کند.

در زمینه کاری ممکن است این گونه افراد مشمول جریمه و جریمه های حرفه ای شوند که خسارات مادی و معنوی را به دنبال دارد. دانش آموزی که این گونه رفتار می کند، نمرات بدتری می گیرد، غیبت می کند و از کلاس غافل می شود و دچار افت تحصیلی می شود.

ریشه پرخاشگری منفعل; چرا برخی از افراد برای نشان دادن خشم خود از این روش استفاده می کنند؟

با وجود عواقب، این رفتارها اغلب رایج است. چرا بسیاری از مردم چنین روشی را برای مقابله یا تخلیه خشم خود در پیش می گیرند؟! در زیر به بررسی علل این مشکل می پردازیم:

1. ریشه های تربیتی در خانواده

برخی از محققین معتقدند که ریشه پرخاشگری منفعل را باید در تربیت خانوادگی جستجو کرد. اگر کودکان در محیط خانواده اجازه ابراز عواطف خود را نداشته باشند یا در هنگام ابراز احساسات با واکنش شدید مواجه شوند، به تدریج خودداری می کنند و در آینده در مواجهه با خشم، آن را مستقیم و سالم ابراز نمی کنند. مسیر.

2. وضعیت سلامت روان

تحقیقات نشان می دهد که بین افسردگی و پرخاشگری منفعل ارتباط وجود دارد. سبک افسردگی افراد و نحوه واکنش آنها به محرک های مختلف در این امر نقش دارد. افراد افسرده بیشتر خشم خود را منفعلانه ابراز می کنند.

3. شرایط محیطی

محیط زیست نیز در این امر تاثیر بسزایی دارد. اگر نشان دادن خشم تابو است و با هزینه های بالا همراه است، ترجیح می دهید آن را به روش های غیر مستقیم نشان دهید.

4. ناخوشایند خشم

شفاف بودن در مورد ابراز احساسات و عواطف برای بسیاری از افراد کار آسانی نیست. وقتی فردی احساس می کند که ایستادگی در برابر مشکل یا عصبانیت او ترسناک است، ترجیح می دهد به مکانیسم های غیرمستقیم و پنهان روی آورد.

چگونه با پرخاشگری منفعل مقابله کنیم؟

1. خودتان را سرزنش نکنید

بسیاری از مردم در مواجهه با پرخاشگری منفعلانه خود را سرزنش می کنند و فکر می کنند حتماً کاری انجام داده اند که مستحق چنین واکنشی باشند، اما این درست نیست. فرد با سرزنش خود باعث تداوم این رفتار می شود و به نوبه خود به عزت نفس او لطمه می زند. پس اولین قدم در برخورد با این رفتارها این است که حرمت خود را حفظ کنید و این حقیقت را بدانید که کاری انجام ندادید که شایسته چنین رفتاری باشید.

2. لغو انتخاب کنید

گام دوم برای مقابله، تعیین حد و مرز است. هر دو طرف درگیر در داستان اغلب نمی توانند به وضوح آنچه را که اتفاق می افتد توصیف کنند. در نتیجه، مرزبندی می تواند وضعیت را روشن کند و از رفتار غیرعادی هر دو طرف جلوگیری کند.

نیازها و خواسته های خود را در یک رابطه به وضوح بیان کنید. این بیان مستقیم باعث شفافیت می شود و طرف مقابل را مسئول اعمال خود می کند.

3. شناسایی و گزارش رفتار

پرخاشگری منفعل با رفتار غیرمستقیم و دو طرفه آمیخته است. بنابراین برای مقابله با او باید این رفتارها را شناسایی کنید و در صورت مشاهده مداوم، به فرد پرخاشگر هشدار دهید. با قاطعیت و آرامش نادرست بودن چنین رفتاری را برای فرد پرخاشگر توضیح دهید. هنگام مواجهه، ممکن است فرد بخواهد از آن اجتناب کند. نشان دهید که جدی هستید و این رفتارها را نمی پذیرید. به این ترتیب فرد می فهمد که نمی تواند از این روش برای نشان دادن خشم خود استفاده کند.

4. واکنش های خود را کنترل کنید

تمام مراحل ذکر شده را با آرامش انجام دهید. حفظ آرامش بسیار مهم است. اگر اعصاب خود را از دست بدهید، فرد پرخاشگر کنترل بحث را به دست خواهد گرفت. شاید فرد پرخاشگر شروع به کوبیدن درها و شکستن اشیا کند. در این صورت آرامش خود را حفظ کنید.

5. مراقب عزت نفس خود باشید

یک فرد منفعل – پرخاشگر ممکن است با توهین به شما سعی کند شما را عصبانی کند. مراقب باشید و در دام این بازی نیفتید. همیشه از آنچه که فکر می کنید درست است دفاع کنید، مهم نیست که طرف مقابل چقدر از نظر عاطفی سوء استفاده می کند.

6. همدردی

اگرچه همدردی با فردی که سعی دارد شما را عصبانی کند دشوار است، اما می تواند تأثیر مهمی در بهبود مشکل داشته باشد. به یاد داشته باشید که بسیاری از رفتارهای پرخاشگرانه منفعلانه عمدی اتفاق نمی افتد. فرد پرخاشگر عمیقاً احساس می کند که درک نشده است. بنابراین با همدلی می توان او را خلع سلاح کرد. به عنوان مثال، گفتن جمله ای مانند “به نظر می رسد واقعاً از چیزی ناراحت هستید” می تواند راه خوبی برای جلب اعتماد او و شروع گفتگو باشد.

7. درک کنید که گاهی اوقات نمی توانید طرف مقابل را تغییر دهید

اگرچه راهبردهای مقابله با پرخاشگری منفعل راه مناسبی برای حل مشکل است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این رفتارها متوقف شوند و ادامه نخواهند یافت. پس وقت خود را برای تغییر دیگران تلف نکنید. در عوض، روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانید کنترل کنید.

چگونه پرخاشگری منفعل را تشخیص دهیم؟

تشخیص رفتار پرخاشگرانه منفعلانه در خود

گاهی تشخیص پرخاشگری منفعل در دیگران آسانتر از تشخیص این رفتار در خودمان است. اگر شک دارید که چنین رفتاری دارید، در خلوت به رفتار خود فکر کنید.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا اغلب وقتی با کسی که با او عصبانی هستید مواجه می شوید چهره ای عبوس به خود می گیرید؟
  • آیا از ملاقات با افرادی که شما را ناراحت می کنند اجتناب می کنید؟
  • آیا از صحبت با افرادی که از آنها عصبانی هستید اجتناب می کنید؟
  • آیا از انجام ندادن کارها به عنوان راهی برای تنبیه دیگران استفاده می کنید؟
  • آیا به جای گفتگوی معنادار از طعنه برای نیش زدن دیگران استفاده می کنید؟

چگونه پرخاشگری منفعل خود را حل کنیم؟

اگر پاسخ شما به اکثر سوالات بخش قبل مثبت است، به این معنی است که شما در رفتار خود پرخاشگر منفعل هستید. برای مقابله با این رفتارها از روش های زیر استفاده کنید:

1. خودآگاهی خود را تقویت کنید

این شکل از پرخاشگری زمانی رخ می دهد که احساسات به درستی درک نشده باشند. پس در قدم اول با خودآگاهی به احساسی که دارید توجه کنید و آن را شناسایی کنید.

2. در اصلاح الگوهای رفتاری صبور باشید

شناسایی صحیح احساسات و رفتار اولین قدم در اصلاح الگوهای رفتاری است، اما این اصلاح زمان می برد. پس انتظار نداشته باشید این رفتارها را یک شبه کنار بگذارید.

3. روش های صحیح بیان احساسات خود را بیاموزید

با حوصله راه های صحیح ابراز احساسات را در موقعیت های مختلف بیاموزید و تمرین کنید. استفاده از منابع مکتوب و مشاوره از جمله راه های یادگیری این روش هاست.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - مجموعه صوتی زبان بدن

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید




دیدگاهتان را بنویسید