چگونه در روزهای گرم تابستان خنک شویم؟


روزهای گرم تابستان برای بسیاری از ما سخت و طاقت فرسا است. با ادامه گرمایش جهانی، تابستان‌ها گرم‌تر و خسته‌کننده‌تر می‌شوند. آیا می دانید چگونه می توانیم از خود در برابر این گرما محافظت کنیم و از گرمازدگی و عوارض ناشی از گرما محافظت کنیم؟ در زیر راه حل های ساده ای برای خنک ماندن در روزهای گرم تابستان ارائه می دهیم، راهکارهایی که در عین حال بسیار موثر هستند.

وقتی بدن خیلی گرم می شود چه اتفاقی می افتد؟

گرمای شدید احتمال مرگ و بیماری ناشی از گرمازدگی و کم آبی را افزایش می دهد. برخی افراد نسبت به سایرین در برابر گرما آسیب پذیرتر هستند، مانند:

  • بزرگسالان؛
  • افراد مجرد؛
  • زنان حامله؛
  • افراد دارای معلولیت یا مشکلات مزمن پزشکی؛
  • ورزشکاران؛
  • افرادی که در فضای باز کار می کنند؛
  • فرزندان.

موج گرما دوره ای است که هوا بسیار گرمتر یا مرطوب تر از حد معمول می شود. دانشمندان پیش بینی می کنند که با گرم شدن سیاره، امواج گرما شدیدتر و مکرر می شوند.

گرمازدگی

هر چه هوا گرمتر باشد، خطر گرمازدگی بیشتر است. گرمازدگی جدی ترین بیماری مرتبط با گرما است که تنظیم دمای بدن را مختل می کند و بدن دیگر نمی تواند دمای خود را تنظیم کند. در نتیجه دمای بدن به سرعت افزایش می یابد، مکانیسم تعریق از کار می افتد و بدن نمی تواند خنک شود. تشخیص علائم گرمازدگی همیشه آسان نیست، به خصوص در افراد مسن که معمولا کمتر قادر به تشخیص مشکلات در عملکرد بدن خود هستند. با این حال، چند علامت هشدار دهنده وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

به طور معمول گرمایی که از محیط دریافت می کنیم از طریق تعریق از بدن خارج می شود و در نتیجه دمای مرکزی بدن تنظیم می شود. وقتی بدن گرما را از محیط دریافت می کند، برای خنک شدن خود باید بیشتر تلاش کند، بنابراین بیشتر عرق می کند، اما در محیط مرطوب شرایط متفاوت است. در این محیط ها عرق روی پوست باقی می ماند و تبخیر نمی شود و از سرد شدن فرد جلوگیری می کند.

مراقب همسایگان و اعضای خانواده خود باشید. اگر سالمندان یا اطرافیان شما در طول موج گرما به کمک نیاز دارند، آنها را به مکانی خنک ببرید. سالمندان به ویژه در برابر گرمای شدید آسیب پذیر هستند، زیرا بسیاری از آنها مشکلات بهداشتی اساسی دارند و تنها زندگی می کنند. معمولاً ظاهر سالمندان نشان دهنده مشکل آنها نیست، بلکه ناگهان گرمازدگی به آن ها وارد می شود.

چگونه برای گرمای شدید آماده شویم

گرمای شدید می تواند کشنده باشد، اما می توانید با رعایت نکاتی خطرات و عوارض آن را کاهش دهید. به طور کلی، اگر دما از 90 درجه فارنهایت (32 درجه سانتیگراد) فراتر رفت، باید فعالیت های خارج از منزل را محدود کنید زیرا خطر گرمازدگی افزایش می یابد. البته همه نمی توانند در هنگام گرما در خانه بمانند. در این مورد، رعایت نکات زیر ممکن است به شما کمک کند.

با محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما، استراحت زیاد و هیدراته ماندن به بدن خود اجازه دهید تا با گرما سازگار شود.

1. تعویض منظم فیلتر کولر گازی

به طور کلی می توانید هر 2 یا 3 ماه یک بار فیلتر کولر گازی خود را تعویض کنید، اما اگر به طور مرتب از کولر گازی خود استفاده می کنید، زودتر تعویض فیلتر یا تعویض فیلتر بعد از هر طوفان گرد و غبار، خانه شما را خنک نگه می دارد.

