12 نشانه نیاز به تعطیلات فوری


مردم معمولاً روال خاصی دارند. به دلیل شغل و نقشی که در جامعه و خانواده دارید، وظایفی دارید که باید هر روز انجام دهید. برخی از این مسئولیت ها مانند مراقبت از فرزندان یا برقراری ارتباط با اعضای خانواده، اوقات فراغتی ندارند و همیشه شما را مشغول می کنند و گاهی اوقات شما را خسته می کنند. در این موارد علائم جسمی و روحی ظاهر می شود که نشان می دهد نیاز به استراحت فوری دارید. این علائم برای افراد مختلف متفاوت است. در این مقاله به شایع ترین علائم خستگی شدید می پردازیم. اگر این علائم را دارید، باید یک برنامه استراحت مناسب داشته باشید.


1. استراحت می کنید، اما خستگی از بین نمی رود

اگر همیشه مشغول هستید و بدون استراحت از پروژه ای به پروژه دیگر می روید، پس از مدتی انرژی تان تمام می شود. در این صورت حتی در زمان استراحت، ذهن شما مشغول کار می شود و یا ممکن است به خاطر مشغول نبودن احساس گناه کنید. افکار ناراحت کننده کیفیت استراحت شما را کاهش می دهد، بنابراین بدون احساس خستگی به سر کار باز می گردید. خستگی مداوم اولین علامتی است که به شما می گوید باید مدتی استراحت کنید.

2. خواب با کیفیتی در شب ندارید

خواب یکی از اولین چیزهایی است که با استرس و اضطراب مختل می شود. اگر برای انجام کارهای خود تا دیر وقت بیدار می مانید یا نیمه شب از خواب بیدار می شوید و نمی توانید بخوابید، به این معنی است که خواب شما مختل شده و نیاز به استراحت فوری دارید.

افراد مبتلا به بی خوابی حداقل 3 شب در هفته بد می خوابند و این روند به مدت 3 ماه ادامه دارد. همچنین کم خوابی بر عملکرد آنها در طول روز تأثیر می گذارد و همیشه خسته و حواس پرت هستند.

3. اشتهای شما تغییر کرده است

تغییر اشتها یکی از نشانه های مهم استرس شدید و مزمن است. اگر مدتی است که بی اشتها بوده اید و هیچ یک از وعده های غذایی خود را نخورده اید یا برعکس، اگر بیشتر از حد معمول غذا می خورید و حتی در زمانی که گرسنه نیستید به دنبال چیزی برای خوردن هستید، باید بیشتر مراقب باشید. خودت شما آنقدر خسته هستید که نمی توانید کارها را طبق معمول انجام دهید.

4. انگیزه خود را از دست داده ایداز دست دادن انگیزه

اگر انگیزه ای برای بیدار شدن در صبح ندارید و مجبور هستید سر کار بیایید یا دیگر از انجام فعالیت های مورد علاقه خود لذت نمی برید، باید به خود استراحت دهید. اگر قبلاً فردی با انگیزه بودید که برای بهبود کار خود برنامه ریزی می کردید، اما اکنون فقط به کارهای روزانه بسنده کرده اید و در یکنواختی گیر کرده اید، به این معنی است که استقامت شما تمام شده است و برای بازگشت به روزهای اوج خود نیاز به استراحت دارید. البته علائمی مانند بی انگیزگی تنها در صورتی هشداردهنده است که بیش از چند هفته طول بکشد.

5. مدام مریض می شوید

استرس شدید و مداوم بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. در نتیجه، بدن توانایی خود را برای مبارزه با بیماری ها و عفونت ها از دست می دهد. نتیجه این است که اگر از کنار کسی که سرما خورده است رد شوید، سرما می خورید یا به یک بیماری ویروسی رایج مبتلا می شوید. سیستم ایمنی ضعیف به این معنی است که بدن و ذهن شما نیاز به استراحت دارند.

6. انرژی لازم برای انجام کارهایتان را ندارید

اضطراب زندگی در جوامع امروزی، هم ذهن و هم جسم را بیش از حد خسته می کند، آنقدر خسته که حتی با 9 ساعت خواب شبانه، انرژی از دست رفته بر نمی گردد. در چنین شرایطی انرژی لازم برای انجام کاری را ندارید و حتی خروج از منزل و ماندن در محل کار در ساعت مقرر بسیار سخت به نظر می رسد.

اگر فقط منتظر گذشت زمان در محل کار هستید و مدام احساس خستگی می کنید، به این معنی است که مشکلی وجود دارد و باید برنامه ای برای استراحت فوری داشته باشید.

۷- نمی توانید تمرکز کنید

وقتی در یک جلسه کاری یا آموزشی شرکت می کنید، باید دائماً تمرکز کنید تا متوجه شوید که گوینده در مورد چه چیزی صحبت می کند، یا وقتی کتابی را می خوانید، ممکن است مجبور شوید یک خط را 5 یا 6 بار بخوانید تا مفهوم را بفهمید. این حالت به معنای عدم تمرکز است. اگر دلیل خاصی برای مشکل تمرکز شما وجود نداشته باشد، احتمالاً ذهن شما بیش از آنچه فکر می کنید خسته است و نیاز به استراحت دارد.

پراکندگی تصادفی طبیعی است. گاهی اوقات ممکن است فراموش کنید، کارهای روزانه شما ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد، یا حتی ممکن است انجام آنها برایتان دشوار باشد. اگر این تجربیات تکرار شوند و برای مدت طولانی ادامه پیدا کنند، به این معنی است که شما بیش از حد خسته شده اید و نیاز به استراحت دارید.

