13 نکته مراقبت از خود برای والدین


وقتی پدر و مادر می شویم، تمام توجه خود را به فرزندانمان معطوف می کنیم و به تدریج از خود غافل می شویم. این بی توجهی عوارضی مانند اضطراب و احساس ناامیدی دارد و باعث می شود که نتوانیم مسئولیت های خود را در قبال فرزندانمان به خوبی انجام دهیم. در نتیجه احساس گناه می کنیم. اگر به نیازهای جسمی، روحی، روحی و اجتماعی خود توجه کنیم، احساس بهتری خواهیم داشت و می توانیم به پدر و مادر ایده آلی تبدیل شویم که می خواهیم. در زیر توصیه هایی را بیان کرده ایم که با در نظر گرفتن آنها می توانید بهتر از خود مراقبت کنید.

1. مدیتیشن می کنم

حتی 5 دقیقه مدیتیشن در روز به شما احساس سرزندگی می دهد. اگر تا به حال مدیتیشن نکرده‌اید، می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های بی‌شماری استفاده کنید که تمرین‌های مدیتیشن ساده را در قالب فایل‌های صوتی ارائه می‌کنند.

با کمک تمرینات تنفسی سالم می توانید در چند دقیقه استرس خود را کاهش دهید. مزیت این تمرینات کوتاه بودن آنهاست.

2. پیاده روی در طبیعت

طبق تحقیقات انجام شده گردشگری متوسط ​​برای سلامت روان بسیار مفید است. البته طبیعت گردی فقط رفتن به دل جنگل و کوهستان نیست، فعالیت های ساده ای مانند پیاده روی در پارک و رسیدگی به باغ نیز مفید است.

اگر نمی توانید هیچ یک از این کارها را انجام دهید، حتی نگاه کردن به تصویری از منظره طبیعی می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. محققان از طریق مطالعه بر روی بیماران بستری در بیمارستان دریافتند کسانی که اتاقشان دارای پنجره ای مشرف به فضای سبز بود سریعتر از کسانی که اتاقشان چنین پنجره ای نداشت بهبود یافتند.

راه حل دیگر نگهداری از گیاهان سرپوشیده است. اگر نمی توانید به طبیعت بروید، طبیعت را برای خود بیاورید!

3. من به موسیقی گوش می دهم

فرقی نمی‌کند موسیقی کلاسیک آرامش‌بخش را ترجیح می‌دهید یا دوست دارید یک آهنگ بگذارید و با آن برقصید. به هر حال موسیقی فوق العاده است. حتی نیازی نیست زمان خاصی را برای گوش دادن به موسیقی در نظر بگیرید و می توانید در حین انجام کارهای روزانه از تاثیر موسیقی لذت ببرید.

4. عضو باشگاه کتابخوانی شوید

برای مثال عضویت در یک باشگاه کتاب مزایای زیادی دارد شما با افراد جدیدی آشنا می شوید و اجتماعی می شوید یا انگیزه می گیرید تا زمانی را برای یادگیری صرف کنید.

اگر در همسایگی شما باشگاه کتابی وجود ندارد، به کتابخانه محلی خود مراجعه کنید و با کمک کتابدار باشگاه کتاب خود را راه اندازی کنید. اینجوری به دیگران کمک کردی! باشگاه های کتاب اینترنتی نیز در دسترس هستند، اما معمولا اعضای آن ها تعامل اجتماعی زیادی ندارند. به طور کلی، اینترنت جایگزینی برای ملاقات و گفتگو نیست.

5. خرج کردن

ورزش بدون شک برای سلامتی مفید است، اما بسیاری از اوقات ما روحیه یا زمان کافی برای ورزش نداریم. خوشبختانه کمی پیاده روی نیز تاثیر شگفت انگیزی دارد و با 20 دقیقه پیاده روی در طول روز سرحالتر و پرانرژی خواهیم بود.

6. یک دفتر خاطرات سپاسگزاری بسازید

طبق تحقیقات، افرادی که یک دفتر خاطرات سپاسگزاری نگه می دارند، بهتر و بیشتر می خوابند. چه کسی بیشتر از والدین به خواب راحت نیاز دارد؟

این کار نه وقت گیر است و نه پرهزینه. فقط چند دقیقه وقت بگذارید و 3 موردی را که بابت آنها سپاسگزار هستید یادداشت کنید. این چیزها می تواند بسیار ساده باشد، مانند هوای خوب و یک روز آفتابی، یا بسیار خاص، مانند بدهی که توانسته اید آن را پرداخت کنید. در هر صورت، به خاطر سپردن چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید، احساس بهتری نسبت به زندگی در شما ایجاد می کند. قدرت شکرگزاری را دست کم نگیرید.

۷- با خود خلوت کنید

برخی از والدین آنقدر خود را به کار و خانواده می سپارند که تنها وقتی به توالت می روند تنها می مانند! این وضعیت درست نیست و شما قطعاً باید زمانی را با خودتان تنها بگذرانید، حتی اگر فقط 5 دقیقه در روز باشد. این به شما کمک می کند انرژی از دست رفته را بازیابی کنید و در طول روز پرانرژی تر باشید.

8. وقت خود را با اقوام و دوستان بگذرانید

حفظ روابط اجتماعی بخش مهمی از مراقبت از خود است. با این حال، گاهی اوقات برنامه ریزی برای ملاقات با اقوام و دوستان ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر قصد ندارید بچه ها را با خود ببرید.

راه حل این است که برنامه ای برای مقابله با روابط اجتماعی خود ایجاد کنید. به این ترتیب از قبل می دانید که چه روزی باید زمان را آزاد کنید. این تعاملات اجتماعی برای سلامت روان ضروری است و باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، پس حتماً آنها را برنامه ریزی کنید.

9. فهرست کارهای خود را سازماندهی کنید

ممکن است به نظر برسد که انجام وظایف ربطی به مراقبت از خود نداشته باشد، اما انجام کارهایی که برای مدت طولانی در ذهن شما بوده است به شما آرامش می دهد. شما می توانید برنامه ریزی کنید تا علاوه بر کارهای معمولی خود، هر روز یکی از این کارهای عقب مانده را تکمیل کنید.

10. اتاق خواب خود را مکانی برای استراحت کنید

اگر اتاق خواب شما نامرتب و به هم ریخته باشد، در آن احساس آرامش نخواهید کرد. بنابراین بهتر است آن را تمیز کنید و آن را به مکانی آرامش بخش تبدیل کنید که مشتاقانه منتظر ورود به آن هستید. همچنین می توانید هر از چند گاهی تغییرات کوچکی در دکوراسیون اتاق ایجاد کنید. یک صندلی راحتی دنج چطور؟ می توانید روی آن بنشینید و کتاب های مراقبت از خود بخوانید!

11. مقداری پول خرج خودتان کنید

ما معمولا پول خوبی برای فرزندانمان خرج می کنیم اما فراموش می کنیم که این کار را برای خودمان انجام دهیم. صرف زمان و پول برای خود نه تنها احساس بهتری در شما ایجاد می کند، بلکه به فرزندان خود نیز می آموزید که حتی وقتی بزرگ شدند، باید خودشان باشند.

12. هر چند وقت یک بار از وسایل الکترونیکی استراحت کنید

گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و تماشای تلویزیون ممکن است فعالیت های آرامش بخش به نظر برسد، اما گاهی اوقات باعث اضطراب بیشتر ما می شود. مثلا فکر می کنیم همیشه باید در فضای مجازی حضور داشته باشیم و به هر پیامی بلافاصله پاسخ دهیم. در واقع بدون اینکه متوجه باشیم تحت فشار زیادی هستیم. بهتر است مدتی از این فضاها دور بمانید و برنامه خاصی برای استفاده از آنها تعیین کنید.

13. ذهن آگاهی را تمرین کنید

تمرین تمرکز حواس روزانه باعث می شود در لحظه حال حضور بیشتری داشته باشید و از هر لحظه زندگی لذت ببرید. به جای اینکه به گذشته فکر کنید و نگران آینده باشید، از حال لذت ببرید و قدر آن را بدانید.

آخرین کلمه

توجه به کودکان مهم است، اما والدین نباید از خود غافل شوند. تغذیه سالم، خواب کافی، ورزش منظم، تفریح ​​و روابط اجتماعی برای همه ضروری است. در این مقاله راه حل هایی را به شما ارائه کرده ایم که با استفاده از آنها می توانید زندگی بهتری داشته باشید. به این ترتیب فرزندانتان از شما یاد خواهند گرفت و در آینده زندگی بهتری برای خود خواهند ساخت.

تو گفتی

چگونه او را هدایت می کنید آیا به خود توجه می کنید یا کاملاً خود را وقف فرزندان خود کرده اید؟ آیا تا به حال از راه حل های ذکر شده استفاده کرده اید؟ اگر راه حل دیگری می شناسید که در این مقاله ذکر نشده است، لطفاً آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید. شما می توانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان و آشنایان خود به خصوص والدین عزیز به اشتراک بگذارید تا بیشتر به خود توجه کنند.


نحوه خرید - مجموعه صوتی سلف سرویس
سلامتی با ارزش ترین دارایی انسان است




فروشگاه چطور - مجموعه صوتی ارتباطات عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسر ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مشاوره با پزشک یا متخصص الزامی است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید