24 ویژگی افراد خودشکوفایی; چگونه به خودشکوفایی برسیم؟


نیازهایی مانند سرپناه، غذا و آب مهمترین نیازهای ما برای بقا هستند. مطمئناً وقتی آنها را تهیه کنیم، به چیزهای دیگری نیاز خواهیم داشت، زیرا هدف ما در زندگی فقط زنده ماندن نیست. ما می خواهیم استعدادهای خود را رشد و شکوفا کنیم. در زیر توضیح می دهیم که خودشکوفایی چیست و افراد خودشکوفایی چه ویژگی هایی دارند.


خود به روز رسانی چیست؟

خودشکوفایی به معنای تحقق پتانسیل کامل خود است، یعنی. برای انجام هر کاری که توانایی دارید این اصطلاح اولین بار توسط کورت گلدشتاین، پزشک متخصص در نوروناتومی و روانپزشکی، در اوایل قرن بیستم مطرح شد. او خودشکوفایی را هدف نهایی هر موجود زنده ای می داند و معتقد است هر اقدامی که انجام می دهیم به همین هدف مربوط می شود. البته مفهوم خودشکوفایی زمانی رایج شد که روانشناسی به نام آبراهام مزلو شروع به تحقیق در مورد آن کرد.

آبراهام مزلو سلسله مراتبی از نیازها را پیشنهاد کرد. این سلسله مراتب همه نیازهایی را نشان می دهد که رفتار انسان را برمی انگیزد. سلسله مراتب نیازهای مزلو معمولاً به صورت یک هرم نشان داده می شود که نیازهای اساسی در پایین و نیازهای پیچیده تر در بالا قرار دارند. خودشکوفایی نیز در رأس این هرم قرار گرفته است. هنگامی که نیازهای اصلی هرم برآورده شد، می توانید برای رسیدن به پتانسیل کامل خود بر روی خودشکوفایی تمرکز کنید. مزلو معتقد بود که افراد تنها پس از ارضای نیازهای اساسی خود برای رسیدن به خودشکوفایی انگیزه پیدا می کنند.

سلسله مراتب نیازهای مزلو

خودشکوفایی به معنای کامل بودن یا دستیابی به تمام اهداف زندگی نیست، بلکه حالتی از ذهن است که به افراد کمک می کند مشکلات، روابط و نیازهای خود را بپذیرند و درک کنند.

ویژگی های افراد خودشکوفایی

افراد خودشکوفایی دارای ویژگی هایی هستند که به آنها امکان می دهد به پتانسیل کامل خود دست یابند. محققان ویژگی های پیشنهادی مزلو را گسترش دادند و علاوه بر آنها ویژگی های شخصیتی دیگری را نیز پیشنهاد کردند. در زیر به برخی از ویژگی های مهم افراد خودشکوفایی می پردازیم.

1. احساس قدردانی مداوم

مزلو در کتاب خود «انگیزه و شخصیت» نوشت: «افراد خودشکوفایی این توانایی شگفت‌انگیز را دارند که بارها و بارها با شگفتی، لذت، شگفتی و حتی سرمستی، از نعمت‌های اساسی زندگی قدردانی کنند، مهم نیست این تجربیات چقدر قدیمی به نظر می‌رسند. دیگران.”

این افراد به جای اینکه تجربیات روزمره را کسل کننده و تکراری بدانند، همیشه حس شگفتی، شگفتی و شادی را تجربه می کنند. آنها احساس قدردانی را برای چیزهای خوب در زندگی حفظ می کنند، مهم نیست که چند بار آنها را تجربه کرده اند.

2. پذیرایی

پذیرش خصلت ها و خواسته های خود بدون عذرخواهی یا شرم نیز یکی از ویژگی های خودشکوفایی است. این به معنای پذیرش کامل خود و آنچه هستیم. خودشکوفایی ما را وادار می کند که دیگران را آنگونه که هستند بپذیریم و بدون توجه به پیشینه، وضعیت فعلی یا سایر عوامل اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی با دیگران به طور یکسان رفتار کنیم. افراد خودشکوفایی نمی خواهند خودداری کنند و می توانند بدون احساس گناه از زندگی خود لذت ببرند.

3. اصالت

فرد به جای اینکه بخواهد خود را با جمعیت هماهنگ کند و مطابق انتظارات دیگران رفتار کند، هویت و اصالت خود را حفظ می کند.

4. خودانگیختگی

یکی دیگر از ویژگی های افراد خودشکوفایی گرایش به خودانگیختگی است. اگرچه این افراد ممکن است انتظارات اجتماعی مورد قبول جامعه را برآورده کنند، اما احساس نمی کنند که در افکار یا رفتار خود توسط این هنجارها محدود شده اند.

5- مستقل بودن

آنها از نظرات دیگران در مورد شادی یا رضایت پیروی نمی کنند. این دیدگاه معتبر به شخص اجازه می دهد در لحظه زندگی کند و زیبایی هر تجربه را قدردانی کند.

6. متانت

وقتی چیزی مطابق میل انسان پیش نمی رود، به جای عصبانی شدن، اجتناب ناپذیر بودن آن واقعه را می پذیرد و با آرامش از کنار آن می گذرد.

7. داشتن هدف

افراد خودشکوفایی احساس می کنند که رسالت، وظیفه یا مسئولیت خاصی در زندگی دارند. این هدف معمولاً چیزی است که به دیگران کمک می کند. آنها ارتباط عمیقی با دیگران دارند و با رنج دیگران همدلی می کنند. این حس همدلی و هدف آنها را به تلاش برای تبدیل جهان به مکانی بهتر سوق می دهد.

8. واقع گرایی

این افراد برای اطمینان از دستیابی به حقایق جهان تلاش زیادی می کنند و به جای تکیه بر حدس و گمان، به حقایق بی طرفانه و بی احساس توجه می کنند. آنها به جای ترس از چیزهایی که متفاوت یا ناآشنا هستند، زندگی را همانطور که هست می بینند.

9. انسان دوستی

افراد خودشکوفایی با دیگران روابط واقعی دارند، نسبت به آنها احساس همدردی و عشق می کنند و به آنها کمک می کنند.

10. تجربه اوج

یکی از ویژگی های خود به روز رسانی پیک های مکرر است. به گفته مزلو، تجربه اوج شامل احساس خلسه، شادی و شگفتی شدید است. معمولاً در خلال چنین تجربیاتی، فرد زمان را فراموش می کند و به شدت احساس می کند آنچه برایش می گذرد مهم، ارزشمند، منحصر به فرد و خاص است.

این تجربیات همچنین می توانند دگرگون کننده باشند. مردم معمولاً احساس می کنند که تغییری اساسی ایجاد کرده اند یا بینشی نسبت به جهان یا خودشان به دست آورده اند. به عبارت دیگر، تجربه های اوج، لحظاتی از تعالی هستند که در آن فرد احساس تغییر و دگرگونی را تجربه می کند.

11. شهود اخلاقی قوی

اگر بتوانید فوراً تشخیص دهید که کار اشتباهی انجام داده اید و به خودتان اعتماد کنید که بدون فکر و بررسی زیاد تصمیم درست را بگیرید و به راحتی درست را از نادرست تشخیص دهید، شهود اخلاقی قوی دارید.

12. روحیه خلاق

این افراد با خود کودکانه خود در ارتباط هستند و در هر کاری خلاق هستند. مزلو در کتاب “به سوی روانشناسی هستی” نوشت: “من یاد گرفتم که از کلمه “خلاق” فقط برای محصولات استفاده نکنم، بلکه از آن برای افراد، به شیوه ای مشخص، و همچنین برای فعالیت ها، فرآیندها و نگرش ها استفاده کنم. من همچنین از کلمه “خلاق” برای بسیاری از محصولات غیر از اشعار، نظریه ها، رمان ها، آزمایش ها یا نقاشی های استاندارد و پذیرفته شده استفاده می کنم. بنابراین اصطلاح روح خلاق بیش از ایجاد چیزهای فیزیکی است.

13. پذیرش تجربیات

باز بودن در برابر تجربیات یکی از ویژگی های افراد خودشکوفایی است

این افراد به جای تدافعی زندگی، پذیرای تجربیات هستند، یعنی آنچه را که اتفاق می افتد می پذیرند و از آن نمی ترسند.

14. تمایل به افزایش آگاهی

این بدان معناست که فرد در انکار زندگی نمی کند و به وضوح تجربیات خود را می شناسد و درک می کند. این کار برای افزایش هوش هیجانی نیز مفید است.

15. تفسیر صحیح تجربیات

این افراد می‌توانند وقایع را همانطور که تجربه کرده‌اند، بدون تغییر آن‌ها تفسیر کنند.

16. رفتار انطباقی

فرد می تواند با تجربه خود ارتباط برقرار کند و انعطاف پذیری لازم برای انطباق با آن را دارد.

17. به تجربیات اعتماد کنید

یعنی توانایی اعتماد به چیزهایی که برای یک فرد اتفاق می افتد، آنها را پردازش کرده و ارزش های خود را بر اساس آنها کشف کنید، بدون اینکه آنها را تهدیدی برای خود بدانید.

18. احترام بی قید و شرط به خود

این بدان معناست که انسان باید بدون شک در خود و ارزش های خود و بر اساس تجربه شخصی زندگی کند.

19. گرفتن بازخورد از تجربه

اگر چیزی مطابق میل فرد پیش نرود یا از آن راضی نباشد، به نتیجه فکر می کند و به جای دفاع از خود، سعی در اصلاح آن در آینده دارد.

20. در هماهنگی با دیگران زندگی کنید

این بدان معناست که فرد می‌فهمد که تنها نیست و اعمالش بر دیگران تأثیر می‌گذارد. او با دانستن این موضوع، تا حد امکان با دیگران هماهنگ زندگی می کند.

21. مسئله محور باشید

افراد خودشکوفایی از به کار بردن مهارت های حل مسئله در موقعیت های دنیای واقعی لذت می برند و از کمک به دیگران برای بهبود زندگی خود لذت می برند.

22. ارزیابی حریم خصوصی

این افراد برای فضای شخصی خود ارزش قائل هستند و از تنهایی لذت می برند. البته آنها به برقراری ارتباط با دیگران نیز علاقه مند هستند، اما لازم می دانند زمانی را به اکتشافات شخصی اختصاص دهند و پتانسیل خود را توسعه دهند.

23. حس شوخ طبعی

این افراد می توانند در موقعیت های مختلف از شوخ طبعی لذت ببرند و به خود بخندند، اما به قیمت آزار دادن و جریحه دار کردن احساسات دیگران شوخی نمی کنند.

24. روی جاده تمرکز کنید

اگرچه افراد خودشکوفایی اهداف خاصی دارند، اما همه چیز را وسیله ای برای رسیدن به آن اهداف نمی دانند. برای آنها مسیر رسیدن به هدف درست به اندازه رسیدن به آن هدف مهم و لذت بخش است.

چگونه به خودشناسی برسیم

مزلو آبراهام لینکلن، النور روزولت و آلبرت انیشتین را نمونه هایی از افراد خودشکوفایی می دانست. افراد عادی می توانند مانند این افراد مشهور به خودشناسی برسند. برای رسیدن به خودآگاهی باید موارد زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید خود را با تمام وجود بپذیرید.
  • توجه کنید که انگیزه شما برای هر روز از کجا می آید و چرا.
  • بفهمید که می خواهید به چه چیزی برسید و چرا احساس رضایت می کنید.
  • پذیرای مشکلات زندگی باشید بدون اینکه آنها را تهدیدی برای خود بدانید.
  • اگر برای دستیابی به خودشکوفایی جدی هستید، از یک روانشناس بخواهید که مسیر درست را برای شما تعیین کند و به شما کمک کند تا با موانع احتمالی مقابله کنید.
  • سعی کنید بیشتر پذیرای خود و اطرافیانتان باشید. در حالی که ناراحت شدن از چیزهایی که آرزو می کنید بتوانید تغییر دهید یا انجام دهید آسان است، سعی کنید با هر فرد و موقعیتی با مهربانی رفتار کنید.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید. ذهن آگاهی تمرینی است که در آن یاد می گیرید با پذیرش روی زمان حال تمرکز کنید. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا از خود و دنیای اطراف خود آگاه تر شوید.
  • همدلی و شفقت برای دیگران برای خودشکوفایی مهم است. کسانی که به بالای سلسله مراتب مزلو می رسند به دیگران اهمیت می دهند. شما می توانید با قرار دادن خود به جای دیگران، داوطلب شدن برای چیزهایی که به بهبود جهان کمک می کند، همدلی خود را افزایش دهید و به دنبال راه هایی برای تبدیل جامعه به مکانی بهتر برای زندگی باشید.
  • پذیرا بودن را تمرین کنید. افراد خودشکوفایی دنیا را با دید جدیدی می بینند، دیدگاه های دیگر را در نظر می گیرند و با دیدی باز با جهان روبرو می شوند. با پرورش حس پذیرش، چیزهایی را در مورد جهان و خود می آموزید که نمی دانستید.

آخرین کلمه

خودشکوفایی می تواند از پیگیری اشتیاق شما برای نقاشی، تحقق رویای آواز خواندن در مقابل تماشاگران یا تربیت کودکان مفید برای جامعه ناشی شود. مهم نیست که چگونه برای رسیدن به خودشکوفایی تلاش می کنید، مهم این است که زندگی خود را رضایت بخش تر کنید. این وظیفه ای نیست که باید کامل شود، بلکه قدم های کوچکی است که می توانید به آرامی در مسیر برای کشف خود و جایگاه خود در جهان بردارید.


مجموعه صوتی How to Shop - غلبه بر کمرویی و کمرویی

در این مجموعه صوتی راهبردهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را بیاموزید.

بنابراین می توانید شبکه اجتماعی خود را تقویت کنید.




دیدگاهتان را بنویسید