8. نگرش شما نسبت به زندگی تغییر کرده است

اگر خیلی خسته هستید، می خواهید کرکره های زندگی را پایین بیاورید و یک تابلوی تعطیلات نصب کنید! در چنین مواردی، شما حتی نمی خواهید سر کار بروید یا وظایف خود را انجام دهید. شما فقط می خواهید مرخصی بگیرید، حتی اگر به عنوان یک مادر یا پدر مسئولیتی دارید که مرخصی نمی گیرد. شما می خواهید برای مدتی تنها باشید و هیچ کس از شما تقاضایی ندارد.

اشکالی ندارد که برای مدت کوتاهی روحیه خود را از دست بدهید، اما اگر پایین بمانید، می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند افسردگی شود.

شما باید از کاری که در طول روز انجام می دهید احساس رضایت و پیروزی کنید. در پایان روز، باید احساس کنید که بهترین بوده و تمام تلاش خود را کرده اید. البته این بدان معنا نیست که شما هر شب برای خودتان خوشحال هستید. کافی است راضی به رختخواب بروید!

9. عصبی تر از همیشه هستید

عصبانیت مداوماگر دائماً شکایت می کنید یا احساس می کنید دیگران بیش از همیشه اعصاب شما را خراب می کنند، احتمالاً به یک استراحت فوری نیاز دارید. خستگی گاهی اوقات با تنش خفیف و بدخلقی روزمره شروع می شود، اما می تواند به سرعت به شعله های آتش خشم تبدیل شود و همکاران یا اعضای خانواده را درگیر کند. گاهی اوقات حتی دلیل عصبانیت خود را نمی دانید، تعجب می کنید، بدون مشکل زیاد، همیشه عصبانی هستید.

برای تشخیص این علامت، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا اخیراً برای تحمل رفتار همکارانم مشکل داشته ام؟
  • آیا در روزهای پر استرس بیش از حد معمول عصبی می شوم؟
  • آیا من بی دلیل با یک فرد بی گناه دعوا کرده ام؟

10. منزوی هستید

اگر احساس خستگی مزمن می کنید، احتمالاً نمی خواهید وقت خود را با دوستان بگذرانید، در قرارهای خود شکست بخورید و از هرگونه فعالیت اجتماعی اجتناب کنید.

مهم است که زمانی را برای خلوت شدن با خود اختصاص دهید، اما زمانی که تحت فشار شدید قرار می گیرید، انزوا تنها به شما آسیب می زند و حتی می تواند تأثیر منفی بر روابط شما بگذارد. به زمان لغو قرارهای دوستی و اینکه آیا دوستان خود را کمتر از قبل می بینید توجه کنید. اگر به انزوا و دوری از جامعه می روید، حتما زمانی را برای استراحت و مراقبت از خود اختصاص دهید.

11. به دنبال روش های اشتباه خوددرمانی هستید

اگر مدام نوشیدنی های کافئین دار می نوشید تا انرژی خود را در حین کار افزایش دهید، یا برای آرامش به سیگار کشیدن روی آورده اید، اینها علائم هشدار دهنده هستند. نوشیدن قهوه و نوشیدنی های انرژی زا به خودی خود خطرناک نیست، اما وقتی مشکل ساز می شود، برای انرژی به کافئین وابسته می شوید یا سیگار راهی ثابت برای فرار از استرس می شود.

اگر علائم زیر را تجربه می کنید، بهتر است هر چه زودتر راه دیگری برای آرامش پیدا کنید که شما را از عادات مخرب خود دور کند.

  • حتی اگر بخواهید، نمی توانید مصرف یک ماده خاص مانند قهوه را متوقف کنید.
  • با گذشت زمان، احساس می کنید که باید دوز قهوه یا ماده دیگری را افزایش دهید تا به نتیجه ای ماندگار برسید.
  • اگر برای مدتی به قهوه (یا هر ماده ای که به آن وابسته هستید) دسترسی نداشته باشید، آشفته و عصبی می شوید.
  • بیشتر روز به دنبال چیزی هستید که به شما انرژی بدهد یا آرامش بخشد.

12. آنچه قبلاً از آن لذت می بردید دیگر برای شما جذاب نیست

لذت نبردن از چیزی که دوست داشتید به این معنی است که کار شما لنگ است! اگر قبلاً رفتن به سینما یا وقت گذرانی با دوستانتان نیاز شما به سرگرمی را برطرف می کرد، اما اکنون برای شما جذابیتی ندارد، پس باید کمی به خودتان توجه کنید.

احساس بی طرفی نسبت به چیزها یا افرادی که قبلاً دوستشان داشتید، نشانه کمبود است و حتی ممکن است نشانه افسردگی باشد.

آخرین کلمه؛ همه به استراحت نیاز دارند

بدن و ذهن شما به استراحت و توجه نیاز دارند. اگر این نیاز را برآورده نکنید، پس از مدتی احساس خستگی مزمن می کنید که با استراحت های منظم برطرف نمی شود و نیاز به برنامه ریزی جدی برای بهبود وضعیت روحی شما دارد. در چنین شرایطی، داشتن یک روانشناس در کنارتان می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از اینکه با مشکلات بزرگ‌تری مانند افسردگی مواجه شوید، به حالت عادی برگردید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی سلف سرویس
سلامتی با ارزش ترین دارایی انسان است




فروشگاه چطور - مجموعه صوتی ارتباطات عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسر ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید