13 ماهی خوراکی مغذی از دریای شمال و جنوب


ماهی های خوراکی بسیار متنوع هستند و یکی از بهترین منابع پروتئین و امگا 3 هستند. البته بحث های زیادی در مورد مصرف یا عدم مصرف این محصول غذایی وجود دارد. برخی افراد معتقدند که میزان جیوه در ماهی بسیار زیاد است و سلامت انسان را به خطر می اندازد. برخی دیگر معتقدند که میزان جیوه موجود در برخی از انواع ماهی های خوراکی برای آسیب رساندن به بدن کافی نیست. در زیر توضیح خواهیم داد که آیا خوردن ماهی مضر است یا خیر و بهترین انواع ماهی های خوراکی کدامند.

انواع ماهی خوراکی در ایران


ماهی های خوراکی در ایران به 2 دسته اصلی ماهی شمال و ماهی جنوبی تقسیم می شوند. همانطور که از نامش پیداست ماهی های شمال در شمال کشور و ماهی های جنوب از دریای عمان و خلیج فارس صید می شوند. علاوه بر ماهی های شمالی و جنوبی، در شهرهایی که دارای رودخانه و دریاچه هستند، انواع ماهی های رودخانه ای نیز صید می شود که معمولاً کوچکتر هستند.

تفاوت ماهی آزاد و پرورشی

ماهی قزل آلا ماهی صید شده در دریای آزاد است. پرورش ماهیان پرورشی معمولا در استخرها و زیر نظر کارشناسان انجام می شود. البته می توانند از دریاچه ها، سدها و رودخانه ها نیز برای پرورش ماهی استفاده کنند. تغذیه، درمان و تکثیر ماهیان پرورشی زیر نظر متخصصان انجام می شود. این ماهی ها خواص کمتری نسبت به سالمون دارند، اما همچنان سرشار از پروتئین و امگا 3 هستند. اگر به ماهی صید شده از دریا دسترسی ندارید، ماهی پرورشی نیز منبع غذایی خوبی برای تامین پروتئین و اسیدهای چرب ضروری برای بدن است.

آیا خوردن ماهی مضر است؟

برخی معتقدند که خوردن ماهی به دلیل وجود جیوه بیشتر ضرر دارد تا فایده. میزان جیوه موجود در ماهی و سایر غذاهای دریایی به نوع ماهی و میزان آلودگی محیطی بستگی دارد. به طور کلی ماهی‌های بزرگ‌تر و با عمر طولانی‌تر جیوه بیشتری دارند، چون ماهی‌های کوچک‌تری می‌خورند، جیوه‌شان در بدنشان جمع می‌شود.

مصرف جیوه خطرات جدی برای سلامتی به ویژه برای کودکان، زنان باردار و زنان شیرده دارد. البته زیاد نگران نباشید زیرا محققان گفته اند که خوردن ۲ وعده ماهی در هفته معمولا خوب است. با این حال توصیه می شود افرادی که در معرض مسمومیت شدید جیوه هستند و یا در معرض خطر بیشتری از جیوه هستند مانند زنان باردار، فقط 220 تا 340 گرم ماهی در هفته مصرف کنند و ماهی هایی را انتخاب کنند که جیوه کمی دارند.مانند میگو، سالمون، ماهی قزل آلا و ساردین. ما این ماهی ها را در قسمت بهترین انواع ماهی خوراکی قرار داده ایم.

از چه ماهی هایی دوری کنیم؟

وجود مقادیر بالای جیوه در بدن می تواند باعث آسیب مغزی و عصبی در بزرگسالان شود و بر رشد نوزادان و کودکان تاثیر منفی بگذارد. ماهی هایی که به دلیل وجود جیوه بیشتر در آنها باید از مصرف آنها پرهیز کرد عبارتند از:

  • اره ماهی؛
  • شاه خال مخالی؛
  • ماهی تن؛
  • روغن ماهی اقیانوس اطلس

بهترین انواع ماهی خوراکی

با وجود تمام این بحث ها، ماهی یکی از بهترین منابع پروتئین و امگا 3 است و نمی توان آن را نادیده گرفت. بنابراین در زیر بهترین انواع ماهی های خوراکی موجود در ایران را معرفی می کنیم تا با خیال راحت از این غذای مقوی لذت ببرید.

1. ماهی سوف

انواع ماهی خوراکی – سوف

سوف یکی از ماهی های شمالی کشور و یکی از مرغوب ترین انواع ماهی های خوراکی است. این ماهی را می توانید به روش های مختلف طبخ کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. قیمت ماهی سوف کمی بالاتر از ماهی های دیگر است اما طرفداران زیادی هم دارد.

2. ماهی باراکودا

انواع ماهی خوراکی - باراکودا

ماهی باراکودا سرشار از پروتئین است و برای کسانی که در بدنسازی فعالیت می کنند یک غذای عالی محسوب می شود. میزان بالای ویتامین B2 موجود در این ماهی آن را برای کنترل دیابت، جلوگیری از فشار خون بالا و بهبود عملکرد اندام ها مفید می کند. مانند سایر انواع ماهی، این ماهی نیز یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 است. یکی از مهمترین خواص این ماهی کمک به ساخت سلول های خونی جدید در بدن است.

3. ماهی حلوا

انواع ماهی خوراکی – حلوای ماهی

2 نوع اصلی حلوا ماهی وجود دارد: حلوای سیاه و حلوای سفید. این نوع ماهی سرشار از چربی، کلسیم، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین های گروه B است، اگر کمبود ویتامین D دارید که به نظر می رسد مشکلی رایج است، حلوای ماهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا جبران شود.

محتوای بالای ویتامین B12 در این ماهی، آن را به غذایی مفید برای سیستم عصبی بدن تبدیل کرده است.

4. شیر ماهی

انواع ماهی خوراکی - شیر ماهی

شیر ماهی یکی از ماهی های جنوب است. پوست این ماهی استخوانی خاکستری است و دمی دوکی شکل دارد. این ماهی شباهت زیادی به ماهی گوباد دارد و تنها تفاوت این دو ماهی این است که ماهی گوباد پوست خالدار و شیرماهی پوست راه راه دارد.

این ماهی خوراکی سرشار از مواد مغذی است و مقدار زیادی پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و عناصر کمیاب مورد نیاز بدن را تامین می کند. ماهی شیر نسبتاً کم کالری است و اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید مفید خواهد بود. ویتامین B12، سلنیوم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی و ویتامین های مفید این ماهی هستند.

5. سوف قرمز

انواع ماهی خوراکی – ماهی سرهو

سوف قرمز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. به لطف این اسیدهای چرب، مصرف منظم این ماهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، تصلب شرایین و کلسترول بالا را کاهش می دهد. این ماهی سرشار از ویتامین B12 است که نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارد و سیستم عصبی را سالم نگه می دارد.

6. ماهی تن

انواع ماهی خوراکی - تن

یکی از معروف ترین ماهی های خوراکی ماهی تن است. انواع سوشی و ساندویچ با این ماهی درست می شود و بسیار محبوب است. برخی از انواع ماهی تن دارای مقدار زیادی جیوه هستند، به عنوان مثال انواع بزرگتر دارای جیوه بیشتر و انواع کوچکتر که گاهی برای تهیه کنسرو ماهی استفاده می شود دارای جیوه کمتری هستند.

7. ماهی هالیبوت یا ماهی کفشی

انواع ماهی خوراکی - فلاند

این ماهی طعم فوق العاده و بافت فوق العاده ای دارد. البته میزان اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این ماهی نسبت به انواع دیگر ماهی کمتر است، اما کالری بسیار کمی دارد و اگر رژیم لاغری دارید، این ماهی انتخاب خوبی برای رژیم غذایی شماست. پیلاتا منبع غنی سلنیوم و یکی از بهترین انواع ماهی های کم جیوه است.

8. ماهی گوباد

انواع ماهی خوراکی – ماهی گوباد

ماهی گوباد یکی از ماهی های جنوب است و طرفداران زیادی دارد. این ماهی در آب های کم عمق مانند خلیج فارس و اقیانوس هند و اقیانوس آرام یافت می شود. این ماهی دارای مقدار زیادی ویتامین B12 است و یک وعده از آن 3 برابر نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می کند. این ماهی علاوه بر ویتامین B12 حاوی نیاسین، آهن، ویتامین B6، ریبوفلاوین، منیزیم، فسفر، فولات و سلنیوم است.

9. ماهی تیلاپیا

انواع ماهی خوراکی - تیلاپیا

ماهی تیلاپیا یکی از ماهی های محبوب در ایران است که به روش های مختلفی تهیه می شود. در مورد فواید و مضرات این ماهی بحث و جدل های زیادی وجود دارد، اما اگر آن را از جای مطمئنی خریداری کنید و به درستی پرورش داده شود، جای نگرانی نیست.

این ماهی نسبت به سایر ماهی ها ارزان تر است و خیلی سریع پخته می شود. بنابراین اگر به دنبال ماهی هستید که سریع بپزد و جیوه کمی داشته باشد، تیلاپیا انتخاب خوبی است.

10. ماهی قزل آلا

انواع ماهی خوراکی – ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا یکی از محبوب ترین ماهی ها در سراسر جهان است که برای بازار صید و پرورش می یابد. این ماهی مقدار کمی جیوه دارد و می توانید آن را به صورت کبابی، سرخ شده، شکم پر، دودی و حتی بخارپز میل کنید.

ماهی سالمون انواع مختلفی دارد و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. بدن نمی تواند این اسید چرب ضروری را به تنهایی تولید کند، بنابراین باید آن را از غذا دریافت کنید. ماهی سالمون پروتئین زیادی دارد و تنها 200 گرم از آن می تواند 44 گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند.

گونه های آزاد این ماهی به دلیل داشتن امگا 3 بیشتر و گونه های پرورش یافته در مزرعه ارزان تر هستند. گاهی اوقات ماهی قزل آلا دودی و کنسرو شده در بازار یافت می شود، اما بهتر است ماهی آزاد تازه مصرف شود، زیرا ماهی آزاد دودی و کنسرو شده از غذاهای فرآوری شده محسوب می شوند و مضرات این نوع غذاها را دارند.

11. ماهی قزل آلا

انواع ماهی خوراکی – ماهی قزل آلا

قزل آلا یک ماهی محبوب در بین ماهیگیران است. این ماهی مقدار کمی جیوه دارد و 2 نوع آزاد و پرورشی وجود دارد. می توانید ماهی سالمون را سرخ شده، کبابی یا آب پز میل کنید.

ماهی سالمون منبع غنی ویتامین B12 است. علاوه بر این، این ماهی یکی از معدود منابع غذایی ویتامین D است. ۱۵۰ گرم ماهی سالمون پخته شده، کل نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. ویتامین D برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروری است.

در عین حال، ماهی قزل آلا یک نوع ماهی چرب است، به این معنی که حاوی بیشتر اسیدهای چرب ضروری از جمله امگا 3 است.

12. ساردین

انواع ماهی خوراکی - ساردین

ساردین نوع دیگری از ماهی های روغنی است که می توانید آن را تازه، منجمد یا کنسرو شده تهیه کنید. گونه های کنسرو شده انتخاب بهتری هستند زیرا می توانید از تمام قسمت های ماهی استفاده کنید. استخوان ها و پوست و مغذی تر هستند.

ساردین های کنسرو شده کوچکتر هستند زیرا در روغن یا آب نگهداری می شوند. استخوان های این ماهی بسیار نرم است و برای خوردن آن مشکلی نخواهید داشت. این ویژگی باعث می شود که ساردین های کنسرو شده حاوی کلسیم بیشتری نسبت به انواع دیگر باشند. این ماهی حاوی ویتامین های B3 و B12، آهن، روی و سلنیوم است.

13. ماهی گالیته

انواع ماهی خوراکی - گالیت

ماهی گالیت که به آن ماهی دلفین نیز می گویند یکی از ماهی هایی است که بافت سختی دارد. اگر می خواهید غذایی درست کنید که پخت آن زمان زیادی می برد، می توانید از این ماهی استفاده کنید. میزان جیوه در این ماهی کم است. ماهی گالیت سرشار از ویتامین های گروه B است.

این ماهی حاوی منیزیم، پتاسیم و فسفر و همچنین منبع خوبی از سدیم و سلنیوم است. مصرف 85 گرم از این ماهی 72 درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین می کند. این مقدار ماهی کمتر از ۱ گرم چربی دارد و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

تجربه شما

کدام یک از ماهی های این لیست را امتحان کرده اید؟ کدام ماهی در این لیست خالی است؟ به نظر شما بهترین ماهی خوراکی چیست؟

اگر روشی عالی برای پخت هر یک از این ماهی ها می شناسید، لطفا ترفندهای آشپزی خود را در قسمت نظرات با دوستان دیگر به اشتراک بگذارید.

منابع دیگر: Healthline


چگونه در مورد یک فروشگاه - مجموعه بهداشت و زیبایی

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید