چگونه انسان بهتری باشیم؛ 10 توصیه موثر


انسان بودن و تلاش برای تبدیل شدن به انسان بهتر هدفی است که نتیجه بسیار خوبی دارد. وقتی تلاش می کنیم افراد بهتری باشیم، علاوه بر تاثیر مثبت بر دیگران، سلامت روانی خود را نیز بهبود می بخشیم. در این مقاله در مورد چیزهایی صحبت می کنیم که به ما می گویند چگونه انسان بهتری باشیم. با ما بمان.

خوب بودن یعنی چی؟

از کجا بفهمی آدم خوبی هستی؟ برخی از ویژگی هایی که برای یک انسان خوب ذکر می شود عبارتند از:

چند نشانه که نشان می دهد شما فرد خوبی هستید:

  • مردم دوست دارند با شما معاشرت کنند.
  • شما احساس شفقت و همدلی دارید.
  • شما به دیگران گوش می دهید؛
  • شما مسئولیت اشتباهات خود را می پذیرید.
  • آیا شما صادق هستید
  • شما با دیگران مهربان هستید؛
  • شما با خودتان خوب هستید؛
  • شما از دیگران حمایت می کنید.

چگونه می توانم فرد بهتری باشم؟

تبدیل شدن به یک فرد بهتر آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. نشان دادن شفقت، همدلی و مهربانی در تعاملات روزانه با دیگران راز دستیابی به این هدف است. برخی از کارهایی که برای رسیدن به این هدف باید انجام دهید را خواهید خواند.

1. مهربان باشید

انسان خوب بودن یعنی مهربانی با دیگران. بر اساس تحقیقات انجام شده، مهربانی می تواند تاثیر مثبتی بر مغز شما داشته باشد. رفتار دلبستگی باعث آزاد شدن اکسی توسین، اندورفین و ایجاد ارتباطات عصبی جدید می شود. همانطور که می دانید این 2 هورمون هورمون های آرامش بخش و مفید هستند. همه ما مشتاق حس خوب مهربانی هستیم و مهربانی ما به راحتی به دیگران سرایت می کند و باعث مهربانی آنها نیز می شود.

2. زیاد انتقاد نکنید

وقتی افکار منفی شما را احاطه کرده اند، خوب بودن و رفتار خوب سخت تر می شود. وقتی می خواهید از کسی انتقاد کنید، سعی کنید ذهنیت مثبتی داشته باشید و کمی خوش بین باشید. چگونه سوال می کنید بیایید با یک مثال به سوال شما پاسخ دهیم. مثلاً اگر همکارتان اشتباه کرده است، قبل از انتقاد از او و اشتباهش کمی فکر کنید. به جای اینکه ناراحت شوید و او را سرزنش کنید، سعی کنید از اشتباه او به عنوان فرصتی برای کمک به او استفاده کنید.

3. صادق باشید

به خود و ارزش های خود وفادار بمانید. شما می توانید خود را به خوبی بیان کنید و در عین حال صادق باشید. خوب بودن به این معنا نیست که هرگز به دیگران نه نگویید یا کارهایی را که نمی خواهید انجام دهید. تعیین مرزهای واضح به این معنی است که از سلامت روانی و عاطفی خود مراقبت می کنید. وقتی احساس امنیت و احترام می کنید، مهربانی با دیگران می تواند به طور طبیعی به وجود بیاید.

4. با خود مهربان باشید

نحوه رفتار ما با خود نقش مهمی در رفتار ما با دیگران دارد. آیا متوجه شده اید که چگونه با خود صحبت می کنید و وقتی مشکلی پیش می آید چگونه واکنش نشان می دهید؟ آیا خودتان را سرزنش یا تنبیه می کنید؟ با تمرین مهربانی با خود، می توانید با دیگران بهتر رفتار کنید و فرد بهتری باشید.

5. روشن فکر باشید

زندگی پر از تغییرات است. وقتی با ایده‌ها، موقعیت‌ها یا افرادی مواجه می‌شویم که برایمان ناآشنا هستند، ممکن است احساسات منفی ایجاد شود که خوب بودن را دشوار می‌کند. یادگیری و جذب اطلاعات بدون در نظر گرفتن هر گونه قضاوتی نیازمند ذهنی باز است. باز نگه داشتن ذهن می تواند به شما در تجربه موقعیت های متفاوت و ناآشنا کمک کند و در عین حال خونسردی خود را حفظ کنید. وقتی با خودتان و محیطتان راحت هستید، خوب بودن بسیار آسان تر است، حتی در میان تغییرات زیادی که زندگی برای شما در نظر گرفته است.

6. مودب باشید

درست است که ادب تنها یکی از جنبه های انسان بودن است، اما داشتن لحن مثبت در تعاملات اجتماعی یک ویژگی مهم است. به یاد داشته باشید که رفتار دیگران نباید باعث شود که شما رفتار بی ادبانه ای داشته باشید. اگر دیگران بی ادب یا بی ادب هستند، پاسخ مودبانه شما می تواند راهی برای تغییر نحوه ارتباط شما باشد. استفاده از کلمات ساده ای مانند “لطفا” و “متشکرم” در گفتگوهای روزمره می تواند بسیار موثر باشد.

7. به دنبال راه هایی برای مفید بودن باشید

سعی کنید با انجام کارهای به ظاهر کوچک در تعاملات روزمره خود با دیگران، از لبخند زدن به دیگران در فروشگاه مواد غذایی گرفته تا کمک به یک همکار در پروژه، مفید باشید. مفید بودن می تواند راهی عالی برای تمرین مهربانی در طول روز باشد.

8. بخشش را تمرین کنید

رها كردن آزارهاي گذشته و بخشش ديگران، ادامه كار را براي شما آسان تر مي كند. وقتی با دیگران احساس خوبی داشته باشید، ساده تر است که انسان باشید و بهتر رفتار کنید. بخشیدن خود نیز مهم است، بنابراین سعی کنید تجربیات منفی گذشته را کنار بگذارید. این تجربیات به شما اجازه نمی دهد ذهن باز و مثبت اندیشی داشته باشید.

9. شکرگزاری را تمرین کنید

چند دقیقه از روز خود را صرف فکر کردن به چیزی کنید که برای آن سپاسگزار هستید. حتی می توانید این موارد را هر روز در یک دفترچه یادداشت کنید. بر اساس تحقیقات، قدردانی فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آنها می توان به کاهش استرس و افزایش شادی اشاره کرد. تمرکز بر افکار مثبت باعث می شود نگرش مثبت تری داشته باشید و رویارویی با مشکلات روزمره را برای شما آسان تر می کند.

10. به دیگران احترام بگذارید

همدلی و احترام نیز از اجزای مهم انسان بودن است. سعی کنید در طول روز مسائل مختلف را از دیدگاه دیگران ببینید و به این فکر کنید که برای احترام به نیازهای آنها چه کاری می توانید انجام دهید. به وقت دیگران احترام بگذارید. به عنوان مثال، اگر با دوستی ملاقات می کنید، سعی کنید به موقع حاضر شوید، در طول مکالمه از تلفن همراه خود استفاده نکنید و گوش دادن فعال را تمرین کنید.

فواید انسان خوب بودن

فواید انسان خوب بودن

1. افزایش جذابیت در رابطه

مهربان بودن می تواند شما را به یک شریک عاشقانه جذاب تر تبدیل کند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2019 منتشر شد، شرکت کنندگان گفتند که مهربانی مهمترین ویژگی در شریک زندگی آنها است. یعنی آدم خوب بودن مهمتر از وضعیت مالی، جذابیت ظاهری و شوخ طبعی است.

2. خلق و خوی بهتر

خوب بودن خوبه طبق تحقیقات انجام کارهای محبت آمیز و مفید باعث بهبود خلق و خو می شود. محققان دریافتند که انجام فعالیت های عاشقانه برای 7 روز متوالی باعث افزایش احساس شادی و رفاه می شود. همچنین این تحقیق نشان داد که هر چه افراد بیشتر کارهای محبت آمیز انجام دهند، احساس شادی بیشتری دارند. جالب اینجاست که فرقی نمی کند این رفتارهای محبت آمیز با دوستان، غریبه ها یا حتی با خودتان انجام شود، همه آنها اثرات مثبت یکسانی دارند.

3. کاهش استرس

انسان بودن و تلاش برای تبدیل شدن به انسان بهتر نیز می تواند در کاهش استرس نقش داشته باشد. محققان دریافته اند افرادی که کارهای خوب انجام می دهند استرس و منفی گرایی کمتری را تجربه می کنند.

نکات قابل تامل

در عین حال که انسان خوب بودن مزایای زیادی دارد، اما می تواند معایبی نیز داشته باشد. این امر به ویژه زمانی صادق است که نیاز به خوب بودن مانع برقراری ارتباط واقعی شود. برخی از پیامدهای منفی سرکوب احساسات واقعی در تلاش برای خوب بودن عبارتند از:

  • طغیان های عاطفی: اگر مدام افکار و احساسات واقعی خود را فقط برای اینکه خود را به عنوان یک فرد خوب معرفی کنید سرکوب کنید، به احتمال زیاد این احساسات در نهایت فوران خواهند کرد. فشار این رویداد می تواند آنقدر طول بکشد که باعث ایجاد استرس واکنشی شود.
  • رنجش: پنهان کردن احساسات واقعی خود یا انکار آنچه واقعاً می خواهید می تواند منجر به احساس رنجش شود. این می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و بر روابط شما با دیگران تأثیر منفی بگذارد.
  • روابط سطحی: اگر آنچه را که واقعاً از رابطه می خواهید برای جلوگیری از درگیری و خوب بودن بیان نکنید، خود واقعی خود را به دیگران نشان نمی دهید. این اغلب منجر به روابطی می شود که عمق عاطفی و صمیمیت ندارند. ممکن است در این روابط مشاجره و درگیری کم باشد، اما عمق آنها نیز کم است.

تو گفتی

فکر می کنید چگونه به انسان بودن و تبدیل شدن به انسان بهتری دست پیدا می کنید؟ آیا سعی کرده‌اید فرد بهتری باشید؟ لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی رازهای موفقیت


موانع پیشرفت خودتان را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی خود تبدیل کنید.




دیدگاهتان را بنویسید