2. کشیدن پرده در طول روز و استفاده از پرده های سایه دار

استفاده از پرده های سایه دار برای جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه
استفاده از پرده های سایه دار برای جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه

بهتر است در زمان اوج گرما پرده ها را بسته نگه دارید زیرا ورود نور کمتر به خانه باعث کاهش دما و کاهش قبض برق می شود. پرده های سایه دار نیز برای جلوگیری از ورود نور به پنجره ها طراحی شده اند و می توانند بسیار مفید باشند. پرده سایه از ورود نور خورشید به داخل خانه در هنگام اوج گرما جلوگیری می کند، به خصوص در ضلع جنوبی خانه که بیشترین میزان آفتاب را دارد. به این ترتیب می توانید پنجره ها را برای جریان هوا در خانه باز بگذارید.

3. استفاده صحیح از فن

اگرچه در صورت عدم وجود تهویه مطبوع باید از فن استفاده کنیم، اما در دمای بالاتر از 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) فن در جلوگیری از افزایش دمای داخلی بدن موثر نخواهد بود. پنکه در گرمای شدید هیچ کاری برای افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن انجام نمی دهد و نقش چندانی در تهویه هوا ندارد، اما در هوای نسبتا گرم گزینه خوبی است. چرخش خلاف جهت عقربه های ساعت پنکه سقفی جریان هوا را به سمت پایین ایجاد می کند و به طور موثر دمای پایین را حفظ می کند.

4. باز کردن پنجره ها در شب

اگر مکان شما شب های خنکی دارد، باز کردن پنجره ها در شب باعث خنک شدن هوای خانه می شود. نصب پرده های پنجره، حفاظ ها و قفل ها نیز ایده خوبی است زیرا در هنگام باز بودن پنجره ها خانه شما را ایمن نگه می دارد.

تهویه متقاطع نیز به خنک نگه داشتن خانه به طور طبیعی کمک می کند. تهویه متقاطع یعنی باز کردن پنجره های دو طرف خانه به طوری که هوای خنک از پنجره رو به باد وارد شود و هوای گرم از پنجره طرف دیگر خانه خارج شود.

5. مقدار زیادی آب بنوشید

در گرمای زیاد، بدن به سرعت مایعات را از دست می دهد و این منجر به کم آبی بدن می شود. وقتی در معرض گرمای شدید قرار می گیرید، قلب باید سخت تر کار کند و خون بیشتری پمپاژ کند تا با تبخیر مداوم از طریق پوست سازگاری داشته باشد.

نوشیدن آب معدنی مفیدتر است زیرا بدن مایعات و مواد معدنی زیادی را از طریق تعریق از دست می دهد. اگر در گرما کار می کنید، هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب در فواصل زمانی کوتاه تر از نوشیدن مقادیر زیاد آب در مدت زمان طولانی موثرتر است.

6. آهسته تر حرکت کنید

در گرمای شدید، باید آهسته تر از حد معمول حرکت کنید. پیاده روی باعث می شود بدن گرمای بیشتری تولید کند که باید از طریق تعریق و تنفس از بدن خارج شود.

سنگین ترین کارهای فیزیکی را در ساعات اولیه روز که دما پایین تر است انجام دهید.

7. استفاده از ضد آفتاب و ماندن در سایه

این بسیار واضح و آشکار است. با انجام این کار، هم از پوست خود در برابر آسیب های طولانی مدت محافظت می کنید و هم خنک می مانید. آفتاب سوختگی عملکرد پوست را مختل می کند و عملکرد مناسب پوست برای ادامه دفع گرما از بدن بسیار مهم است.

اگر به سایه دسترسی ندارید، از دستگاه های ارزان قیمت مانند پنکه قابل حمل یا مه آب برای خنک شدن استفاده کنید.

برای خنک شدن در روزهای گرم تابستان از اسپری مه پاش استفاده کنید

8. مالیدن پارچه یا یخ سرد روی مچ دست، گردن و پیشانی

می توانید هر چند ساعت یکبار تکه های یخ یا کمپرس سرد را به مدت 5 ثانیه روی مچ دست خود قرار دهید. استفاده از کمپرس سرد روی گردن و پیشانی نیز می تواند به خنک شدن شما کمک کند. فقط مراقب باشید برای جلوگیری از سرمازدگی از کیسه های یخ یا کیسه های سرد برای مدت طولانی استفاده نکنید.

