کاهش روابط تجاری ایران و ترکیه


علیرغم هدف ایران و ترکیه برای رسیدن به 30 میلیارد دلار حجم تجارت، بررسی ها حاکی از کاهش تجارت بین دو کشور است. شبیه ایران و …

کاهش روابط تجاری ایران و ترکیهکاهش روابط تجاری ایران و ترکیه

علیرغم هدف ایران و ترکیه برای رسیدن به 30 میلیارد دلار حجم تجارت، بررسی ها حاکی از کاهش تجارت بین دو کشور است. به نظر می رسد ایران و ترکیه قبل از شریک شدن به رقبای اصلی یکدیگر در منطقه تبدیل شده اند.

وزیر امور خارجه ایران این هفته به ترکیه سفر کرد. نمایندگان دو کشور در مذاکرات خود بر توسعه همکاری های تجاری دوجانبه و تهیه سند راهبردی تاکید کردند. همچنین هیات تجاری این هفته با حضور در اتاق بازرگانی تهران، جدیت دو طرف برای ارتقای سطح روابط را شفاف سازی کردند. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که ایران و ترکیه نه تنها هنوز نتوانسته اند به هدف تجاری 30 میلیارد دلاری خود برسند، بلکه در مقاطعی رقبای اصلی یکدیگر در منطقه بوده اند.

در این میان می توان به بازگشت گوشت مرغ و تخم مرغ صادراتی از ایران به عراق اشاره کرد که به کشور بازگردانده شد. بسیاری از فعالان بازار از نقش ترکیه در تحت فشار قرار دادن عراق برای این اقدام صحبت می کنند.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تبریز درباره مذاکرات اخیر ایران و ترکیه به تجارت نیوز گفت: سطح روابط تجاری ایران و ترکیه نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است. روابط اقتصادی دو کشور از سال 2015 تا کنون به حدود 10 میلیارد دلار کاهش یافته است. در عین حال هدف گذاری سطح مبادلات تجاری بین دو کشور حدود 30 میلیارد دلار است.

رضا قمی درباره علت کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور توضیح داد: تجارت ایران همیشه در نوسان است. این اعداد و ارقام بالا و پایین می شود. در هر صورت شرایط مختلف سیاسی، تجاری، جهانی و اقتصاد کلان دست به دست هم داده اند تا تجارت ایران و ترکیه کاهش یابد.

آیا مذاکرات ایران و ترکیه بر سر تعرفه به جایی نمی رسد؟

کامی درباره تاثیر دیدارهای دیپلماتیک ایران و ترکیه تصریح کرد: در هر صورت برگزاری چنین دیدارهایی می تواند برای توسعه روابط تجاری موثر باشد. سال‌هاست بین ایران و ترکیه بحث‌های تجاری و تعرفه‌ای وجود دارد، اما راه به جایی نمی‌برد.

وی افزود: دو طرف باید عزم خود را جزم کنند تا مشکلات و موانعی را که باعث اختلاف دو کشور می شود، حل کنند. در این صورت قطعا حجم تجارت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: زمانی می توانیم رقیب قدرتمندی در بازار تجارت برای ترکیه باشیم که نحوه تقاضا و عرضه، تولید و بسته بندی، استاندارد و بازاریابی و بحث قیمت گذاری را درست کنیم.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بازاریابی و هدف گذاری در ترکیه به خوبی انجام می شود. بنابراین در تجارت با موفقیت بیشتری کار می کند. اکثر بازارهای ترکیه یک مشاور تجاری دارند. چند مشاور بازرگانی در خارج از کشور داریم؟

کامی در پاسخ به این سوال که آیا عراق با فشار ترکیه، تخم‌مرغ‌های ایران را پس داد؟ توضیح داده شد: ترکیه در این روند مقصر نیست. رابطه همه جانبه ایران با عراق بیشتر از رابطه ترکیه با آن کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید