چند توصیه برای بیماران کرونایی که تب دارند



به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بنابراین در مراقبت های تغذیه ای بیماری های عفونی تامین انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی در اولویت قرار دارد.

به گزارش سرویس بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، باید توجه داشت که با افزایش دمای بدن یک درجه سانتیگراد، متابولیسم بدن 13 درصد افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود آب، مایعات و غذا به مقدار کم و بیشتر مصرف شود.

در مرحله حاد بیماری و در هنگام تب، سدیم و پتاسیم می تواند به مقدار زیاد به صورت عرق از بدن خارج شود. بنابراین مصرف سوپ حاوی نمک برای جبران سدیم ضروری است. رژیمی که شامل میوه هایی مانند موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال، سبزیجاتی مانند اسفناج، جعفری، لوبیا، سبوس گندم، هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی و سیب زمینی، شیر، ماست و دوغ برای به دست آوردن پتاسیم توصیه می شود. .

بیشتر بخوانید:

همچنین در فرد بیمار نیاز به پروتئین افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود روزانه پروتئین به ویژه از منابع حیوانی مانند انواع گوشت از جمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی، مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه از جمله پنیر، شیر، ماست، پنیر و دوغ و تخم مرغ

در عین حال نوشیدن آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات مانند شیر و دوغ به عنوان بهترین نوشیدنی برای تامین بخشی از انرژی، پروتئین و برخی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز توصیه می شود. نوشیدن مقدار کافی و فراوان مایعات به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن کمک می کند.

ویتامین A: کمبود این ویتامین منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. ویتامین A به جذب، جذب و ذخیره آهن در بدن کمک می کند و کمبود آن منجر به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین A می شود که باید از طریق منابع غذایی حاوی آن تامین شود. منابع غذایی آن به دو صورت منابع غذایی حیوانی و منابع غذایی گیاهی است و منابع غذایی حیوانی ظرفیت جذب بهتری نسبت به منابع گیاهی دارند. منابع حیوانی فرم فعال ویتامین A عمدتاً در جگر، کله پاچه، زرده تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی پرچرب و کره یافت می شود. منابع گیاهی به شکل کاروتنوئیدها، به ویژه بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از انواع بیماری های غیرواگیر کمک می کند و عمدتا در میوه های رنگارنگ و سبزیجات زرد و سبز مانند اسفناج، کاهو، هویج، کدو تنبل، زردآلو، طالبی، موز و … یافت می شود. انگور، خربزه، خرمالو و مرکبات.

ویتامین E: علاوه بر داشتن اثر آنتی اکسیدانی، به عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. این ویتامین در روغن برخی از گیاهان یافت می شود. روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن کانولا، روغن گلرنگ، روغن بادام، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان منابع اصلی این ویتامین هستند. انواع آجیل (فندق، بادام، گردو)، اسفناج، کلم، سویا و سیب زمینی نیز دارای مقادیری از این ویتامین هستند.

ویتامین دی: مصرف صحیح ماهی های چرب، محصولات لبنی و منابع غذایی با زرده تخم مرغ و قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می کند.

ویتامین سی: مصرف این ویتامین علاوه بر آنتی اکسیدان بودن باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود. نگهداری طولانی مدت در یخچال، پخت و پز، گرمای هوا، نور و دود کردن باعث از بین رفتن این ویتامین می شود. منابع این ویتامین عبارتند از فلفل، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و سبزی، توت فرنگی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، کلم، سیب زمینی، هندوانه، مرکبات، کیوی و سایر میوه ها و سبزیجات. اما شواهدی مبنی بر استفاده بیشتر از آن در درمان بیماری کرونا وجود ندارد.

ویتامین های گروه B: با تب نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد و برای متابولیسم و ​​سوخت و ساز بدن نیاز به ویتامین های گروه B افزایش می یابد که باید از منابع غذایی از جمله مصرف کافی سبزیجات به ویژه برگ ها و میوه های سبز، شیر و فرآورده های لبنی تامین شود. گوشت، جگر و زرده، تخم مرغ، غلات کامل، حبوبات و آجیل باید تهیه شود.

ویتامین B12: کمبود این ویتامین باعث رشد سریع عفونت های ویروسی می شود. دریافت این ویتامین از طریق منابع غذایی مانند پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و مرغ، تخم مرغ و لبنیات توصیه می شود.

هستند: کمبود آهن به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و آن را ضعیف می کند. آهن در منابع گیاهی و حیوانی یافت می شود. منابع حیوانی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی آهن «هم» و منابع گیاهی مانند سبزیجات، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک و غلات کامل حاوی آهن «غیر هم» هستند. اگرچه تخم مرغ ها نیز منابع حیوانی آهن هستند، آهن موجود در آنها “غیر هم” است. اگر منابع غذایی آهن همراه با غذاهای حاوی ویتامین C مصرف شود، جذب آهن افزایش می یابد.

روی (روی): یکی از نشانه های کمبود روی اختلالات ایمنی است و غذاهای غنی از روی شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ است.

اگرچه سیر، زنجبیل و سایر غذاهای توصیه شده ممکن است به دلیل ترکیبات خاص خود در مبارزه با عفونت های باکتریایی و ویروسی مفید باشند، اما هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از آنها در درمان بیماری کرونا وجود ندارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید