یارانه برخی از خانوارها توسط Hazard کاهش می یابد


با مصرف در مدل بهینه، مشترکان با افزایش قیمت مواجه نخواهند شد، تنها با افزایش و…

زمستان امسال برای جبران بخشی از عدم تعادل گاز، می توان با کاهش مصرف، علاوه بر ایجاد انصاف در پرداخت یارانه هر خانوار، مانند سال گذشته، با محاسبه گاز، بخشی از عدم تعادل گاز را جبران کرد. قیمت.

فرارو نوشت: ایران را می توان بزرگترین پرداخت کننده یارانه سوخت در جهان دانست. ایران در سال 2020 سهمی معادل 16 درصد از یارانه انرژی جهان را به خود اختصاص داده بود.

در حالی که کل یارانه انرژی پرداخت شده در سراسر جهان در سال 2020 کمی بیش از 181 میلیارد دلار بود، ایران در آن سال در مجموع 29.6 میلیارد دلار یارانه بخش انرژی پرداخت کرد.

از سوی دیگر، گزارش برداشت بودجه سال ۱۳۹۸ نیز نشان می‌دهد که ایرانیان بیش از ۱.۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دریافت کرده‌اند که ۱.۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش‌های مختلف انرژی از گاز طبیعی گرفته تا فرآورده‌های نفتی و آب و برق است. .

در واقع حدود 90 درصد یارانه پنهانی که سال گذشته به ایران پرداخت شد مربوط به بخش انرژی بود که معادل 980 تریلیون تومان در بخش گاز و 400 هزار میلیارد تومان در بخش فرآورده های نفتی است.

1.6 هزار میلیارد تومان در واقع 2.5 برابر بیشتر از اجرای بودجه عمومی دولت در سال 1398 است که این رقم معادل 46 درصد نقدینگی کشور در آن سال است.

بررسی ها نشان می دهد ایرانی ها در مجموع 6.3 میلیون بشکه در روز نفت مصرف می کنند. عددی که به راحتی می تواند 50 درصد پس انداز کند. علاوه بر این یارانه هنگفت که به دلیل تفاوت قیمت ایران با میانگین جهانی وجود دارد، سوء مصرف انرژی نیز نگرانی هایی را در مورد افزایش واردات انرژی ایجاد کرده است.

علاوه بر سوخت های مایع مانند بنزین، این امر در مورد گاز نیز صدق می کند. ایران در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز را دارد. این در حالی است که تولید روزانه گاز شیرین کشور 860 میلیون متر مکعب در روز برآورد می شود. ارقامی که در مقیاس جهانی با مصرف چند کشور برابری می کند اما فقط در ایران می سوزد.

ایرانی ها در زمستان سال گذشته به طور متوسط ​​روزانه 650 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی سوزانده اند. در برخی روزها این عدد به 720 میلیون متر مکعب در روز می رسید.

در واقع اگر سال گذشته مشترکان پرمصرف جریمه نمی شدند، این رقم می توانست بیشتر باشد. بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، پس از اجرای این طرح در زمستان سال گذشته، میزان مصرف از پله ششم به بالا 50 درصد کاهش یافته است و این دسته از مشترکین حق دارند. پاداش پس انداز تا 120 هزار تومان. نکته مهم این است که اگرچه قیمت گاز افزایش یافته است، اما هنوز با ارزش گاز فاصله زیادی دارد.

از سوی دیگر، همانطور که وزیر نفت تاکید کرد، بیشترین یارانه انرژی توسط مشترکان پرمصرف دریافت می شود که این موضوع حکایت از رعایت نکردن عدالت اجتماعی دارد، اما مبنای افزایش تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف قیمت نیست. گاز صادراتی و بسیار کمتر از آن است و به عنوان صدای پله محاسبه می شود.

با نزدیک شدن به ماه های سرد سال و افزایش مصرف گاز در کشور، بار دیگر نگرانی ها از عدم تعادل گاز در زمستان امسال به وجود آمده است.

در حال حاضر تقریباً 37 درصد گاز مصرفی کشور در بخش گاز خانگی و تجاری است و این میزان به طور میانگین سالانه است و در فصل زمستان و فصل سرد سال این نسبت مصرف گاز بسیار بیشتر از 50 درصد است. کل مصرف کشور بنابراین سیاست بهینه در این زمینه تمرکز بر بهینه سازی مصرف به ویژه در بخش های مسکونی و تجاری است.

البته نگاهی به آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش خانگی در همه موارد پرمصرف‌ترین نیست و حدود 63 درصد از مشترکان خانوار در گام اول تا سوم محاسبه قیمت گاز قرار دارند. در واقع ۶۳ درصد مردم از الگوی مصرف گاز پیروی می کنند.

از سوی دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ گاز جزو دهک‌های بالای جامعه هستند، به‌طوری‌که در بررسی شهر تهران، 80 درصد مصرف‌کنندگان بزرگی که تا آخرین پله‌ها صعود کرده‌اند در مناطق 1، 2 و 3 شهری زندگی می‌کنند. در مجموع بیش از 93 درصد در نواحی شمالی بیشترین استفاده را دارد.

علاوه بر این، یک محاسبه ساده نشان می دهد که مشترکان با مصرف گاز بالا کمتر از 13 درصد کل مشترکان هستند، اما مصرف آنها به طور متوسط ​​بین 5 تا 6 برابر مشترکان با مصرف معمولی است، به این معنی که فقط این بخش به همان اندازه مصرف می کند. گاز به عنوان 87 درصد سایر مشترکین.

بنابراین موضوع اصلی در بحث بهینه سازی، کنترل و مدیریت مصرف مشترکان پرمصرف این است که با اعمال سیاست قیمت گذاری می توان مصرف آنها را کاهش داد.

بنابراین مدل اصلی در این زمان تمرکز بر مشترکان پرمصرف و افزایش تصاعدی قیمت مصرف گاز در یک پله بالاتر از مدل مصرف بهینه است که به آن مدل تعرفه پله پرمصرف می گویند.

در این روش مشترکین با مصرف بهینه با افزایش قیمت مواجه نخواهند شد و تنها افزایش قیمت و به روز رسانی به مشترکان پرمصرف هدایت می شود که در بحث توجیه استفاده از یارانه نیز مدل مناسبی است. چه در زمان کاهش مصرف و چه در زمان بهینه سازی مصرف که با به روز رسانی تعرفه انجام می شود.

وزارت نفت دولت سیزدهم سال گذشته پس از چندین سال پیگیری موضوع اجرای طرح تعرفه مشترکان پرمصرف، فاز اول حذف یارانه مشترکان پرمصرف را در آذرماه 1400 اجرا کرد. در نتیجه مصرف روزانه مشتریان پرمصرف نسبت به سال گذشته 25 میلیون مترمکعب کاهش یافته است که نشان دهنده اهمیت زیاد اصلاح قیمت برای مصرف کنندگان سنگین است.

امسال با توجه به عدم تعادل گاز در کشور، ممکن است این اقدام ادامه داشته باشد و با جریمه برای مشترکانی که گاز زیادی مصرف می کنند، بهینه سازی انجام شود. طبق قانون بودجه سال جاری منع قانونی وجود ندارد.

به موجب بند (ک) تبصره (15) قانون بودجه 1401؛ اصلاح قیمت گاز باید به گونه ای انجام شود که اکثر افراد کم مصرف (مرحله 1 تا 3) در قبوض ماهیانه خود افزایش قیمت نداشته باشند و حتی بخشی از هزینه های آنها کاهش یابد.

پله های میانی (4 تا 7) حدود 100 درصد افزایش معقولی را تجربه خواهند کرد و در نهایت مشترکین پرمصرف (مرحله 8 تا 12) افزایش 10 تا 20 برابری در قبض بنزین خود خواهند داشت، بنابراین بیشترین مصرف را خواهند داشت. از بین آنها (مرحله 12)، آن را با قیمتی بدون یارانه برابر با ارزش تجاری آن دریافت می کنید. جدا از جریمه گیاهان بالای طرح مصرف که سال گذشته اجرا نشد، امسال ممکن است مقداری مصرف را مدیریت کند.

دیدگاهتان را بنویسید