9. دوش آب سرد را کاهش دهید

شاید فکر کنید بهتر است در گرما دوش آب سرد بگیرید، اما این در طولانی مدت کمکی به خنک شدن شما نمی کند. گرفتن دوش آب سرد یا نشستن در مقابل یک کولر گازی با صدای بلند می تواند وضعیت را بدتر کند. این کار باعث می‌شود که موقتاً احساس بهتری داشته باشید، اما بدن شما با هدایت خون از پوست به مرکز بدن پاسخ می‌دهد و وقتی به یک محیط گرم‌تر باز می‌گردید، عرق کردن و سرد شدن را سخت‌تر می‌کند.

10. استفاده از پایین ترین سطح خانه

استفاده از زیرزمین در هنگام گرمای شدید ایده خوبی است زیرا زیرزمین سردتر از سطح است. اگر زیرزمین ندارید، در هنگام موج گرما در پایین ترین سطح خانه خود بمانید.

11. پوشیدن لباس های گشاد

با پوشیدن لباس های سبک و گشاد می توانید راحت تر خنک شوید. از پوشیدن رنگ های تیره خودداری کنید زیرا گرمای بیشتری را جذب می کنند.

12. ورزش در فضای باز را کاهش دهید

اگر نمی خواهید با عواقب گرما روبرو شوید، برنامه ورزشی روزانه خود را فراموش کنید. اگر نمی توانید یک روز را بدون ورزش بگذرانید، این کار را قبل از ساعت 10 صبح انجام دهید تا دچار گرمازدگی نشوید. بهتر است تا زمانی که دمای هوا به زیر 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) نرسد، از ورزش در هوای گرم خودداری کنید. اگر در داخل خانه ورزش می کنید، آن را در خنک ترین قسمت خانه انجام دهید.

13. سلف سرویس در حمل و نقل عمومی

اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنید، باید راه هایی برای خنک ماندن پیدا کنید. مثلاً در سایه بمانید و هر زمان که می توانید آب بنوشید. البته بهترین روش به خشکی یا رطوبت هوا بستگی دارد، زیرا بدن در هر یک از این شرایط به طور متفاوتی خنک می شود. در گرمای خشک، سرمایش تبخیری موثرتر است. بنابراین می توانید از بطری اسپری برای آب استفاده کنید. اما در مناطق گرم و مرطوب بهتر است پنکه جیبی همراه داشته باشید، زیرا در رطوبت بالا میزان تبخیر از بدن کاهش می یابد و باد موثرتر از آب است.

در صورت امکان از نشستن روی نیمکت در ایستگاه اتوبوس خودداری کنید. سطح فلزی نیمکت زیر نور خورشید گرم می شود و می تواند پوست را بسوزاند.

14. درخواست وسایل راحتی در حین کار

همه محل های کار امکانات لازم برای مقابله با گرمای شدید را ندارند. کارمندان به ویژه آنهایی که در برابر گرما آسیب پذیر هستند مانند زنان باردار باید از کارفرمایان خود بخواهند که تجهیزات لازم را در اختیار آنها قرار دهند. می توانید چیزی به سادگی آب یا مدفوع بخواهید. کارفرمایان کارگرانی که در فضای باز کار می کنند نیز باید کارگران را ملزم به استراحت در گرمای شدید کنند و امکاناتی مانند سایه و آب آشامیدنی را در نزدیکی محل کار خود فراهم کنند.

15. برای موج گرما آماده شوید

همیشه غذا و آب آشامیدنی کافی در دسترس داشته باشید، زیرا آب و هوای بد ممکن است باعث قطع برق یا آب شود، یا ممکن است برای بیرون رفتن برای غذا خیلی گرم شود.

آخرین کلمه

اگر برای شما گرم است، برای حیوان خانگی شما گرمتر است. بنابراین اگر عرق می کنید، مراقب حیوان خانگی خود باشید تا از گرمازدگی جلوگیری کنید. به هشدارهای رسانه ها و سایت هواشناسی در مورد موج گرما توجه کنید و توصیه های مناسب را رعایت کنید. قبل از موج گرما، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید و تا حد امکان بیرون از خانه بمانید.

تو گفتی

آیا روش های فوق را امتحان کرده اید؟ به نظر شما کدام یک از این روش ها موثرتر است؟ از چه روش های دیگری برای درمان گرما استفاده می کنید؟ خوشحال می شویم نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی سلف سرویس
سلامتی با ارزش ترین دارایی انسان است




فروشگاه چطور - مجموعه صوتی ارتباطات عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسر ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید